Vad hände med doodlarna?

I rest my case! Innan jag blir bannad för att jag säger vad jag tycker.
Kanske ska fundera varför du kommer bli bannad. Jag säger något helt rimligt om vad som är vanligast och som dessutom går att kontrolleras innan med gentest och sedan har jag sagt att allt blir en Photoshop parning. Jag har inte för vana att anmäla, men nu är jag rätt irriterad
 
Kanske ska fundera varför du kommer bli bannad. Jag säger något helt rimligt om vad som är vanligast och som dessutom går att kontrolleras innan med gentest och sedan har jag sagt att allt blir en Photoshop parning. Jag har inte för vana att anmäla, men nu är jag rätt irriterad
Varsågod,anmäl på du bara.Tror alla i tråden inkl mod kan intyga att jag än så länge håller mig på den mycket smala vägen o sitter på händerna,
 
Det behöver jag inte. Jag vet vad det är. Men faktumet att pudelpäls är en kombo av två olika gener (singelpäls samt lockig) och därmed inte är ett enda allelepar som kan vara homozygot verkar ha gått dig helt förbi.
de är ofta homozygota på båda, men båda är inte dominanta så det går att lista ut vad det blir. (ej singel och lockigt) vilket ger den berömda fluffiga pälsen som anses supersvårskött.
 
Varsågod,anmäl på du bara.Tror alla i tråden inkl mod kan intyga att jag än så länge håller mig på den mycket smala vägen o sitter på händerna,
Dina bilder som du visade säger att den ena föräldern (eller båda) är heterozygot för rött anlag. om pälskvaliteten är lika går ej att se då den röda är för kort klippt och den vita är rak-kammad (kan vara rak, kan vara vågig)
Var det typen så går det inte heller att se beroende på olika ställning och vinkel. De kan faktiskt vara riktigt lika (med undantag av färgen)
De här egenskaperna kan man analysera innan parning.
 
Dina bilder som du visade säger att den ena föräldern (eller båda) är heterozygot för rött anlag. om pälskvaliteten är lika går ej att se då den röda är för kort klippt och den vita är rak-kammad (kan vara rak, kan vara vågig)
Var det typen så går det inte heller att se beroende på olika ställning och vinkel. De kan faktiskt vara riktigt lika (med undantag av färgen)
De här egenskaperna kan man analysera innan parning.
Den vita är inte kammad,är o ser ut som en malteser kopia (och den rasen finns bara i vitt) , den röda har ärvt färgen av pappan som är en röd dvärgpudel, den är mycket riktigt klippt o ser ut som en pudel i vanliga fall,
Jag har även bild på ett gäng F1 labradoodlar där man tydligt kan se att 3 har pudelpäls o 2 labbepäls men mera strävhåraktiga.
 
3e syskonet,endast lite klippt i ansiktet,o tassar,ej badad eller kammad
20211028_164522.jpg
 
Naturligtvis inte, gör dig inte dummare än vad du är.

Just collie kan jag inte alls, men antar att något är dominant. Jag vet inte heller om det är vanligt att blanda så att det är troligt att de är heterozygota. Vet inte heller vad gentest säger. Men det går säkert att reda ut. Det går i alla fall inget som mamman eller pappan inte har.

Med ögonlocken är det troligen massor med gener och komplext, erfarenheten säger att de inte är dominanta generna, men då finns de kvar, så man ska inte avla tillbaka på amris.

Men visst, bara för att jag sa något om pälsen tolka det gärna till att alla valpar blir som en Photoshop korsning
Jag gör mig inte ett dugg dum, jag försöker exemplifiera för att du ska förstå att genetik inte funkar på det sätt som du tror. Jag kan också berätta att det kan födas långhår i korthår/korthår-kullar, så det stämmer inte som du skriver att "De får iallafall inget som föräldrarna inte har". Samma sak gäller öron, ögon, inre egenskaper - ja, det mesta utom färg just i collies fall.
 
Jag gör mig inte ett dugg dum, jag försöker exemplifiera för att du ska förstå att genetik inte funkar på det sätt som du tror. Jag kan också berätta att det kan födas långhår i korthår/korthår-kullar, så det stämmer inte som du skriver att "De får iallafall inget som föräldrarna inte har". Samma sak gäller öron, ögon, inre egenskaper - ja, det mesta utom färg just i collies fall.
Föräldrarna har det , det syns bara inte. Inget konstigt alls korthår är då tydligen dominant. Troligen går det att gentesta för det.
 
3e syskonet,endast lite klippt i ansiktet,o tassar,ej badad eller kammad
Visa bifogad fil 80545

Denna var ju mitt emellan de två andra.
Det finns ju uppenbarligen gener för vitt, rött, och tvåfärgad. Och inte homozygota färguppsättningar

Är det maltiopoo?
Är de unga tycker jag faktiskt pälsen verkar lika hos dem. Malteser päls har jag inte koll på alls om det är något särskilt med dem och någon dominant gen.
Är de under 12 mån skulle jag säga att de nog blir lockiga i vuxenpälsen.
Är de över 18mån så är pudeln antingen heterozygot för lockig eller så har maltesern någon specialgen som dominerar över pudelns lockighetsgen.

Men gör embark på förädradjuren innan så vet en.
Avseende enstaka gener är det bra resultat.
Jag har inte sagt annat än att det oftast är homozygot och förutsägbart. Jag har rätt många genanalyser. Gör det alltid, senast vid parning på hanen.
 
Om jag hittar några likasinnade ja, gärna. Som det är nu är rasen oerhört polariserad och det du föreslår omöjligt.

Att rasen hållas åtskilda är ingen slump, har du försökt köpa en jaktcocker som icke jägare? Hitta jakthane till sportmeriterad showtik kanske går.

Men jag håller faktiskt utkik efter sådana projekt.

Problemet med hundavel är ju att även som individualism måste en ha samarbeten. Jag väljer bort idéer jag är ensam om just nu.

Men pma gärna några som tänker så, jag är gärna på.
Ganska många jaktcockrar säljs till icke-jägare. Att rasen är delad beror på att man har haft olika avelsmål och de två typerna, inte att hundar inte säljs över intressegränserna. Se bara hur det ser ut i rasens hemland. Där finns massor av sällskaps- och sporthundar som är working cocker. De ägs - och ibland föds upp - av helt "vanliga" hundägare.

Blandning mellan jaktcocker och vanlig cocker har förekommit. Jag har en uppfödning som är mor till en sådan kull. Jag har också sett kontinentala hundar där man har velat satsa mot "dual purpose" och haft jaktcocker i linjerna. Kan för mitt liv inte komma ihåg kennelnamnet nu.

Du får faktiskt göra din research själv. Det som jag beskriver går det inte bara att bestämma sig för att man ska göra ett "projekt" av, man måste lära sig så mycket som möjligt dels om rasen, dels om hur de egenskaper man vill avla på nedärvs. Rasen cocker spaniel är inte betjänt av fler uppfödare utan kunskaper.
 
Ganska många jaktcockrar säljs till icke-jägare. Att rasen är delad beror på att man har haft olika avelsmål och de två typerna, inte att hundar inte säljs över intressegränserna. Se bara hur det ser ut i rasens hemland. Där finns massor av sällskaps- och sporthundar som är working cocker. De ägs - och ibland föds upp - av helt "vanliga" hundägare.

Blandning mellan jaktcocker och vanlig cocker har förekommit. Jag har en uppfödning som är mor till en sådan kull. Jag har också sett kontinentala hundar där man har velat satsa mot "dual purpose" och haft jaktcocker i linjerna. Kan för mitt liv inte komma ihåg kennelnamnet nu.

Du får faktiskt göra din research själv. Det som jag beskriver går det inte bara att bestämma sig för att man ska göra ett "projekt" av, man måste lära sig så mycket som möjligt dels om rasen, dels om hur de egenskaper man vill avla på nedärvs. Rasen cocker spaniel är inte betjänt av fler uppfödare utan kunskaper.
Här är kanske en av tio cockrar jag möter "working cockers", resten är sällskapshundar av sporttyp - och här finns MÅNGA cockrar.
 
Här är kanske en av tio cockrar jag möter "working cockers", resten är sällskapshundar av sporttyp - och här finns MÅNGA cockrar.
Det varierar säkert beroende på var man bor, men jakttypen har fått många intressenter från sällskapshundsleden på senare år. Att Kate och William skaffade en påverkade naturligtvis.
 
Det varierar säkert beroende på var man bor, men jakttypen har fått många intressenter från sällskapshundsleden på senare år. Att Kate och William skaffade en påverkade naturligtvis.
Det är lite det jag menar. Häruppe finns det i princip bara en typ av cocker och det är jaktvarianten. Någon enstaka långöra förekommer, men knappt. Jag skulle aldrig någonsin vilja ha en hysterispaniel själv, men det verkar funka för de flesta familjer.
 
Det är lite det jag menar. Häruppe finns det i princip bara en typ av cocker och det är jaktvarianten. Någon enstaka långöra förekommer, men knappt. Jag skulle aldrig någonsin vilja ha en hysterispaniel själv, men det verkar funka för de flesta familjer.
Aha, jag fattade inte att "sällskapshundar av sporttyp" var jaktcockrar!

Det styrker ytterligare mitt antagande att det bara är att vända sig till rasens hemland om man vill ha en jaktcocker till sällskap. Lite mer komplicerat efter Brexit, men att exportera hundar (och hästar) är ju ganska vanligt i GB, så det lär snart finnas strukturer. Irland kan också vara ett alternativ.

Men, som ovan nämnts, är de inte direkt ovanliga som sport/agilityhundar i Sverige heller. Det vill säga - det går att köpa en utan att vara jägare även i Skandinavien.
 
En sak till jag inte förstår.
Mixarna kallas tex för cockerpoo men kan lika väl vara en mix mellan cockerpoo och cocker spaniel.
Vad är poängen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 715
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 869
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 045
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp