Vad hade husarerna för hästar?

Fast varför är det en prick över u i Tufvasson? Den pricken gör ju att det ser ut som om det ska vara ett i
Ibland är prickarna misstag. Ibland tillhör inte prickarna det man tror att de ska tillhöra. Det kan vara mycket förvirrande ibland att försöka läsa äldre handstil......
 
Fast varför är det en prick över u i Tufvasson? Den pricken gör ju att det ser ut som om det ska vara ett i
Det är en del av bokstavens utseende att strecket är där, var så man skrev "u".
Och det är inte en prick. Det är oftast ett lodrätt streck som är svagt S-format. Kan variera lite hur det lutar och är krökt. Men är inte runt som "i" och inte vågrätt som "ä".

"i" har oftast bara en prick (som där det står "nils" på raden under), inte ring. Ifall det är större ringar brukar det synas att de är tänkta att vara runda.
Just i detta fall är u-strecket åt det mer krökta hållet och i-pricken åt det större hållet, så skillnaden är vanligtvis tydligare.
Det är först i senare texter när man inte har u-streck som i-prickar blir så varierade att de kan se ut som vilken dutt som helst och tom. slarviga streck.
 
Husarerna hölls med häst av bönder runt husarbostället. Hästen köptes inte av militären utan bonden skulle hålla med en besiktigad häst. Det dög alltså inte med vad som helst. Till vardags gick hästen i arbete på bondens gård. Husaren kanske bara red den vid de tillfällen då övningar hölls. Kan ha sett annorlunda ut under tid men för det mesta var en husar bara en fattig småtorpare. Officerarna däremot hade ju egna hästar.
 
Min morfar till häst runt 1920 gissar jag. Hästen ser liksom hög men kort ut om det inte är vinkeln, och vinner väl inget skönhetspris direkt. Har läst att man avlade arméhästar till att bli lätthanterliga framför allt, och så skulle de väl gå fram överallt antar jag. Min morfar var väldigt kort, så hur han tog sig upp i sadeln undrar jag 😊
35613
 
Husarerna hölls med häst av bönder runt husarbostället. Hästen köptes inte av militären utan bonden skulle hålla med en besiktigad häst. Det dög alltså inte med vad som helst. Till vardags gick hästen i arbete på bondens gård. Husaren kanske bara red den vid de tillfällen då övningar hölls. Kan ha sett annorlunda ut under tid men för det mesta var en husar bara en fattig småtorpare. Officerarna däremot hade ju egna hästar.
Så har jag också förstått det. Att det var rusthållaren som höll med häst, utrustning, osv. På den gård som jag följer bor husaren i ett sk ryttartorp.
 
Så har jag också förstått det. Att det var rusthållaren som höll med häst, utrustning, osv. På den gård som jag följer bor husaren i ett sk ryttartorp.
Husaren fick inte ens förvara sin uniform i sitt hus. Då kunde han ju använda den till vardags.

Jag tänker på hur ont i aschlet farfars far måste ha haft när han ridit till övning på Sanna hed vid Kumla i Närke från Tidan i Västergötland, ca 11 mil. Detta gjordes vad jag förstod två gånger per år.
Hur ofta han red där emmellan vet jag inte.
 
Ungefär så här - förvirrat! Min gissning är att mycket har försvunnit i översättningar också.
Alla stora krigshästar var akhal tekéer. Speciellt Djingis Khans eftersom hans häst-armé var helt överlägsen så då kan det ju inte varit något annat. Det fattar ju vem som helst. Finns bara en överlägsen hästras :up:

Värt att notera är att Turkmenistan idag är en väldigt sträng diktatur och all information därifrån inte är så.. ehh.. källkritisk ? som vi är vana vid och har som krav här i västvärlden.

För övrigt skrattade man åt Karl XII små hästar när de kom ut i Europa.
..och tänkte inte just då på att de krävde mycket mindre foder, vilket är en fördel eftersom mat ofta är en bristvara i krig, både till människor och djur.
Där förstår man ju på ett sätt varför tex Ölandshästen försvann, de var tydligen fantastiskt små och fina och populära under medeltiden. Man har kanske inte alltid råd att bevara en hästras när man har få hästar och en kung som vill ha stora hästar och ut och kriga. Så ett par stora hingstar utifrån så är den väl borta sedan. (Gotlandsrussen har ju försökt få bort arabblod i generationer nu?)

Men Djingis khan kan väl inte haft hela armén på stora Akhal teke? När de har så små och härdiga hästar där nu. Det måste varit både och?

Ett av de senaste avsnitten av Last Week Tonight hade ett reportage om Turkmenistans diktator, jisses, mycket hästar han är helt galen i hästar. (vilket väl kanske är tur för Akhal Teken, vem vet, men han är ju inte bra på något annat sätt). Fint foto från när han ramlar av i en galopptävling där alla håller in sina hästar för allt vad de är värda.
 
Min morfar till häst runt 1920 gissar jag. Hästen ser liksom hög men kort ut om det inte är vinkeln, och vinner väl inget skönhetspris direkt. Har läst att man avlade arméhästar till att bli lätthanterliga framför allt, och så skulle de väl gå fram överallt antar jag. Min morfar var väldigt kort, så hur han tog sig upp i sadeln undrar jag 😊Visa bifogad fil 35613
Den är nog inte så hög? Kanske 160?

De skulle ju vara handsbredden lägre än rekryten var hög och sedan tror jag inte 170 och 175 hästar var så himla vanliga 1920. De var inte vanliga när jag började rida heller (såvitt jag vet).

Sedan hur mycket red han? Sett en bunt argentinare och fransmän som rider mycket och inte är jättelånga, de studsar helt enkelt bara upp till stigbygeln, dvs hopp på höger fot så att vänster ploppar in i stigbygeln och sedan svingar upp utan att lägga någon större tyngd varken i sadeln eller stigbygeln.
 
Ur Hästens tid av Anna Larsdotter
Småväxta raser ville kungen däremot helst bli av med. En sådan var den öländska kungshästen, som bara var en dryg meter hög, men i övrigt helt lik en stor häst. Gustav Vasa uppmanande på sitt snarstuckna sätt allmogen att sluta upp med att hålla dessa onödiga "vildhors" och hellre skaffa får från Tyskland. Ölänningarna svarade. "Såsom vi icke rätteligen förstå de tyska fårens natur, så kunna vi icke heller rätteligen med dem umgås"

Vid en mönstring 1716 av Karl XII var 1235 ryttarhästar närvarande kungen kasserade 759, 505 för att de var för små. En anmärkningsvärd siffra om man tänker på vilket prekärt läge den svenska armén befann sig i.
Tolv var blinda, 27 led av kvickdrag och två av "rotz" (en smittsam sjukdom i luftvägarna som även kan drabba människor.
När kungen hade kasserat ett halvt tusende hästar och låtit skära av var och en deras vänsteröra för att de inte åter skulle smugglas in i leden, beordrade han att de utdömda djuren skulle säljas på auktion. På ort och ställe. Många hästar såldes för en spottstyver, en del för ett så lågt pris som fyra riksdaler per styck. Att hästarna auktionerades bort direkt efter mönstring var en uppseendeväckande åtgärd, eftersom djuren i grunden var rusthållarens egendom.
 
Där förstår man ju på ett sätt varför tex Ölandshästen försvann, de var tydligen fantastiskt små och fina och populära under medeltiden. Man har kanske inte alltid råd att bevara en hästras när man har få hästar och en kung som vill ha stora hästar och ut och kriga. Så ett par stora hingstar utifrån så är den väl borta sedan. (Gotlandsrussen har ju försökt få bort arabblod i generationer nu?)

Men Djingis khan kan väl inte haft hela armén på stora Akhal teke? När de har så små och härdiga hästar där nu. Det måste varit både och?

Ett av de senaste avsnitten av Last Week Tonight hade ett reportage om Turkmenistans diktator, jisses, mycket hästar han är helt galen i hästar. (vilket väl kanske är tur för Akhal Teken, vem vet, men han är ju inte bra på något annat sätt). Fint foto från när han ramlar av i en galopptävling där alla håller in sina hästar för allt vad de är värda.

Nej bevarande var nog ingen tanke alls, det viktiga var hur de kunde brukas.

Det är nog tveksamt om hela armén var akhal tekéer/turkmenska hästar ja. Men säkert några, eftersom de guldfärgade och skimrande hästarna måste varit uppseendeväckande och höga i status. Sen var ju hans rike ofantligt stort.

Haha antar att inte någon annan fick vinna loppet?
Men ja galen är nog rätt ord :crazy:
En stor del av populationen finns annars i (södra) Ryssland idag.
 
Nej bevarande var nog ingen tanke alls, det viktiga var hur de kunde brukas.

Det är nog tveksamt om hela armén var akhal tekéer/turkmenska hästar ja. Men säkert några, eftersom de guldfärgade och skimrande hästarna måste varit uppseendeväckande och höga i status. Sen var ju hans rike ofantligt stort.

Haha antar att inte någon annan fick vinna loppet?
Men ja galen är nog rätt ord :crazy:
En stor del av populationen finns annars i (södra) Ryssland idag.
(oerhört slarvigt skrivet här) Tydligen hade Sovjetunionen Turkmenistan, raderade privat ägande av hästarna och satte igång med att äta upp dem. När det var nästan utrotat och klart så tog några dedikerade tidigare hästägare och red en oerhörd sträcka på kort tid för att visa exakt hur coola hästarna var. Varpå Sovjet vaknade upp och importerade en bunt. Så därav finns de i södra Ryssland också, såvitt jag förstått det och de är betydligt mindre utdöda idag.

Närmsta hotet sägs väl vara rika amerikaner som tycker om gulliga hästar och som fokuserar på utseendet istället för kapaciteten och som väl sägs nu hålla på att försöka förstöra arabhästen. Dvs det är inte Absent och hans kapacitet som är fokus just nu ibland utan färgen och sprattel i grimma eller kedja? (skrev någon som oroade sig)


Back home, private ownership of horses was made illegal, and Akhal-Tekes were turned over to state farms. Rather than turn their beloved steeds over to authorities, owners set their horses free in the desert, hoping the hardy breed would survive the harsh conditions. In 1935, 15 Turkmens hoping to prove the breed’s worth rode their Akhal-Tekes 2,500 miles, from Ashgabat, Turkmenistan’s capital, to Moscow. It took 84 days, during which they made a three-day crossing of the Kara-Kum desert without water. The journey drew attention to the horses, both at home and abroad, and Kazakhstan and Uzbekistan began to breed Akhal-Tekes as well.

1986 documentary History of One Mileage depicts the horses on an endurance ride, as well as their fate in slaughterhouses.

Communist Party leader Mikhail Gorbachev, who’d taken power just the year before, would be the horse’s savior. His appointee to a high-level Turkmen post Saparmurat Niyazov was known for his severe punishment of anyone violating laws forbidding private horse ownership. Horse breeders appealed directly to Gorbachev, who reprimanded Niyazov. Amid the outcry caused by History of One Mileage, private breeding was made legal again and Turkmenistan stopped delivering Akhal-Tekes to meatpacking plants.

https://www.ozy.com/flashback/how-turkmenistan-saved-its-golden-horse/89483
 
Senast ändrad:
Ok. :up: Jag hittade ingen Allhol när jag sökte, bara Althof.

Årtiondena runt förra sekelskiftet fanns en massa hingstar som bara användes i avel något år, och därför i princip är okända nu för tiden. Man använde sig av metoden att ta första delen av faderns namn och en del av morfaderns namn så Allhol skulle kunna vara All Right xx - Holofernes till exempel.
 
Ser att det står All Hol med mellanslag, kanske gör det skillnad? Att det står All är jag säker på och det ser ut som ett L efter Ho om jag ska jämföra med L i det första namnet. Han har gjort en del anteckningar i boken som jag har också, ska se om jag kan jämföra bokstäverna med dessa och se om det blir tydligare @Görel @Linda8142
 
Hittade ett annat kort på min släkting i digitalt museum som säger lite mer om hästen: på bilden (får felmeddelande när jag försöker lägga in den som bild här så klicka på länken):

https://digitaltmuseum.se/021015521...-pa-stamhast-25-4-panigen-efter/media?slide=0

Texten under lyder:

"Major Sven Littorin här som volontär 14/4 på stamhäst 25/4 "Pånigen" efter Isterman - Othello född 1914 - uppfödare godsägare Stockenfelt, Vartofta gård."

Här vet man alltså både uppfödare och härstamning samt födelseår
 
Ser att det står All Hol med mellanslag, kanske gör det skillnad? Att det står All är jag säker på och det ser ut som ett L efter Ho om jag ska jämföra med L i det första namnet. Han har gjort en del anteckningar i boken som jag har också, ska se om jag kan jämföra bokstäverna med dessa och se om det blir tydligare @Görel @Linda8142

Jag kan kolla mina stamböcker när jag kommer hem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 318
Senast: johanssk
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 777
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp