Vad hände med doodlarna?

Men alltså kan nån ge en vettig och begriplig förklaring till varför man korsar pudel med så mkt? Vad är det för fel på renrasig pudel? De fäller inte, många allergiker tål dem, de är glada, de har en förutsägbar päls... ptja vad är problemet?
Något som är bra borde kunna göras bättre? Man vill ha en labrador med pudelns alla fördelar men labradorens (välj valfri hundras) utseende? Jag säger, laga inte det som inte är trasigt.
 
Jag såg, tror det var i somras, siberian husky korsat med pudel. Vilka hemska pälsar! Vilka hemska hundar! Det är väl ändå en korsning som inte vare sig är snygg eller blir bättre ihop.
Varför 🥶🥶
Jag förstår verkligen inte varför alla dessa korkade blandningar görs.
Husky och pudel har ju ingenting gemensamt:/
 
Jag satt och googlade på pudelblandningar och allt verkar finnas. Grand Danois, Cane Corso, Rhodesian Ridgeback, Irish wolfhound, Ovtjarka. Men sedan provade jag bulldog och råkade få upp bilder på fransk bulldog x chinese crested och det var nog den fulaste hund jag sett :nailbiting:
:nailbiting::nailbiting::eek:
VAD har dom gjort med mina kineser? Vedervärdigt, ser ut som den onda i Star wars
 
Men många puffar mixade med pudel är jätte söta, skulle inte själv köpa en för dom dom ser ut i princip likadant som vanliga puffar. Jag får ofta frågan om Alvin är pudel när han är korthårig eller när dom har täcken så bara deras huvuden syns
 
Men alltså kan nån ge en vettig och begriplig förklaring till varför man korsar pudel med så mkt? Vad är det för fel på renrasig pudel? De fäller inte, många allergiker tål dem, de är glada, de har en förutsägbar päls... ptja vad är problemet?

Jag kan förstå lockelsen med pudel. Hade gärna haft en hund med pudelpäls (inget hår överallt :love1:) och kropp men temperamentsmässigt är pudel bland de sista raserna jag skulle välja :bag:
 
Jag kan förstå lockelsen med pudel. Hade gärna haft en hund med pudelpäls (inget hår överallt :love1:) och kropp men temperamentsmässigt är pudel bland de sista raserna jag skulle välja :bag:

Ja men vill man inte ha en pudel är det ju korkat att köpa en pudelkosning. Det finns ju inte få andra raser, nån måste ju passa alla dessa "vill ha pudel en inte en pudel"-människor :p
 
Jag kan förstå lockelsen med pudel. Hade gärna haft en hund med pudelpäls (inget hår överallt :love1:) och kropp men temperamentsmässigt är pudel bland de sista raserna jag skulle välja :bag:
Doodlar får ju dock inte pudelpäls, utan en hemsk variant som gör att de tovar ihop extremt om de inte borstas regelbundet. Finns så sjukt mycket videos på nätet från hundfrisörer som får in doodlar där man misskött pälsen (inte borstat) och där man måste raka ned hunden in till huden, som ett får typ, för att pälsen är som en enda tjock filtmatta. Så vidrigt och måste gör ont när det drar så i huden.

Upplever inte att en renrasig pudelpäls har den extrema benägenheten till att tova sig så lätt.
 
Jag såg sådana på blocket i somras och lite senare på hösten när de hade blivit lite äldre kom de ut igen. Stackars djur! :cry:
Usch ja, när jag såg dem tänkte jag genast att de kommer bli vandringspokaler värre än travare riskerar att bli....

Jag skulle inte ens vilja ha en om jag ens fick en gratis och inte hade råd att köpa hund. Inte en sån. Jag kan för mitt liv inte förstå vad den korsningen för med sig något gott. Huskyns självständighet och envishet samt behov av aktivering med pudelns osäkra temperament och smarthet? Huskyns dubbelpäls, långa med underull mot pudelns krulliga som måste borstas och klippas mer än en husky? Katastrof bara, ren och skär katastrof i pälsväg. Och utseende...?

Hade jag haft en hund som råkat para sig (pudel husky)och missat det, missat abortspruta och valpar fötts så hade jag avlivat dem istället för att sälja.
 
Är trenden över nu?
Var inne på blocket och kikade och varenda annons var prissänkt.
Hade inte dessa uppfödare hundratals på väntelistorna nyss 😆
Röda av mindre storlek cocker/cavapoo till Stockholm ligger fortfarande runt 50000 annars runt 250000.
Har precis sålt en kull, inte svårt alls, men mindre hysteriskt. Ej använt blocket.
 
Doodlar får ju dock inte pudelpäls, utan en hemsk variant som gör att de tovar ihop extremt om de inte borstas regelbundet. Finns så sjukt mycket videos på nätet från hundfrisörer som får in doodlar där man misskött pälsen (inte borstat) och där man måste raka ned hunden in till huden, som ett får typ, för att pälsen är som en enda tjock filtmatta. Så vidrigt och måste gör ont när det drar så i huden.

Upplever inte att en renrasig pudelpäls har den extrema benägenheten till att tova sig så lätt.
Så är det, en cockerpoo med lockig päls är svårsmält och bör rakas minst 3 ggr per år om en inte är pedant och kammar varje dag. Plus att när valppälsen släpper måste den rakas.

Upplyser alla köpare om det.
 
Ja de har väl egna "stamtavlor" i sin egen klubb? Trist bara den dagen en köpare försöker åka på en SKK-utställning eller så...
Stamtavlan har klubbarna för att hålla reda på inavel.
Det är ingen utställningshund, men det finns hundträffar att åka på.
 
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på bedlington/vinthund-korsning. Någon poo eller doodle blir det ju inte, men känns betydligt mer givet egentligen faktiskt (med tanke på bedlington-ursprunget o utseende med), och skulle nog kunna bli relativt bra. Med betoning på nog. :angel: Hittade inte så mkt när jag googlade, på gott och ont kanske.
 
En pooform som jag verkligen inte förstår är bichonpoo. Samma typ av päls, liknande temperament. En dvärgpudel klippt i bichon frisé frisyr ser ut som en bichon. Antagligen en av de mindre knepiga korsningarna just därför, men därav undrar jag vad man vill uppnå? Och varför köper folk sådana?
 
Jag såg, tror det var i somras, siberian husky korsat med pudel. Vilka hemska pälsar! Vilka hemska hundar! Det är väl ändå en korsning som inte vare sig är snygg eller blir bättre ihop.
Jag har skojat om att göra otjarkapoo, det är typ det enda jag kan komma på som skulle vara värre 😉

Då är jag ju ändå poo uppfödare, men håller mig till beprövade korsningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 679
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag gjorde ett impulsköp i höstas, som jag tyvärr ångrar bittert. En mops. Jag har alltid haft fördomar om folk som köper och...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
19 861
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 041
Övr. Katt Häromdagen hände något ovanligt, en person ringde som för snart två år sedan var här och hämtade en kattunge. Hon sa att hon skulle...
Svar
11
· Visningar
1 598
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp