Vad hände med spontanbesök?

Tiffan

Trådstartare
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.
 
Jag avskyr spontana besök när det gäller att bara dyka upp och ringa på. Är väldigt mycket "mitt hem är min borg" och vill hinna förbereda mig om någon ska komma. Med det sagt har jag inga problem om någon ringer eller smsar innan, typ "jag är i närheten, ska vi ses", då kan jag ju säga ja eller nej istället för att behöva göra det i dörren.
 
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.
Jag ogillar starkt spontana besök i formen av stå utanför dörren, det kan förstöra vilken relation som helst. Däremot om man ringer i förväg och klarar att det inte passar utan att sura, inga problem.

Förr var det svårare att ringa till folk och avisera, nu är det lätt.

Men blir glad att det finns något där jag följer med i tidsandan!
 
Jag vill gärna få en chans att baka - eller i alla fall köpa - någon god fika om jag får besök. Och kanske också hinna klä på mig något som nästan matchar.....skriver jag medan jag tittar ner på min outfit bestående av blommig t-shirt i rosa, grönt och svart med en av makens flanellskjortor i rött och mörkblått ovanpå.... :nailbiting: :D
 
Mina föräldrar hade en förmåga att "svänga förbi" när de var i krokarna. Jag öppnade helt sonika inte dörren, låtsades att jag var ute eller i duschen.
Efter många förklaringar att jag inte vill att de gör spontan besök, att jag vill att de skickar sms/ringer och INVÄNTAR svar innan de svänger in, har de äntligen förstått.
Såpass att de ett par gånger hängt en påse svamp på dörren utan att jag märkt det för de svängde förbi utan förvarning och då "får" man inte knacka på. 🤣
 
Det känns som något efterlevande från när man inte kunde nå varandra lika lätt. Passar vissa personers livsstil med spontanbesök men att förvarna är ändå bäst för alla inblandade. Jättetrist att bli stressad eller inte kunna öppna för att man är i en dusch/fortfarande blöt när det hade gått att flytta om. Eller att vara äcklig som fan men tänkt vänta några h med dusch. Eller precis satt sig ner för att äta sin mat i nattlinne. Avskyr spontanbesök som ni hör :P
 
Ger de mig en halvtimme får de ta lägenheten precis som det är men jag kan fräscha upp mig, ta på bh och få bort lite stök ändå. Inte som att jag ställer mig med dammsugaren:D
 
I min vän och familjekrets sker spontanbesök på det viset att man passar på om man ändå har vägen förbj. Oftast ringer man väl och kollar av och är det ok så kan man dimpa ner om 5-10 min. Ingen förväntar sig något tex fika eller avsatt tid. Det kan bli allt ifrån middag till 5 min tjötande på uppfarten.
Tycker det är trevligt.
 
Uppenbarligen har folk rätt mkt spänningar runt detta. Jag uppskattar att folk kommer ihåg mig och vill besöka, snarare än att jag nojar om hur folk ska bry sig.
Jag tror det beror på vad man har för erfarenhet av hur besöken brukar vara.

För mig är besök jättejobbiga, pga ett helt liv av att folk inte respekterar mig och mina behov. Om jag säger "jag är trött" så säger dom "äh, så farligt kan det inte vara". Jag måste säga "nu får ni åka hem, jag är trött och behöver vila" men då brukar dom säga "ååh, kan vi hjälpa till med något, jag börjar laga mat nu så kan vi äta tillsammans."

Min upplevelse är att majoriteten av folk är gränslösa och olyhörda och dessutom ganska oartiga. Mitt hem är enda platsen jag är säker, det är här jag slipper vara på spänn. Och därför gillar jag inte besök särskilt mycket. Men jag åker gärna hem till andra, för då kan jag åka därifrån när jag blir trött.
 
Folk får ta det som det är om man kommer på spontant besök hos mig också men det är inte där problemet ligger, jag kanske bara inte vill ha besök just då. Är väldigt sliten just nu och har dessutom väldigt lite tid över så jag måste planera mitt sociala liv noggrant för att inte bli helt slutkörd. Just den dagen kanske jag redan går på knäna, det är inte särskilt osannolikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 367
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 547
Senast: Wille
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 878
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp