Vad hade ni gjort?

Monkie

Trådstartare
Alltså... det här med grannsämja, hundars välmående och att lägga sig i eller ej.

Grannen jobbar dagtid heltid och oftast borta hela dagarna på helger. Två amstaffkorsningar sitter kvar i huset från 07 till allt från 15.00 - 18.00. Morgonrastningar samt övriga rastningar består av hundarna får utföra sina behov i den lilla trädgården alternativt någon gång i veckan gå några minuter och sedan vända hem. Hundarna sitter ofta instängda i ett rum i huset då grannen är hemma, för att de är "jobbiga". Dessutom ryker de ihop ganska ofta och behöver hållas separerade så nån direkt behållning av varandra har de inte. De är dock fina i päls och hull, ganska trevliga att ha att göra med men nervösa och ouppfostrade.

Jag har erbjudit mig att passa hundarna på helger, vilket jag också gjort flera gånger, och att ta med dem ut när jag ändå är ute och går. Hundarna har ofta gjort sina behov på golvet och tuggat på inredningen. Detta torkas upJag lade fram till grannen att hundarna nog skulle må bättre av någon mer promenad. Jag fick som svar att hundarna inte gillar att vara ute, att jag inte ska lägga mig i och där och då tog vår dittills goda grannrelation slut.

Hundarna är liksom inte uppenbart vanskötta och jag kanske inte borde lägga mig i. Men jag tycker så himla synd om dem.
 
Fy vad tråkigt att höra :( det är ju som ett recept för att hundarna till slut inte blir trevliga.

Jag har faktiskt inga tips alls, mer än att det är väl lag på att hundarna inte får lämnas ensamma mer än 5(?) timmar/dag? Det är väl i så fall då att du hör av dig anonymt till djurinspektionen och bara berättar om läget? Kanske kunde du få flera att höra av sig och berätta samma sak?
 
Fy vad tråkigt att höra :( det är ju som ett recept för att hundarna till slut inte blir trevliga.

Jag har faktiskt inga tips alls, mer än att det är väl lag på att hundarna inte får lämnas ensamma mer än 5(?) timmar/dag? Det är väl i så fall då att du hör av dig anonymt till djurinspektionen och bara berättar om läget? Kanske kunde du få flera att höra av sig och berätta samma sak?

Ja, det känns tråkigt. :(
Jag tror grannen kommer köra sin vanliga "mamma rastar hundarna på lunchen" om någon från djurinspektionen skulle höra om läget tyvärr. Förutom att ingen är hemma hos dem, är det liksom ingen uppenbar vanskötsel. Ordentlig granne för övrigt, ingen misär på något sätt. Men intresset för att ta hand om djuren finns inte :( .
 
Det går inte att prata alls längre med grannen? Typ ta en kaffe i solen nu och prata om annat och ta upp det om hundarna lite försiktigt? Att du gärna tar med dem ut på promenad, för DU gillar att promenera? Dvs ta upp det med utgångspunkt på dig, så hen inte känner sig pressad. Svår situation för övrigt.
 
Det går inte att prata alls längre med grannen? Typ ta en kaffe i solen nu och prata om annat och ta upp det om hundarna lite försiktigt? Att du gärna tar med dem ut på promenad, för DU gillar att promenera? Dvs ta upp det med utgångspunkt på dig, så hen inte känner sig pressad. Svår situation för övrigt.
I nuläget verkar det väldigt avigt. Om grannen börjar titta åt mitt håll och hälsa igen kanske jag kan försöka ta upp småpratandet och få in det lite smidigt. Jag blir så frustrerad!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 812
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 444
Senast: Vassi
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 590
Senast: LaMagia
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp