Vad gör vi? Del CCXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Kisse tycker det börjar bli för kallt ute och överväger att gå i ide!

_20251026_224115.webp

Själv har jag rensat det sista ute i trädgården samt städat inne.

Det gick hyfsat bra att jobba ändå men fy farao som jag ser ut! Tunga framförlyft fick jag också stå över (grabbarna var snälla och hjälpte mig flytta kylar), och att öppna hissdörren var en jävla plåga. Revbenen har helt klart fått sig en rejäl dänga.
Nåja, de har i alla fall satt gulsvart varnings och antihalktejp på trappan nu. Det är alltid lätt att vara efterklok! :D

Så god mat och bubblet gick också hem. Mycket trevlig kväll, kan bli ett nytt stammisställe (1,5mil hemifrån, betydligt närmre än att åka in till Uppsala) - älskar verkligen napolitansk pizza! Imorgon blir det lättare mat efter en hel del choklad idag, men hey - bubbel och choklad är en given kombo och lite får en allt unna sig ibland!

Nu ska jag tvätta av sminket och krypa ner i sängen. Jag ska upp och tvätta imorgon bitti. Katten blir nog glad, hon gillar att ligga i sängen. Sambon sitter vid datorn och spelar.

Ni Göteborgare här, är det något stort evenemang den 22-23? Försöker hitta hotell och alla rum verkar vara bokade.

Det gick hyfsat bra att jobba ändå men fy farao som jag ser ut! Tunga framförlyft fick jag också stå över (grabbarna var snälla och hjälpte mig flytta kylar), och att öppna hissdörren var en jävla plåga. Revbenen har helt klart fått sig en rejäl dänga.
Nåja, de har i alla fall satt gulsvart varnings och antihalktejp på trappan nu. Det är alltid lätt att vara efterklok! :D
Fungerar det likadant hos er som här i Sverige med att anmäla arbetsplatsolycka?

Efter att surat halva dagen pga datormus-problem kom jag igång lite och hämtade in större delen av vinter+julprylarna och har samlat ihop sommargrejerna för att byta plats i förvaringslådorna. Puh. Hur blev klockan 22.45?! Ska äta lite soppa till middag nu :D

Katten är fruktansvärt arg. Hon har gått upp i vikt så nu drar vi ned lite på ffa torrisarna. Hon går omkring och klagar högt. Sedan stod hon och glodde på mig. Att blinka och titta bort fungerade inte. Försöker jag klappa så bits hon och lappar till mig med tassarna - klorna ute. Jag kan inte skriva eller röra musen utan att hon piskar med svansen och hoppar på mig.

Mitt lilla älsklingsgos 😾

Fungerar det likadant hos er som här i Sverige med att anmäla arbetsplatsolycka?
Jag har aldrig gjort liknande i Sverige, men vi får fylla i en accident report om vi tycker att det är nödvändigt. Vad sjutton man ska med den till har jag ingen aning om däremot. :D Det är väl meningen att den ska initiera en översikt av hälsa och säkerhet på arbetsplatsen... men helt ärligt är det nog för det mesta bara pappersarbete för sakens skull. Ungefär som hemma.

Jag har aldrig gjort liknande i Sverige, men vi får fylla i en accident report om vi tycker att det är nödvändigt. Vad sjutton man ska med den till har jag ingen aning om däremot. :D Det är väl meningen att den ska initiera en översikt av hälsa och säkerhet på arbetsplatsen... men helt ärligt är det nog för det mesta bara pappersarbete för sakens skull. Ungefär som hemma.
Jag skulle inte säga att den bara är för pappersarbete här hemma, den ligger till grund för Försäkringskassans och Arbetsmiljöverkets bedömning om det ska klassas som arbetsskada som ger rätt till ersättning. Och är en förutsättning för att få ut något från personskadeförsäkringen som arbetsgivaren har. Sen ska den också initiera en utredning på arbetsplatsen 😊
Intressant hur det fungerar i olika länder ändå!

Jag skulle inte säga att den bara är för pappersarbete här hemma, den ligger till grund för Försäkringskassans och Arbetsmiljöverkets bedömning om det ska klassas som arbetsskada som ger rätt till ersättning. Och är en förutsättning för att få ut något från personskadeförsäkringen som arbetsgivaren har. Sen ska den också initiera en utredning på arbetsplatsen 😊
Intressant hur det fungerar i olika länder ändå!
Jag är säker på att den fyller ungefär samma funktion här och jag har blivit uppmanad att fylla i en, jag har helt enkelt inte något förtroende för processen vare sig här eller i Sverige i de arbetsmiljöer jag rört mig runt. Särskilt inte när det handlar om att man klämmer sig i en dörr eller trillar i en trappa.
Nu är det här knappast något som kommer att klassas som en arbetsskada oavsett. Så himla allvarligt var det inte. :)

Katten är fruktansvärt arg. Hon har gått upp i vikt så nu drar vi ned lite på ffa torrisarna. Hon går omkring och klagar högt. Sedan stod hon och glodde på mig. Att blinka och titta bort fungerade inte. Försöker jag klappa så bits hon och lappar till mig med tassarna - klorna ute. Jag kan inte skriva eller röra musen utan att hon piskar med svansen och hoppar på mig.

Mitt lilla älsklingsgos 😾
Går hon inte med på några lågkalorituggisar, eller kan du gömma torrfoder runt i huset?

Ouch. Varit igång och släpat på en massa mat med en motsträvig dramaten som sjunger på sista versen. Har inte känt av nyckelbenet mycket. Men nu plötsligt börjar den bråka. Kanske tog i lite för mycket. Nåja, några panadol och sängen är inte en dum idé.

Jag är säker på att den fyller ungefär samma funktion här och jag har blivit uppmanad att fylla i en, jag har helt enkelt inte något förtroende för processen vare sig här eller i Sverige i de arbetsmiljöer jag rört mig runt. Särskilt inte när det handlar om att man klämmer sig i en dörr eller trillar i en trappa.
Nu är det här knappast något som kommer att klassas som en arbetsskada oavsett. Så himla allvarligt var det inte. :)

Det har ändrat sig rejält i Sverige sedan du jobbade här. Det som hände dig är definitivt en arbetsplatsolycka och hade företaget i fråga inte tagit något liknande på allvar hade de brutit mot lagen.

En kollega till särbon gjorde något liknande dig (dvs halkade och slog sig rejält). De fick göra om den delen av arbetsplatsen för att göra den säkrare.

Har gett katten frukost och druckit en islatte. Pysslat med lite "bokföring" och satt in papper i pärm. Ska plocka ner gardinerna i vardagsrummet för tvätt.

Funderar på hur vi ska göra med frukost idag. Köpa på båten eller vänta tills vi är i land. Blir nog på båten, kan inte hålla mig minst fyra timmar till :bag:

Är helt öm i musklerna efter massagen. Men en rätt go känsla ändå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXX
  • Vad gör vi? Del CCXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund