Vad hände med spontanbesök?

Det går ju bra att ringa eller sms:a och ställa frågan: "Hej, jag är i närheten, är det okej om jag kommer förbi en liten stund? Jag kan köpa fikabröd på vägen!" Då har den potentiella värden möjlighet att svara "javisst, jättetrevligt!" eller "Tyvärr passar det inte just nu, jag har en deadline som jag sitter och jobbar mot. Vi kanske kan bestämma en annan dag och tid att ses?" Jag tycker att det är en artighet mot sin potentiella besöksvärd att inte bara oanmäld dyka upp utan fråga först om det är okej!
Fast då har ju båda kommit överens om hur det ska se ut och att ringa eller sms är inte att gå över varandras gränser.
Jag menar steget innan dess.
 
Fast då har ju båda kommit överens om hur det ska se ut och att ringa eller sms är inte att gå över varandras gränser.
Jag menar steget innan dess.
Innan dess har jag nog i mina relationer inget "steg", men är det viktigt så kan man ju ta upp det tidigt i en vänskap. "Du, bara så du vet - hur mycket jag än gillar mina vänner så brukar jag inte uppskatta spontanbesök, jag vill att vi bestämmer tid innan" eller "När jag är vän med någon vill jag känna att det är okej att vi besöker varandra lite spontant sådär - är du okej med det?"
 
Det är ju också en åsikt och inte en absolut sanning. För mig är Jesus inte en big deal, men hade någon envisats med oönskade spontanbesök hemma hos mig så hade det varit en big deal. Folks integritet, känsla av trygghet, gränser och sociala normer är väl om nåt en stor sak i människors liv tänker jag.
Nu börjar jag fatta varför det blev en orimlig diskussion.😂
Men det jag inte fattar är nivån.
 
Fast då har ju båda kommit överens om hur det ska se ut och att ringa eller sms är inte att gå över varandras gränser.
Jag menar steget innan dess.

Du menar, hur kommunicerar man ärligt men respektfullt och med samtycke i den första fasen av en relation?

Eller menar du, hur träffar man nya vänner?

Dels så lär man ju befinna sig i ett utrymme där båda valt att befinna sig, som en hobbyträff eller ett chattrum, och i det finns det inbyggt ett samtycke till att andra människor kommer att prata med en. Och sen, för min del, så kör jag på "läsa människa" på samma sätt som jag "läser häst". Majoriteten går nog mer på vilka ord som sägs, men båda brukar ha samma resultat. Man märker ju om man gillar varandra?

Sen frågar man om dom vill påbörja en relation :). "Vill du ses någon dag? Föredrar du sms eller ringas?"
 
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Som sagt gillar spontanbesök när det handlar om nära personer. Skulle vara helt otänkbart för mig om inte familj, föräldrar, barn mm skulle kunna dyka upp närsomhelst, där behöver jag inte känna att jag behöver vara duschad, klädd, städat mm. Dock ogillar jag det när det är vänner, liksom ge mig en fråga om det passar och möjligheten att förbereda mig lite. Det kan bero på att jag inte har nån tillräckligt nära vän utan de flesta är ytligare grannar mm.
 
Jag älskar spontana besök, men jag är helt av åsikten att har jag inte tid för min släkt och vänner, vad fan har jag tid för då? Ska jag sitta där i min ensamhet och klappa katten för att jag inte har några vänner kvar? Nää, såklart folk är välkomna. Sen måste man givetvis ta det för vad det är och inte kräva trerätters middagar.

Oftast tycker jag dock att folk har en anledning till varför de kommer. De dyker bara inte upp utan anledning. Förutom grannen, hon kan komma förbi bara för att snacka lite och ta en kopp kaffe. :)
 
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Som sagt gillar spontanbesök när det handlar om nära personer. Skulle vara helt otänkbart för mig om inte familj, föräldrar, barn mm skulle kunna dyka upp närsomhelst, där behöver jag inte känna att jag behöver vara duschad, klädd, städat mm. Dock ogillar jag det när det är vänner, liksom ge mig en fråga om det passar och möjligheten att förbereda mig lite. Det kan bero på att jag inte har nån tillräckligt nära vän utan de flesta är ytligare grannar mm.
Skämt åsido är det inte jämnförbart överhuvudtaget.
 
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Som sagt gillar spontanbesök när det handlar om nära personer. Skulle vara helt otänkbart för mig om inte familj, föräldrar, barn mm skulle kunna dyka upp närsomhelst, där behöver jag inte känna att jag behöver vara duschad, klädd, städat mm. Dock ogillar jag det när det är vänner, liksom ge mig en fråga om det passar och möjligheten att förbereda mig lite. Det kan bero på att jag inte har nån tillräckligt nära vän utan de flesta är ytligare grannar mm.
Du kan inte se skillnaden mellan att lägga tid på en internetdiskussion som jag har valt att delta i, under precis de minuter jag tycker att jag kan spendera på den (kanske en minut här och där?), och att agera värd för en människa som plötsligt dök upp på tröskeln medan jag kanske vilade, spelade, stod i duschen eller helt enkelt bara njöt av egentid?
Generellt har jag inte läst att någon tycker att det är tiden som är ett problem, det är att tvinga sig på och inte respektera gränser. Du beskriver ju det hela alldeles utmärkt i sista stycket av ditt inlägg.
 
Du kan inte se skillnaden mellan att lägga tid på en internetdiskussion som jag har valt att delta i, under precis de minuter jag tycker att jag kan spendera på den (kanske en minut här och där?), och att agera värd för en människa som plötsligt dök upp på tröskeln medan jag kanske vilade, spelade, stod i duschen eller helt enkelt bara njöt av egentid?
Generellt har jag inte läst att någon tycker att det är tiden som är ett problem, det är att tvinga sig på och inte respektera gränser. Du beskriver ju det hela alldeles utmärkt i sista stycket av ditt inlägg.
Du förstod inte vad skämt åsido betyder? Kommer inte förtydliga mer för dem som bara vill missförstå.
Läs igenom igen då men det står på flera inlägg att det även är tiden det handlar om.
 
Du förstod inte vad skämt åsido betyder? Kommer inte förtydliga mer för dem som bara vill missförstå.
Läs igenom igen då men det står på flera inlägg att det även är tiden det handlar om.
Det vet jag, men inlägget kändes inte helt och hållet som ett skämt för mig, det kändes mer som en sarkastisk känga. Citera gärna inläggen som nämner tiden som ett problem, och inte besöket i sig till att börja med - jag tror det finns ett enda på arton sidor
 
Det vet jag, men inlägget kändes inte helt och hållet som ett skämt för mig, det kändes mer som en sarkastisk känga. Citera gärna inläggen som nämner tiden som ett problem, och inte besöket i sig till att börja med - jag tror det finns ett enda på arton sidor
Knepig tolkning, när mina nedre rader beskriver samma åsikt du har.
 
-ish.
Jag tycker att det första stycket förtar något av det andra, men jag tar till mig att jag missförstod i så fall.
Med undantag för att jag inte tycker att nära familj eller vänner innebär att de är spontant välkomna, hos mig.
Du får tycka så. Min tanke va enbart exakt det jag skrev och inte nån underliggande sarkastisk tanke.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Som sagt gillar spontanbesök när det handlar om nära personer. Skulle vara helt otänkbart för mig om inte familj, föräldrar, barn mm skulle kunna dyka upp närsomhelst, där behöver jag inte känna att jag behöver vara duschad, klädd, städat mm. Dock ogillar jag det när det är vänner, liksom ge mig en fråga om det passar och möjligheten att förbereda mig lite. Det kan bero på att jag inte har nån tillräckligt nära vän utan de flesta är ytligare grannar mm.
Men tror du på riktigt att det handlar om tiden????
 
Du får tycka så. Min tanke va enbart exakt det jag skrev och inte nån underliggande sarkastisk tanke.
Svårt att tolka det som icke-sarkastiskt med både skämt åsido och den där märkliga smileyn. Jag tror om sagt det blev ett missförstånd.
 
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Jag har inte den tiden, nej. Jag skriver på buke i mina mikropauser när jag jobbar, eller när jag stretchar efter träning, eller när jag snabbt slänger i mig lite mat. Det kan sammanlagt blir ganska mycket tid på en dag (och jag skriver fort!). Om folk som spontanbesökte mig hade varit helt okej med att sitta knäpptysta och stirra ut i luften medan jag gör dessa saker, och endast svara på tilltal, då hade de fått vara här hur mycket de vill. Men helt ärligt tror jag inte det är vad någon besökare hade velat, spontan eller ej.
 
Jag har inte den tiden, nej. Jag skriver på buke i mina mikropauser när jag jobbar, eller när jag stretchar efter träning, eller när jag snabbt slänger i mig lite mat. Det kan sammanlagt blir ganska mycket tid på en dag (och jag skriver fort!). Om folk som spontanbesökte mig hade varit helt okej med att sitta knäpptysta och stirra ut i luften medan jag gör dessa saker, och endast svara på tilltal, då hade de fått vara här hur mycket de vill. Men helt ärligt tror jag inte det är vad någon besökare hade velat, spontan eller ej.
Jag hade absolut inte varit bekväm med den sortens sällskap heller. Fy farao så obekvämt! 😅
 
Jag hade absolut inte varit bekväm med den sortens sällskap heller. Fy farao så obekvämt! 😅
Jag tänker att det snabbt blir väldigt spänd stämning, ja 😅 Jag har en vän som jag umgås lite så med, alltså vi sitter och gör vårt eget i samma rum i tystnad, men det blir så naturligt eftersom vi bor långt borta från varandra och därmed bor tillsammans några dagar när vi ses. Hade varit jättekonstigt om någon random granne eller bekant knackar på spontant för att sitta och stirra:rofl:
 
Jag tänker att det snabbt blir väldigt spänd stämning, ja 😅 Jag har en vän som jag umgås lite så med, alltså vi sitter och gör vårt eget i samma rum i tystnad, men det blir så naturligt eftersom vi bor långt borta från varandra och därmed bor tillsammans några dagar när vi ses. Hade varit jättekonstigt om någon random granne eller bekant knackar på spontant för att sitta och stirra:rofl:
Ja, är det den typen av bekantskap är det en annan femma. Jag har före detta rumskamrater där man helt enkelt glömmer bort att de är i rummet - bästa typen av gemenskap egentligen. :heart
Hade Carmen från receptionen kommit förbi, knackat på, fått komma in och satt sig helt tyst i soffan hade jag blivit orolig. 😅
 
Skämt åsido, men några hade som åsikt att de inte har tid att avsätta 15-20 minuter för spontanbesök. Men betydligt mer tid har offrats i denna tråd🙃
Som sagt gillar spontanbesök när det handlar om nära personer. Skulle vara helt otänkbart för mig om inte familj, föräldrar, barn mm skulle kunna dyka upp närsomhelst, där behöver jag inte känna att jag behöver vara duschad, klädd, städat mm. Dock ogillar jag det när det är vänner, liksom ge mig en fråga om det passar och möjligheten att förbereda mig lite. Det kan bero på att jag inte har nån tillräckligt nära vän utan de flesta är ytligare grannar mm.

Jag har tid att umgås 15-20 min med mina vänner. Men inte vilka 15-20 min som helst.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 484
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
959
Senast: liiinnea
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 905
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp