Vad göra åt gnälliga kollegor?

starcraft

Trådstartare
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?
 
En sådan inställning kräver ofta omfattande åtgärder att råda bot på och kräver även engagemang och insatser uppifrån. Det är ett tankesätt som måst förändras och först måste man reda ut huruvida det är invant slentrian-gnäll eller fog.

Medarbetarskapsprogram med positiv inriktning: tänk fokusera på allt bra istället för allt som är fel, och hur man får mer av det goda. Lite lovebombing helt enkelt. Men det kräver som sagt insatser från ledningen och att alla deltar.

Hur du ska stå ut för stunden.. tja. Säg rakt ut att det är ganska tröttsamt med deras negativa attityd och fråga om ni inte kan se livet från den ljusa sidan istället. Eller så får de gå och göra något åt problemen istället för att bara klaga över dem.

Lättare sagt än gjort kanske, men annars får du väl ge dem lite platsannonser och be dem söka nytt ;)
 
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?
Arbetsskygga och gnälliga? Jag hade inte stått ut en minut. Tyvärr är det nog nytt jobb som gäller.
 
En sådan inställning kräver ofta omfattande åtgärder att råda bot på och kräver även engagemang och insatser uppifrån. Det är ett tankesätt som måst förändras och först måste man reda ut huruvida det är invant slentrian-gnäll eller fog.

Medarbetarskapsprogram med positiv inriktning: tänk fokusera på allt bra istället för allt som är fel, och hur man får mer av det goda. Lite lovebombing helt enkelt. Men det kräver som sagt insatser från ledningen och att alla deltar.

Hur du ska stå ut för stunden.. tja. Säg rakt ut att det är ganska tröttsamt med deras negativa attityd och fråga om ni inte kan se livet från den ljusa sidan istället. Eller så får de gå och göra något åt problemen istället för att bara klaga över dem.

Lättare sagt än gjort kanske, men annars får du väl ge dem lite platsannonser och be dem söka nytt ;)
Tack för ditt svar! Jo jag misstänker att det behövs lite hjälp uppifrån. Det är väl utbrett beteende bland de dryga 100 anställda.. och finns inte i dagens läge något fog för gnället.. men ska försöka se till att de antingen gnäller någon annanstans eller gör något åt problemen :) för mig är det obegripligt att de jobbar kvar år in och år ut när de gnäller på det här sättet.
 
Jag hade nog sagt åt dem att skärpa sig. Men det lär nog inte fungera.

Jag har ett liknande läge och det går inte att göra nåt åt saken så jag försöker explodera lite sådär försiktigt för mig själv emellanåt och sen orkar jag några timmar till.
 
Tack för ditt svar! Jo jag misstänker att det behövs lite hjälp uppifrån. Det är väl utbrett beteende bland de dryga 100 anställda.. och finns inte i dagens läge något fog för gnället.. men ska försöka se till att de antingen gnäller någon annanstans eller gör något åt problemen :) för mig är det obegripligt att de jobbar kvar år in och år ut när de gnäller på det här sättet.
Fundera på om du ska vara lite ödmjuk. Du kanske får lära dig varför folk gnäller. Drygt 100 anställda, det är en del människor. Jag säger ett talesätt, "19 miljonerna flugor kan inte ha fel, ät skit".
 
Ett annat bra talesätt kan vara "You either have to be part of the solution, or you're going to be part of the problem.". Min erfarenhet av gnälliga kollegor är oftast att de som gnäller sällan själva ser sin del i problemet och kommer med konstruktiva lösningar. Det är alltid någon annans fel, och någon annan som ska lösa det... Hade en kollega en gång som alltid klagade på att ingen följde de tidplaner hen mailade ut. När jag fick det "ärorika" uppdraget så blev mailet både humoristiskt (och jag smög alltid in en hästbild på slutet) men även tydligt på varför, och när saker och ting skulle göras, och varför det var viktigt. Jag drog mig inte heller för att besöka syndarna, något som min forna kollega aldrig skulle ha nedlåtit sig till... Resultatet blev att plötsligt läste folk mailen och tidplanerna, och processen gick mycket smidigare.

Att stävja gnäll är i mångt och mycket en ledningsfråga. Är gnället befogat måste man ta tag i anledningen, men är det inte befogat så krävs istället tydlighet mot de som gnäller. Att påtala att om personen inte kan lösa problemet eller bara "gilla läget" är det nog bäst att hen söker sig någon annanstans...
 
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?
Jag har också gnälliga kollegor, mycket av gnället på mitt jobb grundar sig i avundsjuka.
Jag har lärt mig ignorera det och tar inte åt mig av deras gnäll. Varför ska jag det när det står för dom själva? Jag älskar mitt jobb och tänker inte byta jobb för att några gnäller, då ignorerar jag dom hellre.
Jag har förvisso några bra kollegor jag pratar med dagligen, som inte gnäller.

Har du några kollegor som är bra eller är alla lika gnälliga? Tänker om du har några bra kan du hänga med dom för att slippa gnäll eller rent av få kraft att ignorera gnället.
 
Ett annat bra talesätt kan vara "You either have to be part of the solution, or you're going to be part of the problem.". Min erfarenhet av gnälliga kollegor är oftast att de som gnäller sällan själva ser sin del i problemet och kommer med konstruktiva lösningar. Det är alltid någon annans fel, och någon annan som ska lösa det... Hade en kollega en gång som alltid klagade på att ingen följde de tidplaner hen mailade ut. När jag fick det "ärorika" uppdraget så blev mailet både humoristiskt (och jag smög alltid in en hästbild på slutet) men även tydligt på varför, och när saker och ting skulle göras, och varför det var viktigt. Jag drog mig inte heller för att besöka syndarna, något som min forna kollega aldrig skulle ha nedlåtit sig till... Resultatet blev att plötsligt läste folk mailen och tidplanerna, och processen gick mycket smidigare.

Att stävja gnäll är i mångt och mycket en ledningsfråga. Är gnället befogat måste man ta tag i anledningen, men är det inte befogat så krävs istället tydlighet mot de som gnäller. Att påtala att om personen inte kan lösa problemet eller bara "gilla läget" är det nog bäst att hen söker sig någon annanstans...
Precis så är det! De tycker alltid någon annan ska lösa det, men inget förslag är bra nog åt dem. Jag har väl kommit fram till den punkt att jag måste på något sätt antingen ”gilla läget” med gnället utan att bli bitter själv eller söka nytt jobb. Men det kan ju vara värt att ta det en vända med högsta ledningen eftersom det är så utbrett och största problemet är en annan avdelning.
 
Jag har också gnälliga kollegor, mycket av gnället på mitt jobb grundar sig i avundsjuka.
Jag har lärt mig ignorera det och tar inte åt mig av deras gnäll. Varför ska jag det när det står för dom själva? Jag älskar mitt jobb och tänker inte byta jobb för att några gnäller, då ignorerar jag dom hellre.
Jag har förvisso några bra kollegor jag pratar med dagligen, som inte gnäller.

Har du några kollegor som är bra eller är alla lika gnälliga? Tänker om du har några bra kan du hänga med dom för att slippa gnäll eller rent av få kraft att ignorera gnället.
Tack och lov är min närmaste kollega inte en av dem, tyvärr dras hen med ibland, men aldrig särskilt långvarigt. Det är ju lätt hänt. Har ju kommit på mig själv att ta med den gnälliga stämningen hem och själv bli gnällig vid några tillfällen.. men jag försöker iaf lämna den på jobbet. Jag försöker ignorera, vissa kan man säga till utan problem och som man lärt sig vilka grejer man ska prata om och vilka som triggar gnället. Jag är normalt sett en positiv person.
 
Det kommer inte gå att ändra på dina kollegor så det är antingen att stå ut (och stänga av öronen) eller byta jobb.

Har haft liknande kollegor "åh vad trött jag är, åh vad mycket det är idag, ÅH VAD JAG ÄR OTAGGAD IDAG" man ba japp skönt peptalk vi hade nu då, sätter verkligen stämningen för morgonen.

Jag brukade säga emot typ "jaha nä jag är rätt pigg, ja det är mycket men då går tiden fort och det fixar ju vi, äsch vi är ju bra team nu kör vi". För jag ville inte dras med i det. Sen sjävklart får man säga att man är trött eller att det är mycket. Men man kan antingen säga det på ett konstaterande sätt eller på ett gnälligt sätt.
 
Fundera på om du ska vara lite ödmjuk. Du kanske får lära dig varför folk gnäller. Drygt 100 anställda, det är en del människor. Jag säger ett talesätt, "19 miljonerna flugor kan inte ha fel, ät skit".
Så klart är det inte drygt 100 anställda som gnäller dagligen. Men det är tillräckligt utbrett att de inte hjälper att byta avdelning eller så. Jag vet varför folk gnäller, men det är faktiskt inte befogat och det är ju lite att det alltid är något som är fel, antingen har vi för mycket att göra eller för lite enligt dem...

Det kommer inte gå att ändra på dina kollegor så det är antingen att stå ut (och stänga av öronen) eller byta jobb.

Har haft liknande kollegor "åh vad trött jag är, åh vad mycket det är idag, ÅH VAD JAG ÄR OTAGGAD IDAG" man ba japp skönt peptalk vi hade nu då, sätter verkligen stämningen för morgonen.

Jag brukade säga emot typ "jaha nä jag är rätt pigg, ja det är mycket men då går tiden fort och det fixar ju vi, äsch vi är ju bra team nu kör vi". För jag ville inte dras med i det. Sen sjävklart får man säga att man är trött eller att det är mycket. Men man kan antingen säga det på ett konstaterande sätt eller på ett gnälligt sätt.
Ja, så brukar jag också göra. Och det kanske är det enda och bästa sättet. Nu är jag mitt i en intensiv period på min avdelning - övriga på jobbet frågar om det är mycket/stressigt/övermäktigt osv och nästan vill tvinga fram att man ska gnälla.. jag konstaterar mest att ”jo visst har vi mycket att göra - men det är kul att det går bra och att folk gillar det vi gör och vi har planerat bra så det är inga problem”. Jag får försöka bli bättre på att vara i min egna bubbla och fortsätta vara positiv!
 
Tack och lov är min närmaste kollega inte en av dem, tyvärr dras hen med ibland, men aldrig särskilt långvarigt. Det är ju lätt hänt. Har ju kommit på mig själv att ta med den gnälliga stämningen hem och själv bli gnällig vid några tillfällen.. men jag försöker iaf lämna den på jobbet. Jag försöker ignorera, vissa kan man säga till utan problem och som man lärt sig vilka grejer man ska prata om och vilka som triggar gnället. Jag är normalt sett en positiv person.
Det är bra du är medveten om det, det är då man kan förändra. Jag tycker det är bra att din chef stöttar dig (för det var väl det du skrev tidigare?).
 
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?

Jag tror att du har för många gröna kolleger.
Mitt tips är att läsa boken omgiven av idioter som kan ge en hel del insikt i hur olika personer reagerar.

Vår chef köpte in dem till hela enheten. Kanske kan din göra likadant?

Det har iaf hjälpt mig som är tokröd både i att förstå andra och jobba lite med mig själv.
 
När de gnäller på att det är för lite att göra, då hade jag nog rakt ut sagt något i stil med "Ok, du tycker det är för lite nu. När vi hade mer att göra så tyckte du att det var för mycket. Finns det något lagom för dig så att du inte gnäller konstant?". Det behöver inte sägas i någon otrevlig ton, men får kollegorna höra sådant i vanlig samtalston kanske de tänker till lite. Jag hade försökt i alla fall, samt sagt att "ska ni klaga, var vänliga och gör det till någon annan än mig. Jag stortrivs på jobbet och vill gärna fortsätta göra det också."
 
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?

Samarbetar ni tätt ihop, eller kan du köra din egen grej på jobbet? Ta med hörlurar. :) Isf är det enklaste att bara jobba på och inte ge sig in de negativa samtalen. Det är svårare om ni arbetar tätt och måste konferera om planering etc.

Jag tänker att det kan vara 1. problem på arbetsplatsen som antingen inte är lösta, eller blev lösta men hänger kvar emotionellt, 2. en eller två dominanta personer i gruppen som driver den typen socialt beteende och sätter tonen i samspelet.

Vi kan ha starka reaktioner hos oss på vissa inpass från ledningen, reaktioner som nog för nyanställda känns överdrivna, men vi har haft en lång facklig process under flera år som även resulterade i två sjukskrivna företrädare och mycket obehag som de nyanställda inte varit delaktiga i. De ska inte sekundärdrabbas i den bästa av världar, men förtroendeproblemen mellan ledningen och anställda finns ju kvar.
 
Jag har vänt stämningen några gånger. Men det har varit på mindre platser.

Det jag gjort gränsar lite till det @Cambiaso skrev. Jag har skojat och busat bort trista kommentarer. När konstorschefen sa något negativt svarade jag genom att glatt missförstå eller påstå att hon skojade.
Jag stod inte ut med gnället så med envetet arbete (som mina kollegor märkte och stöttade) lyckades jag ändra stämnigne och alla blev bättre på att hittapositiva saker att prata om.

Humor och skratt hjälper en bit på vägen. Om man är lagt åt det hållet. ;)
 
Jag har ett jobb jag egentligen trivs på.. jag jobbar äntligen inom den gren jag vill jobba, jag har vettiga tider, bra lön, nära till jobbet och fria händer. Rena drömmen alltså! Om det inte vore för mina kollegor - de är så fantastiskt gnälliga så jag inte visste att det existerade. De är arbetsskygga som heter duga. Exakt allt är jobbigt. Har vi en intensiv period är det jobbigt, för mycket att göra osv. Är det lugnt klagar de mest på hur tråkigt det är. I början sa jag inte så mycket, kanske höll med om något, var tyst annars. Sen försökte jag hjälpa dem, komma med lösningar på problemen, men inget dög. Så jag ledsnade. Nu är jag tyst. Men det suger verkligen arbetslusten ur mig att höra deras gnäll. Vad gör man? Jag försöker byta om när inte alla andra gör det, äter lunch ifred osv.. men det blir fortfarande många timmar med detta gnäll. Jag har pratat med chefen och fått stöttning, men jag känner att problemet är större än hen rår på. Hur stålsätter man sig?

Jag tänker att det inte främst är du som behöver åtgärder från chefen.

Som chef blir jag tokig på det jag kallar gnäll och tar itu med det direkt. Gnäll är enormt effektivitetshindrande, både för den som gnäller och den som tvingas lyssna.

Antingen finns det verkliga problem, och då får man lägga en plan för att lösa dem, eller så är det bara en ohyggligt skadlig ovana och då får varje individ samtala med chefen om hur det ska upphöra..

Jag har kommit överens med gnälliga personer om att de ska sluta. När det beslutet var taget blev situationen bättre, trots att själva slutandet dröjde nästan ett år.

Att sprida negativa tankar, som gnäll, ger dessutom dåliga betyg vid lönesättning medan konstruktiv kritik som framförs på rätt sätt ger höga betyg. Vet man inte skillnaden så får man veta det tydligt vid sina PDR-samtal.

Vissa personer är dessutom bra på att elda på varandra och då är det bästa att isolera dem från varandra, samtidigt som man är tydlig med varför och vad man kräver framgent av dem.

Jag ser gnäll som icke-lojalt beteende som kan vara uppsägningsgrundande om man inte ändrar beteende efter varningar.

Vissa gnäller för att påvisa riktiga problem och då får man lära dem rätt sätt att hantera det på.
 
Jag har exakt samma problem på min arbetsplats! Jag har bara varit här sedan januari men märke direkt att kollegorna var stressade/hade inte tid att hjälpa till. Sen blev en sjukskriven på heltid för hon gick in i väggen och en på 50 % vilket gjorde att allt blev kaos då vi fick massor att göra, de ersätte såklart inte dessa.
Nu har vi haft de lugnt men stämningen blir inte bättre. Jag har bra relation med en kollega vi hänger ihop men de 3 andra i gruppen märker man tydligt att de vill inte lära känna oss. Vi ska kunna jobba i ett team men här finns ingen teamkänsla. Har sagt till chefen vad jag tycker och även på våra gemensamma möten där jag sagt till gnällerövarna att jag inte tycker gruppen är bra och att jag inte trivs.

Men chefen gör INGET åt de. Bara säger de tar tid att komma in i en grupp, de blir bättre osv. Jag sa till han på alla mina andra arbetsplatser så hjälper man nya med glädje och får de att känna sig välkomna men inte här. Här får man klara sig själv och läsa innantill hur man ska göra. Min chef berömmer mig hela tiden hur duktig jag är och hur fort jag lär mig. Men jag vantrivs orkar knappt gå upp ur sängen på morgonen för jag har ingen motivation att gå till jobb.

Har nu sökt annat och varit på intervju. Samma typ av jobb mitt över gatan till konkurrenterna haha. Men om jag får detta så kommer jag säga upp mig och då kanske chefen lär sig en läxa att lyssna på sin personal. För de kommer bli kaos om någon av oss slutar då de inte har tid att ta in någon ny och lära upp.

Jag berätta på intervjun på nya stället hur stämningen var i gruppen osv att jag inte trivdes pga detta. Kan de få en arbetsgivare att dra sig undan eller kanske de tycker det är bra jag var ärlig? De sätter orimliga krav på oss och ger oss mer arbetsuppgifter än vad vi klarar. Då vi är för ont om folk så är det omöjligt att hinna göra allt de dem vill vi ska hinna med administratift samtidigt som vi ska vara tillgängliga på telefon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 943
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp