Vad hände med doodlarna?

Jag har ju ”chipoo” och ”papipoo” (vilket jag vägrar att kalla dem för!) och pälsarna på de med pudelblandpäls är hemska trots att de är så små så en stor med blandpäls måste vara rena fasan :nailbiting:

Jag har inte gett många kronor för mina så jag har haft tur där (att de sedan har kostat desto mer i veterinärkostnader är en annan sak 🙄) men för ett par månader sedan blev jag erbjuden en valp med samma syndrom som min Pärla (döv och med hornhinnedystrofi). Jag skulle få den till reducerat pris pga dövheten och för att de ville att den skulle hamna hos någon med erfarenhet av syndromet. Jag skulle ändå fått betala 25 000 om jag köpt den :eek::eek:
 
Kollar man på Blocket nu verkar det som om coronavalpintresset har svalnat av, inte bara doodle-trenden, och att det kanske finns en del valpar över. Det finns en hel del 3-4 månaders valpar på annons (dvs de borde redan ha kunnat flyttat), och flera där det inte är hela kullen som annonseras ut utan bara enstaka valpar som är kvar. Och en del där man ser att de sänkt priset. Och en del som är halvåret-året gamla där ägarna kommit på att de har för lite tid...
 
Jag har ju ”chipoo” och ”papipoo” (vilket jag vägrar att kalla dem för!) och pälsarna på de med pudelblandpäls är hemska trots att de är så små så en stor med blandpäls måste vara rena fasan :nailbiting:

Jag har inte gett många kronor för mina så jag har haft tur där (att de sedan har kostat desto mer i veterinärkostnader är en annan sak 🙄) men för ett par månader sedan blev jag erbjuden en valp med samma syndrom som min Pärla (döv och med hornhinnedystrofi). Jag skulle få den till reducerat pris pga dövheten och för att de ville att den skulle hamna hos någon med erfarenhet av syndromet. Jag skulle ändå fått betala 25 000 om jag köpt den :eek::eek:
Har ju en aussidoodle och kan säga +1 på det där med pälsen.
Den är inte lättklippt direkt
 
Har ju en aussidoodle och kan säga +1 på det där med pälsen.
Den är inte lättklippt direkt
Kan tänka mig det! Mina har fått massor av tovor nu i höst när underullen fällts och då har jag dem ändå nedklippta överallt utom ben, öron och svans på den ena och ben, topknot och svans på den andra
 
Det övergår mitt förstånd hur man kan vara så påläst att man köper en exklusiv doodle, men samtidigt totalt missat att det inte ens är en ras. Det är ju inte en randomblandis som köps billigt på blocket, det är ju liksom nåt som folk aktivt söker...
Jag hade en kollega som stolt talade om att han köpte en xxdoodle (minns inte vilken av alla kreativa sorter det var). Han talade om den som om det verkligen var en ras. Det går med andra ord att aktivt söka upp de exklusiva blandraserna och fortfarande tro att det är renraser.
Hunden var skittråkig, inte elak eller så utan bara totalt supertråkig.
 
Jag hade en kollega som stolt talade om att han köpte en xxdoodle (minns inte vilken av alla kreativa sorter det var). Han talade om den som om det verkligen var en ras. Det går med andra ord att aktivt söka upp de exklusiva blandraserna och fortfarande tro att det är renraser.
Hunden var skittråkig, inte elak eller så utan bara totalt supertråkig.

Ja de har väl egna "stamtavlor" i sin egen klubb? Trist bara den dagen en köpare försöker åka på en SKK-utställning eller så...
 
Har ju sålts chihuahua på blocket för 8000 i många år.
18 kostar dom ju knappt ens hos uppfödare längre.
Jag menar 8000:- för ca 3 år sen.

Jag köpte min chihuahua för två år sedan och det gick inte alls att få tag på en UA chihuahuavalp under 15 som hade stamtavla samt kom från hälsotestade och meriterade föräldrar. Vart hittar jag så billiga chihuahuor? De uppfödare jag känner säljer för 18-20 och valparna går åt så helt åt skogen kan deras priser ju inte vara :confused:
 
Jag köpte min chihuahua för två år sedan och det gick inte alls att få tag på en UA chihuahuavalp under 15 som hade stamtavla samt kom från hälsotestade och meriterade föräldrar. Vart hittar jag så billiga chihuahuor? De uppfödare jag känner säljer för 18-20 och valparna går åt så helt åt skogen kan deras priser ju inte vara :confused:
Jag kollade någon gång av ren nyfikenhet på köpa hund och såg flertalet valpar för under 18.
Finns och har funnits oreggade på blocket sista åren för ned mot 8000 :)
 
Jag kollade någon gång av ren nyfikenhet på köpa hund och såg flertalet valpar för under 18.
Finns och har funnits oreggade på blocket sista åren för ned mot 8000 :)
Det tror jag säkert, skrev under 15. Vet inte vad oreggade har för betydelse? De kan ju vara precis vad som helst
 
Jag köpte min chihuahua för två år sedan och det gick inte alls att få tag på en UA chihuahuavalp under 15 som hade stamtavla samt kom från hälsotestade och meriterade föräldrar. Vart hittar jag så billiga chihuahuor? De uppfödare jag känner säljer för 18-20 och valparna går åt så helt åt skogen kan deras priser ju inte vara :confused:
Jag har sett reggade på blocket efter hälsotestade föräldrar. Även min kurskamrat låg i det prisspannet.
 
Det tror jag säkert, skrev under 15. Vet inte vad oreggade har för betydelse? De kan ju vara precis vad som helst
Jo men det gör det säkert dom ligger väldigt lågt i pris i jämförelse med många andra raser.
Jag tycker det är ganska vanligt med småhundar på blocket som har registrerade föräldrar trots att valparna aldrig reggas , så vadsomhelst är det ju inte alltid.
 
Jag har ju ”chipoo” och ”papipoo” (vilket jag vägrar att kalla dem för!) och pälsarna på de med pudelblandpäls är hemska trots att de är så små så en stor med blandpäls måste vara rena fasan :nailbiting:
Just på grund av det där har jag såååå svårt att förstå varför man envisas med att ta fram så många pudelkorsningar?? Jag är uppvuxen med renrasig pudel i familjen och hans päls var ju i alla fall funktionell (han hölls rätt kortklippt - familjen var mer intresserad av skogspromenader än utställningar, om vi säger så), men korsningarna verkar bli helt hemska. Liksom ingen styrsel på pälsen utan random lockar/vågor som tovar sig till förbannelse?
 
Just på grund av det där har jag såååå svårt att förstå varför man envisas med att ta fram så många pudelkorsningar?? Jag är uppvuxen med renrasig pudel i familjen och hans päls var ju i alla fall funktionell (han hölls rätt kortklippt - familjen var mer intresserad av skogspromenader än utställningar, om vi säger så), men korsningarna verkar bli helt hemska. Liksom ingen styrsel på pälsen utan random lockar/vågor som tovar sig till förbannelse?
Pudel sägs ju vara allergivänlig. Pudelblandisarna marknadsförs ju som allergivänliga precis som pudel.
 
Just på grund av det där har jag såååå svårt att förstå varför man envisas med att ta fram så många pudelkorsningar?? Jag är uppvuxen med renrasig pudel i familjen och hans päls var ju i alla fall funktionell (han hölls rätt kortklippt - familjen var mer intresserad av skogspromenader än utställningar, om vi säger så), men korsningarna verkar bli helt hemska. Liksom ingen styrsel på pälsen utan random lockar/vågor som tovar sig till förbannelse?
Jag har haft storpudel innan och hans päls var helt annorlunda. Den var liksom grov men ändå mjuk och med kryllor. De jag har nu så har Pärla mer pudel i sig än Ping så hennes päls är lite mer pudellik men ändå inte alls samma täthet och lockar plus att hon fäller en del underull som fastnar och tovar sig.
Ping har bara lite vågig päls och hårstråna är extremt tunna så många saxar kan inte ens klippa hennes päls för den glider bara. Och bildar tovor som man måste ”slita” sönder eller klippa bort. Tack och lov tovar hon lite mindre efter att hon blev kastrerad men jag håller ändå så mycket som möjligt kortklippt
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag har haft storpudel innan och hans päls var helt annorlunda. Den var liksom grov men ändå mjuk och med kryllor. De jag har nu så har Pärla mer pudel i sig än Ping så hennes päls är lite mer pudellik men ändå inte alls samma täthet och lockar plus att hon fäller en del underull som fastnar och tovar sig.
Ping har bara lite vågig päls och hårstråna är extremt tunna så många saxar kan inte ens klippa hennes päls för den glider bara. Och bildar tovor som man måste ”slita” sönder eller klippa bort. Tack och lov tovar hon lite mindre efter att hon blev kastrerad men jag håller ändå så mycket som möjligt kortklippt
Ja, det var väl ungefär så jag menade med pudelkorsningspälsar, ja... :)
Vi hade också storpudel och precis som du säger var den både grov och mjuk, lite styv liksom, och han fällde ingenting. Blev inte så särskilt tovig heller - mamma borstade igenom honom typ en gång i veckan och det höll han sig fin på, så länge pälsen var någorlunda kort.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 709
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 869
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 045
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp