Vad hade ni gjort?

TinyWiny

Trådstartare
Jag köpte en tjänst, vi hade kommit överens om timpris och tiden tjänsten ska ta att utföra, dvs. priset var klart. Vi släppte in dem och åkte iväg efter att ha gett instruktioner om var de skulle lämna nyckeln. När vi kommer hem möter vi personerna i dörren. Säger förvånat, oj är ni fortfarande kvar? Då har nästan dubbla tiden mot den avtalade gått men mer än så blir det inte tal om det (jag var trött, min hjärna hade stängt ner). När jag kommer in ser jag att två saker nu är trasiga. Jag har såklart inga bevis på att de var hela när vi åkte. Tjänsten är heller inte utförd på ett sätt man kan förvänta sig utan är undermåligt utförd.

Så kommer då fakturan. Timpriset är 100 kr högre än vad som sagts och nästan dubbla tiden mot den avtalade har fakturerats.

Det finns inget skrivet, jag trodde att företaget skulle skicka ut avtal vilket de inte gjorde utan enbart muntligt avtal med företagets ägare finns. Företaget jag anlitade har mycket gott renommé och har funnits på marknaden under en tid så det är alltså inte någon skum svart grej. Företagets ägare var en av de som utförde tjänsten.

Så, vad hade du gjort i min sits?
 
Bestrid fakturan. Det är företagets sak att visa att den är skälig. Och i fortsättningen ALDRIG låta någon göra arbeten utan skriftlig offert.
Problemet är att den här branschen inte verkar skicka ut några avtal. Jag har haft ett annat företag innan och inte heller därifrån fick jag något skriftligt avtal.

Jag ska ju ringa och fråga vad som hänt, varför varken tid eller timtaxan stämmer men är tveksam på om jag ska ta upp det de har gjort sönder. Kostnaden för att ersätta de två sakerna är större än summan som är på fakturan.
 
Jag skulle först ringa ägaren och prata med dom. Säga att vi kom överens om.x, ni har utfört y. Plus nämna de trasiga sakerna.

Om det inte går vägen, bestrid fakturan.
Ja. De har inte utfört fel saker men de har utfört det på undermåligt sätt och på nästan dubbla tiden mot överenskommet. Du tycker att jag ska ta upp det som var trasigt alltså? Trots att det bara är jag och min sambo som vet att de var hela innan.

Endel av mig känner bara att jag betalar och anlitar aldrig någon mer... Sådant här tar så förbannat mycket energi ifrån mig :(
 
Problemet är att den här branschen inte verkar skicka ut några avtal. Jag har haft ett annat företag innan och inte heller därifrån fick jag något skriftligt avtal.

Jag ska ju ringa och fråga vad som hänt, varför varken tid eller timtaxan stämmer men är tveksam på om jag ska ta upp det de har gjort sönder. Kostnaden för att ersätta de två sakerna är större än summan som är på fakturan.
Självklart ska det som dom haft sönder ersättas! Varför skulle du inte ta upp det?
Är det ett seriöst företag har de väl försäkringar för sådant.
 
Ja. De har inte utfört fel saker men de har utfört det på undermåligt sätt och på nästan dubbla tiden mot överenskommet. Du tycker att jag ska ta upp det som var trasigt alltså? Trots att det bara är jag och min sambo som vet att de var hela innan.

Endel av mig känner bara att jag betalar och anlitar aldrig någon mer... Sådant här tar så förbannat mycket energi ifrån mig :(
Ja, jag skulle ta upp det. Jag har haft saker som gått sönder och den ena grejen ersattes, men den andra grejen var så pass gammal och "utsliten" att jag inte tog upp det.
 
Problemet är att den här branschen inte verkar skicka ut några avtal. Jag har haft ett annat företag innan och inte heller därifrån fick jag något skriftligt avtal.

Jag ska ju ringa och fråga vad som hänt, varför varken tid eller timtaxan stämmer men är tveksam på om jag ska ta upp det de har gjort sönder. Kostnaden för att ersätta de två sakerna är större än summan som är på fakturan.

Det låter enormt märkligt. Aldrig att jag skulle anlita någon för ett arbete i hemmet utan en korrekt offert.

Visst, jag ringer hit elektrikern när det behövs utan offert men jag har känt honom sedan han föddes och jag har aldrig fått någon knepig faktura av honom.
 
Problemet är att den här branschen inte verkar skicka ut några avtal. Jag har haft ett annat företag innan och inte heller därifrån fick jag något skriftligt avtal.

Jag ska ju ringa och fråga vad som hänt, varför varken tid eller timtaxan stämmer men är tveksam på om jag ska ta upp det de har gjort sönder. Kostnaden för att ersätta de två sakerna är större än summan som är på fakturan.
Jag blir sjukt nyfiken på vad det är för bransch i och med att vi har haft kontakt med de flesta branscher man kan ha i och med renoveringen och har fått avtal från alla olika. Det är även för företagets säkerhet så att man som kund inte kan komma och påstå saker i efterhand.

Nu har vi skapat oss en stabil bas av hantverkare som vi litar på och det inte är lika viktigt med avtalen finns på plats innan de börjar men det finns alltid överenskommelser på papper, sms eller mejl för allas trygghet.
 
Timpriset är 100 kr högre än vad som sagts och nästan dubbla tiden mot den avtalade har fakturerats.
Det är inte så att ni fick offerten innan moms? Bara en tanke varför timpriset inte stämmer. Sånt brukar ju de flesta bolag ha koll på. Det är ju oftast den som ger offerten som också fakturerar. Men det är inte samma som utför arbetena på en större firma.
 
Vi råkade ut för något liknande för några år sedan. Vi hade faktiskt fått skriftlig offert innan och fick en mindre chock när fakturan kom på nästan det dubbla beloppet.
Vi bestred fakturan direkt via telefon och senare via mail. Det visade sig att ägaren som fakturerade inte hade full koll på personalen. Så att saker som vi gjort själv stod uppsatt att dom gjort. Plus att dom som gjorde jobbet inte heller varit ärliga mot sin chef utan satt upp att dom varit hos oss på tider när dom inte var där.
I vårt fall löste det sig och vi hamnade mer eller mindre på rätt belopp. Men vi kommer ju inte att anlita den firman igen.
 
Ja, jag skulle ta upp det. Jag har haft saker som gått sönder och den ena grejen ersattes, men den andra grejen var så pass gammal och "utsliten" att jag inte tog upp det.
Skulle absolut ta upp sakerna som är sönder! De var ju inte sönder när ni åkte!

Självklart ska det som dom haft sönder ersättas! Varför skulle du inte ta upp det?
Är det ett seriöst företag har de väl försäkringar för sådant.
Jag tänker att vi inte har några bevis för att de var hela när vi åkte. De kan ju lika gärna hävda att de var sönder när de kom?!
 
Jag blir sjukt nyfiken på vad det är för bransch i och med att vi har haft kontakt med de flesta branscher man kan ha i och med renoveringen och har fått avtal från alla olika. Det är även för företagets säkerhet så att man som kund inte kan komma och påstå saker i efterhand.

Nu har vi skapat oss en stabil bas av hantverkare som vi litar på och det inte är lika viktigt med avtalen finns på plats innan de börjar men det finns alltid överenskommelser på papper, sms eller mejl för allas trygghet.
Det låter enormt märkligt. Aldrig att jag skulle anlita någon för ett arbete i hemmet utan en korrekt offert.

Visst, jag ringer hit elektrikern när det behövs utan offert men jag har känt honom sedan han föddes och jag har aldrig fått någon knepig faktura av honom.
Det är en städfirma. Jag förlorade hemtjänsten i våras och behöver därför köpa tjänsterna som jag ju fortfarande behöver på annat sätt. Ingen av de städfirmor jag har varit i kontakt med eller använt har gett några skriftliga offerter utan ett pris sägs bara.
 
Det är inte så att ni fick offerten innan moms? Bara en tanke varför timpriset inte stämmer. Sånt brukar ju de flesta bolag ha koll på. Det är ju oftast den som ger offerten som också fakturerar. Men det är inte samma som utför arbetena på en större firma.
Jag fick ju ingen skriftlig offert utan enbart ett pris muntligt och det av företagets ägare. Eftersom det företaget jag tidigare köpte tjänsten av la på diverse avgifter och plötsligt utan förvarning höjde priset var jag extra noga med att få veta exakt pris och frågade om precis allt och betonade att jag behövde veta vad jag skulle betala så att hen då skulle gett mig priset utan moms vore väldigt märkligt.
 

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 254
Senast: chap13
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 631
Senast: Nixehen
·
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 631
A
Ekonomi & Juridik Har en häst på livstidsfodervärdskontrakt samt ett muntligt avtal (utomstående vittne ang det muntliga avtalet finns) vid hämtning av...
2
Svar
30
· Visningar
3 690
Senast: alke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp