Vad hände med doodlarna?

Så då är det helt ok för dig att använda dig av osunda avelsdjur? Mina djur som inte håller måttet mentalt och fysiskt paras inte.
Om djuret inte är sjukt och resultatet blir bra ja.

Känns nästan värre att gå runt på stan med en amris. Då uppmuntrar jag ju till rasen
 
Du visar åter igen att du inte vet vad du pratar om. Fenotyp är bra så mycket mer än bara färg och tecken.

Ja, hundar ärver 50/50 från mamman och pappan (eller tja, deras respektive släkt). Men vart de 50/50 tas ifrån är helt slumpmässigt. Det är egentligen bara inom färg och gentestbara sjukdomar som man kan säga exakt vad en hund ärvt från vardera förälder och deras släkt. Det är därför det är så användbart (och i min åsikt nödvändigt) att största delen av släkten är utvärderad då det ger en större chans att gissa sig till vad man kommer få i avkommorna.

Du kan inte para en svart labbe med en svart labbe utan att veta något om resten av släktens färger och säga att alla valparna kommer bli svarta, för föräldrarna är ju det.

Fast det du säger är ju snarare i jämförelse med att para en svart labbe med en gul och säga att alla valparna kommer vara svart-gula för de får ju 50/50 av föräldrarna.

Kul att du läser mitt inlägg

Där står ju svaren på allt

Jag skulle veta om 2 svarta labbar kan få gula eller inte, oftast kan de ju inte det men om båda har gul gen så kan de det.

I fallet svartgula så är det ju så att om den svarta labben är homozygot kommer valparna bli svart/gula, (genotyp) bara att det gula inte syns (fenotyp)

men det räcker nu för denna gång
 
Kul att du läser mitt inlägg

Där står ju svaren på allt

Jag skulle veta om 2 svarta labbar kan få gula eller inte, oftast kan de ju inte det men om båda har gul gen så kan de det.

I fallet svartgula så är det ju så att om den svarta labben är homozygot kommer valparna bli svart/gula, (genotyp) bara att det gula inte syns (fenotyp)

men det räcker nu för denna gång
Men du kan ju inte vara seriös.

Om du inte vet hur släktens färger ser ut kan du omöjligt säga om det kommer bara bli svarta eller dyka upp gula eller bruna eller vita tecken. Hur skulle du kunna säga vare sig bu eller bä?

Jag sa att det du säger om päls (att blanda pudel med valfri dubbellagrad päls gör att man får en perfekt 50/50-mix) är som att säga att om man parar en svart labbe med en gul så får man tvåfärgade svart-gula labbar.
 
Men du kan ju inte vara seriös.

Om du inte vet hur släktens färger ser ut kan du omöjligt säga om det kommer bara bli svarta eller dyka upp gula eller bruna eller vita tecken. Hur skulle du kunna säga vare sig bu eller bä?

Jag sa att det du säger om päls (att blanda pudel med valfri dubbellagrad päls gör att man får en perfekt 50/50-mix) är som att säga att om man parar en svart labbe med en gul så får man tvåfärgade svart-gula labbar.

Det är du som inte är seriös.

De faktorer du tar upp (med undantag för vita tecken som är superknepigt) vet du säkert mycket väl att en enkel genanalys kan kolla upp. Finns ingen som helst anledning att analysera hela släkten.

Hade du velat trycka till mig med något bakom hade du diskuterat HD som inte är genetiskt kartlagt.
Därför undviker jag raser med HD problem.
 
Det är du som inte är seriös.

De faktorer du tar upp (med undantag för vita tecken som är superknepigt) vet du säkert mycket väl att en enkel genanalys kan kolla upp. Finns ingen som helst anledning att analysera hela släkten.

Hade du velat trycka till mig med något bakom hade du diskuterat HD som inte är genetiskt kartlagt.
Därför undviker jag raser med HD problem.
Men alltså.. Färgexemplen är bara för att förenkla saker så att de som kommer läsa denna tråd senare får enkla och tydliga jämförelser. Det är inte bokstavligt talat det som jag anser är problemet; jag har till och med sagt tidigare att det är jämförelser, och att det är just färg och gentestbara sjukdomar som är det enda man kan använda för att säga vem som ärvt ned vad.

Patella är inte heller kartlagt hur det nedärvs; alla raser du nämnt att du använder är drabbade av det. Tandlossning är också problem inom småväxta raser; inte det heller kartlagt. Går inte att testa för. Så hur argumenterar du för det?
 
Det här känns bara dumt en amerikansk cocker spaniel har ett ganska unikt utseende oavsett hur pälsen sköts.
De kan få se bild, klipper man inte i ansiktet ser de väldigt cockerpooiga ut (precis som pudlar gör)

Fast ska jag vara seriös bor jag i skogen så jag behöver inte bry mig, det är ingen som ser henne skulle bry mig om jag bodde i sthlm
 
Det är ju rasstandard på amris, hade varit bra om de fixat det innan.

Det räknas inte som sjukdom och blir inte avelsförbud I skk

Men ja, det blir bättre i outcross
Men det står för sjutton gubbar inte i rasstandarden att de ska ha problem med ögon och öron? :confused: Jag har inte läst amrisarnas RAS men gissar att dessa sjukdomar tas upp där, däremot. Som problem, alltså.
 
Angående päls kan vi ta min egen ras, collie. Enligt den här teorin som du för fram skulle en parning korthår/långhår ge, ja vadå? Halvlånga pälsar på alla valpar? Vad säger du @Sesca?

Sen undrar jag, om du har en amris med inåtväxande ögonlock som du parar med en pudel, menar du då att alla valparna får pappans bra ögonlock? Vad hände med teorin om 50/50?
 
Någon säger blandras kan bli vad som helst avseende päls. Jag säger nej inte i första generation och de tolkas till att jag tror mina valpar blir kloner av varandra?
Dom här 2 valparna är helsyskon och F1, så där faller hela din teori
Se bild 1 o den under
245659475_10159565307461678_1126870203503754254_n.jpg
 
Det har jag ju svarat på.
Föräldrarna är inte homozygota
Det är vanligast att de är det men inte alltid
Har inte sagt något annat
Slå upp ordet homozygot
Det är väl klar som fan att dom är,båda är renras med stamtavla och vad gäller just malteser som mamman är så kan dom inte bli mer lika varann.
 
Angående päls kan vi ta min egen ras, collie. Enligt den här teorin som du för fram skulle en parning korthår/långhår ge, ja vadå? Halvlånga pälsar på alla valpar? Vad säger du @Sesca?

Sen undrar jag, om du har en amris med inåtväxande ögonlock som du parar med en pudel, menar du då att alla valparna får pappans bra ögonlock? Vad hände med teorin om 50/50?
Naturligtvis inte, gör dig inte dummare än vad du är.

Just collie kan jag inte alls, men antar att något är dominant. Jag vet inte heller om det är vanligt att blanda så att det är troligt att de är heterozygota. Vet inte heller vad gentest säger. Men det går säkert att reda ut. Det går i alla fall inget som mamman eller pappan inte har.

Med ögonlocken är det troligen massor med gener och komplext, erfarenheten säger att de inte är dominanta generna, men då finns de kvar, så man ska inte avla tillbaka på amris.

Men visst, bara för att jag sa något om pälsen tolka det gärna till att alla valpar blir som en Photoshop korsning
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 583
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 809
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 011
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 590
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp