Vad hade du valt?

Monifa

Trådstartare
Efter som att jag inte är särskilt rationell för stunden behöver jag lite inputt.

Bakgrundsinfo: Sa upp mig i våras från mitt älskade arbete för att jag planerade att studera. Kom inte in och min plats var tillsatt på arbetet. Blev sedan handplockad till en annan gård där jag känner en av cheferna sedan innan och vi har fungerat bra ihop. Nu börjar det tryta.

- Min chef snackar skit om de anställda (framförallt en) med oss icke berörda. Öppet och och ogenerat. Jag har smärre problem med att lita på folk och detta är inte direkt bästa start om vi säger så :crazy:

- Hen är oförskämd och dryg. Kommer med diverse kommentarer som får mig att storkna typ.

Men...
Jag trivs väldigt bra på nya orten och har nära till det mesta, ett bra stall för kusen och snabbt fått kompisar som jag uppskattar mycket. Dessa grejer var en bristvara på där jag bodde innan. Visst inget fel på stallet men jag är tävlings/träningsinriktad och är kul att umgås med likasinnade och kompisar började jag efter två år äntligen få sista sommaren där nere och dom har jag kvar. Men det är långt till allt :wtf: En stor avgörande grej som talar för ett arbetsbyte är att jag tjänar för lite och det går med nöd och näpe ihop om jag knappt tittar på bilen.

Så jag har egentligen tre alternativ som känns genomförbara.

1) Stanna kvar på nuvarande arbetet. Hanka mig fram, finna billigare boende för både mig och hästen. Och härda helt enkelt.

2) Prata med min förra chef om nyanställning. Det sista min förra chef sa till mig var att jag var mer än välkommen tillbaka och att de har vart toppen nöjda med mig. Vi var tre som slutade detta året, jag var den enda som avtackades med tårta. När min nuvarande chef ringde och pratade med hen om hur jag var hade hen sagt att de egentligen inte ville att jag skulle sluta. Har hört mig för lite med sonen som även är god vän till mig om vad han trodde om det hela och han trodde att chansen för nyanställning är relativt hög. De är dessutom en man kort.

3) Söka annat arbete, vilket jag redan gjort. Men jag har rätt "höga" krav på min arbetsplats då det finns rätt mycket som irriterar mig. Typ oreda, ineffektivitet och dålig koll. Arbetar inom lantbruk och tyvärr är oreda nästan detsamma som lantbruk (inte i alla fall men i många) och jag fixar inte det. Har sökt till 3 andra gårdar runt om i Sverige men är lite osäker på det. Har inga problem med att flytta men har däremot svårare med att lära känna folk.

Vad hade du valt? Idag är jag rätt bestämd om nummer två men det finns vissa nackdelar:
- Orten är ett blåshål.
- Långt från civilisationen.
- Relativt långt till kompisarna.
- Delade arbetspass (03:45 - 8:00/10:00 och sen 12:43/14:45 - 19:00) och det var rätt slitsamt. Dock tjänade jag ungefär 6000 mer än jag gör på nuvarande arbetsplatsen och då jobbar jag lika många dagar.
- En rövböld bland de anställda. Vi började dock komma överens sista månaderna.


Nå? HJÄLP!
 
Sv: Vad hade du valt?

Skadar ju inte att ringa och kolla om det finns plats på gamla stället, gör det inte det så spelar det ju mindre roll.

Trivs du på orten du är nu? Finns det andra jobb att söka, eller vill du bara ha jobb inom din bransch? Har du sökt till utbildningen igen, om de har intag till vårterminen är det ofta lättare att komma in då. Kan du plugga upp något för att ha en bättre chans?

Vad som är bästa lösningen tycker jag hänger på hur den långsiktiga planen ser ut. Så man slipper flytta i onödan.
 
Sv: Vad hade du valt?

Jag vet inte hur du ska göra, men jag hade iaf inte stannat kvar på nuvarande arbetsplatsen.

Försöka komma in på plugget igen?
Kolla med gamla chefen, men kanske söka något nytt i första hand, om stället låg längre ifrån civilisationen?
 
Sv: Vad hade du valt?

+ matmissbrukaren.
Vill läsa till agronom eller psykolog och behöver skriva minst 1,7 på högskoleprovet. Det kommer ta ett tag att göra det. Behöver dessutom ny bil och spara ihop pengar så jag kan ha med mig hästen. Så studierna får vänta ett par år.

Planen är plugg 2015 och behöver håva in pengar. Har egentligen inget emot gamla jobbet för att det ligger långt ut på vischan men nu när man bor mer centralt är det ju gött. Men har ingen nytta av att bo centralt när jag ändå har 0:- att ha roligt för. Bor nog egentligen på vischan och tjänar 6000 mer o åker hit och kan ha kul.

Stanna kvar på nuvarande jobbet är en dålig lösning för att så fort nått kostar mer pengar måste jag ta av sparade pengar och efter som att jag tjänar så dåligt kan jag inte stoppa in nya pengar där. Så i det långa loppet kommer det gå åt helvete.
 
Sv: Vad hade du valt?

Då hade jag gått tillbaka till gamla jobbet och sedan satsat på plugget.
Känner du att det är ok att bo på vischan den tiden så är det nog bästa alternativet. Dessutom tjänar du ju faktiskt en hel del mer i månaden. Det finns väl bara positiva anledningar till att byta tillbaka?
 
Sv: Vad hade du valt?

Spontant skulle jag kanske också söka mig till en annan bransch... Såvida du inte trivs jättebra! :) Skulle försöka få in en fot där du tjänar något bättre, så du kan jobba lite mindre och således satsa mer på att plugga till högskoleprovet (vilket i sin tur förhoppningsvis leder till att du får ditt 1.7 och kan börja plugga till det du vill).

Så gjorde jag i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 572
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja...
Svar
11
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp