Vad hade husarerna för hästar?

Byerley Turk, och förutom bilder/beskrivningar (typ större och ädlare än en arab), 'efternamnet' skulle skvallra om att det var en turkmensk häst (typ som Darley Arabian var arab). Hästen är dock hämtad från trakterna kring Turkiet om jag inte minns fel (där akhal tekén inte var ovanlig dock) så svårt att härleda helt.
La in artikeln, det är tydligen osäkerhet om de två andra också, lite. Så jag ville inte peka ut en. Darley Arabian är ju den vanligaste i Y genen 95%, men när de tittade på den sidan så verkar det falla in i Turkmenisk häst på hingstsidan, inte bara på uhm dålig på begrepp på stosidan där Byerly Turk har gett mycket gener (mest gener av de tre hingstarna totalt enl wiki om än inte så mycket på Y).

They found only one MSY lineage. This, they named the ‘Eclipse variant’ because it traces back to the English Thoroughbred stallion, named Eclipse. This widely distributed lineage reflects the historic influence of this Thoroughbred line in horse breeding: almost all English Thoroughbreds and nearly half of all modern sport horse breeds carry the Eclipse variant.

The research team ultimately traced the founding stallions of English Thoroughbreds back to Turkoman horses, a breed that now is extinct.

Alltså jag ser det inte stå i texten men om en text säger att Darley arabian är största källan till Y kromosom i fullblodsaveln och en annan text säger att de spårat Y tillbaka till Turkmenisk häst (utdöd) i de största Y linjerna, så bara antog jag. Spekulationer tror jag att jag sett om alla tre. Tror de var väldigt onoga med begreppen.

35485


They found that the haplogroup marker, Tb, is not present in Arabian, Spanish or Barb horses, but it was present in 81% of the 78 male Akhal-Tekes included in their study (Figure 4B).

Sedan är såklart inte folk hundra på att Akhal teke är turkmenisk häst, men sannolikt kanske en undergrupp till.
 
Senast ändrad:
La in artikeln, det är tydligen osäkerhet om de två andra också, lite. Så jag ville inte peka ut en. Darley Arabian är ju den vanligaste i Y genen 95%, men när de tittade på den sidan så verkar det falla in i Turkmenisk häst på hingstsidan, inte bara på uhm dålig på begrepp på stosidan där Byerly Turk har gett mycket gener (mest gener av de tre hingstarna totalt enl wiki om än inte så mycket på Y).





Alltså jag ser det inte stå i texten men om en text säger att Darley arabian är största källan till Y kromosom i fullblodsaveln och en annan text säger att de spårat Y tillbaka till Turkmenisk häst (utdöd) i de största Y linjerna, så bara antog jag. Spekulationer tror jag att jag sett om alla tre. Tror de var väldigt onoga med begreppen.

Visa bifogad fil 35485



Sedan är såklart inte folk hundra på att Akhal teke är turkmenisk häst, men sannolikt kanske en undergrupp till.
35486

fin bild på honom med :D (och oooh! är det en Saluki kanske?)

(Jag var så besviken som liten på dem, tänkte de skulle ha härlig hög svans och arabhuvuden)
 
Intressant @Badger , ska läsa artikeln när jag får tid! Och ja, akhal tekén räknas idag som en direkt ättling till den utdöda turkmenska hästen. Har aldrig lyckats reda ut varför den är utdöd om det finns en direkt släkting :confused: men kan vara jag som är trög eller har missuppfattat något bara.
Svårt med käll-läget i de här fallen.
 
Militärarkiven har mängder av foton från runt sekelskiftet och framåt (och äldre, ofta påkostade, porträtt av officershästarna). Från 1905-1920 var det påfallande många fullblod, åtminstone på K3, och en del av hästarna var sådana jag skulle ha tittat två gånger på även idag.

Pratar man om indelta soldater var det ofta mer åt lantraser, de skulle ju försörja ett litet jordbruk till vardags.
Jag läste någonstans (Dadde Netterqvist? Någon annan?) att officererna red nättare hästar och gärna Angloaraber. Så jag gissar också på att det var helt olika hästar till officerer och soldater. Speciellt som officererna gärna tävlade hoppning och dressyr.
 
Intressant @Badger , ska läsa artikeln när jag får tid! Och ja, akhal tekén räknas idag som en direkt ättling till den utdöda turkmenska hästen. Har aldrig lyckats reda ut varför den är utdöd om det finns en direkt släkting :confused: men kan vara jag som är trög eller har missuppfattat något bara.
Svårt med käll-läget i de här fallen.
Jag tycker det varierar, vissa räknar den som direkt ättling medan andra som i artikeln är mer osäkra. Det kanske är som att äpplen är en frukt men all frukt är inte äpplen?

En annan lustig sak är att det som sagt finns ett djur precis där, som kallas turkmenisk häst och ser ut som turkmenisk häst men som inte är uhm turkmenisk häst för den är utdöd. :D gissar väl att det helt enkelt är de djur som var kvar hos bönderna medan adelns dog ut? (dessutom är de inte "fina" hästar eftersom de är vinthundslika och veka, men väldigt starka trots det. Varpå det nämns att Turkmeniska hästen var väldigt vek, men uthållig och stark)

Öländsk häst finns ju inte, men kanske, eftersom det kan finnas de som är utvandrade till Estland som kanske är det, eller kanske kan bli öländsk häst.
 
De främsta hästarna av det som sedan kallades akhal tekéer tillhörde två nomadstammar, och de var i alla fall inte bofasta bönder vad jag läst mig till, utan snarare krigande folk :)
Jo absolut, men jag tänkte turkmeniska hästen idag. De som är men inte är turkmeniska hästar, de är på rätt plats, har rätt utseende och kallas rätt sak, men är dock inte det. Jag föreställer mig att dessa är en slags "vad som blev kvar" när turkmenen försvann.

Akhal teken är väl kanske då inte samma som turkmenen just pga att de är i så fall en undergrupp hos nomaderna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turkoman_horse
Some horses bred in Iranand Turkmenistan today are still referred to as Turkoman, and have similar characteristics.

Modern descendants include the Akhal-Teke, the Iomud (also called Yamud or Yomud), the Goklan and Nokhorli.[2]

Rasen är idag utdöd, till stor del på grund av krig och minskad efterfrågan på rasen. Även utavel i Akhal-tekéhästar har bidragit till att den turkmenska hästen har försvunnit. Det avlas dock fortfarande hästar i området som kallas Turkmenska hästar. Dessa hästar har ofta fått dålig kritik för sitt smala, vinthundsliknande utseende, men de turkmenska hästarna har en stor härdighet och uthållighet.

Men det kan ju vara bara ren förvirring och de hästar som kallas turkmen horse är samma hästar som akhal teke. Men med två olika namn. Turkmenistan hävdar förresten tydligen bestämt att Bukefalos såklart var Akhal teke som är en turkmen :D jag som alltid föreställt mig honom som lite mer bastant :laugh: men det är väl som Atlantis alla vill att just deras hästras.
 
Senast ändrad:
Jo absolut, men jag tänkte turkmeniska hästen idag. De som är men inte är turkmeniska hästar, de är på rätt plats, har rätt utseende och kallas rätt sak, men är dock inte det. Jag föreställer mig att dessa är en slags "vad som blev kvar" när turkmenen försvann.

Akhal teken är väl kanske då inte samma som turkmenen just pga att de är i så fall en undergrupp hos nomaderna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turkoman_horse





Men det kan ju vara bara ren förvirring och de hästar som kallas turkmen horse är samma hästar som akhal teke. Men med två olika namn. Turkmenistan hävdar förresten tydligen bestämt att Bukefalos såklart var Akhal teke som är en turkmen :D jag som alltid föreställt mig honom som lite mer bastant :laugh: men det är väl som Atlantis alla vill att just deras hästras.

Ungefär så här - förvirrat! Min gissning är att mycket har försvunnit i översättningar också.
Alla stora krigshästar var akhal tekéer. Speciellt Djingis Khans eftersom hans häst-armé var helt överlägsen så då kan det ju inte varit något annat. Det fattar ju vem som helst. Finns bara en överlägsen hästras :up:

Värt att notera är att Turkmenistan idag är en väldigt sträng diktatur och all information därifrån inte är så.. ehh.. källkritisk ? som vi är vana vid och har som krav här i västvärlden.

För övrigt skrattade man åt Karl XII små hästar när de kom ut i Europa.
..och tänkte inte just då på att de krävde mycket mindre foder, vilket är en fördel eftersom mat ofta är en bristvara i krig, både till människor och djur.
 
Wrangel, Handbok för Hästvänner:

Ofullständig lista på importer, Strömsholm:

År 1673: 11 hingstar och ston från kungen av Frankrike
1681: Okänt antal från kungen av Danmark
1688: Några persiska och turkiska hästar inköpta
1694: 20 hästar inköpta från Spanien och 60-70 ston från Danmark
1777: 8 spanska hingstar
1785: 2 hingstar från Marocko
1789: 3 gula hingstar från Ryssland
 
Flyinge 1765-1780:
Hingstar:
2 spanska
8 från Fredriksborg, Danmark
2 efter "Löparedshingsten"
2 från Holstein
1 från Ostfriesland
2 från Preussen
2 från Hannover
3 tyska hingstar, okänt varifrån
1 berberhingst
1 polsk hingst
1 engelsk

Står väldigt mycket intressant i Wrangels bok :)
 
Jag använder Digitalt Museum, här med en sökning efter "stamhäst" i arkivet för Sveriges militärhistoriska arv. Annars brukar jag leta i lokala museer eller lägga till regemente som sökord, för att inte drunkna i bilder.

Det här är av någon anledningen en favorit (kanske för att jag kommer ihåg den från besök på K3-museet som liten).
Visa bifogad fil 35482

Stamhäst vid K3, sto brun, f,1914, kass 1929, Saliel **, Call Athell**,- Exellells. Tilldelad fänrik Sven Littorin som tjänstehäst. God tävlingshäst inom olika grenar.

Det är min släkting på bilden Sven Littorin. Gick in i den här tråden med anledning av att jag förstod att det handlade om husarerna vad förvånad jag blev när jag såg kort på honom. Om man söker på hans namn på Digititalt museum så får man upp massor med hästkort med honom. Han blev så småningom ryttmästare och major i det militära och länge vid K3 men var även i bland annat Umeå och Uppsala.
 
Det är min släkting på bilden Sven Littorin. Gick in i den här tråden med anledning av att jag förstod att det handlade om husarerna vad förvånad jag blev när jag såg kort på honom. Om man söker på hans namn på Digititalt museum så får man upp massor med hästkort med honom. Han var ryttmästare och major i det militära och länge vid K3 men var även i bland annat Umeå och Uppsala.
Han hade bra pli på hästen när han lyckades att få den stå så snyggt med tyglarna hängandes på halsen :)
 
Flyinge 1765-1780:
Hingstar:
2 spanska
8 från Fredriksborg, Danmark
2 efter "Löparedshingsten"
2 från Holstein
1 från Ostfriesland
2 från Preussen
2 från Hannover
3 tyska hingstar, okänt varifrån
1 berberhingst
1 polsk hingst
1 engelsk

Står väldigt mycket intressant i Wrangels bok :)

Jag kan bara hålla med :) fick tag på böckerna via buke för flera år sedan och har vårdat dem ömt sedan dess.
 
35507


Målning på en stamhäst med utrustning som min släkting gjorde.

Det står stamhäst vid livregementets husarer e. Grafit - Allhol (tror jag det andra namnet är något otydligt)

Ingen av de närmaste släktingarna var intresserade av det som fanns efter honom som var hästrelaterat när han gick bort så då gick frågan till mig som tog emot det och vårdar det med glädje. Jag har också boken "Hästen i Sverige - samlingsverk om den svenska hästen" av Carl Trädgårdh efter honom där bör stå en hel del om regementets hästar men jag hinner inte kolla i den idag men kan återkomma om ni är intresserade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 318
Senast: johanssk
·
Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
4 775
Senast: Zuzzi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp