Vad hade husarerna för hästar?

bettysmatte

Trådstartare
Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd. De var nästan alla ca 140-150 cm höga, så inga stora hästar. Men vad var det för raser i hästarna som husarna för 200 år sedan red på?? De förekom i många färger: gul, grå, svart, brun, mörkbrun, blåskimmel.....
 
Jag skulle tro att det var vad vi kallar lantraser, det fanns en hel rad sådana i olika landsdelar, som exempelvis ölandshästar, färsingehästar, värmlandshästar o.s.v. (de jag kommer på nu så här på rak arm).
 
Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd. De var nästan alla ca 140-150 cm höga, så inga stora hästar. Men vad var det för raser i hästarna som husarna för 200 år sedan red på?? De förekom i många färger: gul, grå, svart, brun, mörkbrun, blåskimmel.....
Förlåt men husarna? Jag har inte hört det ordet förut :)
 
Smålands husarer verkar ha använt sig av många isabellfärgade hästar av halvblodstyp/ras. Var på ridläger i Småland för 20 år sen och då fanns det en del isabellfärgade halvblod i verksamheten som var ”husarhäst”-ättlingar 🙂
 
Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd. De var nästan alla ca 140-150 cm höga, så inga stora hästar. Men vad var det för raser i hästarna som husarna för 200 år sedan red på?? De förekom i många färger: gul, grå, svart, brun, mörkbrun, blåskimmel.....
Man började väl föda upp hästar för arméns räkning på bla Flyinge redan 1661 så svensk varmblodiga ridhäst till stor del Men var det brist på hästar vilket det var i början av 1800 talet så fick man ta det som fanns även en och annan ölandshäst fast de var väldigt små eller en klippare
Så här står det på SWBS sida
Om det svenska varmblodet
Kungliga anor
Det svenska varmblodet är ett av världens äldsta varmblod. I många århundraden har det fötts upp hästar för ridnings skull. Traditionen går tillbaka till 1600- och 1700-talen när Sverige var en dominerande militärmakt i Europa
 
I de historiska troppar som finns idag används alla raser. Kravet är i regel att det är minst en d-ponny dock.
Som ngn tedan har skrivit så var det nog en blandning av hästar för 200 år sedan, medan man sedan gick mer mot det som idag är ett svenskt halvblod.
 
Militärarkiven har mängder av foton från runt sekelskiftet och framåt (och äldre, ofta påkostade, porträtt av officershästarna). Från 1905-1920 var det påfallande många fullblod, åtminstone på K3, och en del av hästarna var sådana jag skulle ha tittat två gånger på även idag.

Pratar man om indelta soldater var det ofta mer åt lantraser, de skulle ju försörja ett litet jordbruk till vardags.
 
Man började för tvåhundra år sen att blanda in fullblod i det inhemska hästmaterialet för att få fram bra arméhästar. Och med fullblod menas inte bara xx utan även ox och x. Militären styrde varmblodsproduktionen genom att olika år betala mer för avkommor till olika typer av hingstar. Ett tag var det fullblodshingstar, sen tyckte man att avkommorna blev för lätta och då betalade man mer för avkommor till tyngre hingstar, som hannoveranare.
 
Det fanns andra spännande färger också. Eselmaul, till exempel.

Mycket intressant info i rullorna. Det var en häst som kasserades vid mönstring pga "senklapp", som verkar betyda sträckning av sena. Och det fanns hästläkare bland militäryrkena. "Styf och stupig" står det ibland på hästar som kasseras vid mönstring. Eller bara "stupar". Undrar om det var hästar som snubblade?
 
Militärarkiven har mängder av foton från runt sekelskiftet och framåt (och äldre, ofta påkostade, porträtt av officershästarna). Från 1905-1920 var det påfallande många fullblod, åtminstone på K3, och en del av hästarna var sådana jag skulle ha tittat två gånger på även idag.

Pratar man om indelta soldater var det ofta mer åt lantraser, de skulle ju försörja ett litet jordbruk till vardags.
Finns dessa arkiv med foton digitalt någonstans? Jag har tillgång till Arkiv Digital, men har hittills inte stött på några foton där.
 
Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd. De var nästan alla ca 140-150 cm höga, så inga stora hästar. Men vad var det för raser i hästarna som husarna för 200 år sedan red på?? De förekom i många färger: gul, grå, svart, brun, mörkbrun, blåskimmel.....
Finns det några namn på hästarna eller stam?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 318
Senast: johanssk
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 775
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp