Vad hände med torrborstning?

Ramona

Trådstartare
I min ungdom rekommenderades det överallt att torrborstning var så himla bra för kroppen, huden, etc. Det var nästan ett måste ifall man ville ha cirkulation och ville man bli av med celluliter var torrborstning det enda som gällde. Men vad hände? Insåg man att det inte funkade eller tröttnade folk bara och sket i vilket för nu är det ju ingen som rekommenderar torrborstning för någonting.
 
I min ungdom rekommenderades det överallt att torrborstning var så himla bra för kroppen, huden, etc. Det var nästan ett måste ifall man ville ha cirkulation och ville man bli av med celluliter var torrborstning det enda som gällde. Men vad hände? Insåg man att det inte funkade eller tröttnade folk bara och sket i vilket för nu är det ju ingen som rekommenderar torrborstning för någonting.
Byttes till peeling? med ngt nötskal eller så?

Men det var en grej innan också :D
1608018318952.png


Denna är så härligt bisarr, mamma läste den när jag var liten. (mitt barn tycker inte alls den är rolig tyvärr :rofl: )

Summan av kardemumman verkar vara att gnodda med handduken tills skinnet svider, torrborsta eller peela väl egentligen är av samma skrot och korn.

Så jag tror nog det egentligen var den bra grejen, död hud. Men att man sedan laddade det med en massa extra saker som det med tiden uppenbarligen inte hjälpte mot. (som vad hjälper väl egentligen mot celluliter? iofs kanske de kommit på det nu)
 
Tycker fortfarande det verkar vara en grej, kanske inte lika intensivt som förr men jag tycker det dyker upp regelbundet i olika skönhetsgrupper på facebook.
Håller med om den faktiskt, ser det ibland (trots att jag inte ens läser damtidningar).
 
Det ar definitivt fortfarande en grej - en stor amerikansk instragrammare/bloggare rekommenderar detta ofta. Jag anvander en borste da och da, och jag vet inte om det paverkar celluliterna, men lenare hud far jag iallafall!
 
Jag tänker att det kan vara bättre än ex peeling med microplaster, dels ur miljösynpunkt men även att behandlingen inte blir lika intensiv när huden är mjuk och "uppluckrad" av varmt vatten. Filar alltid fötterna innan duschen för jag har lärt mig (obs, noll källkritik har appliceras) att det gör att man inte filar för mycket.
 
Torrborstning känns som om den ersatt med scrub/peeling av diverse olika slag.

Har själv aldrig direkt hört torrborstning :)
 
Såg ett tv-program om vad en skulle göra mot celluliter och då var torrborstning det som gav bäst effekt (det var någon sorts test med olika testgrupper som fick prova olika metoder). Har sen tänkt att jag kanske borde ta tag i det men det är så obekvämt att jag inte riktigt vill, då har jag hellre celluliter :angel:
 
För mig känns det så främmande att nån ens orkar hålla på.
Vad beräknas vinsten per nedlagd timme vara om du har torrborstat dig regelbundet under säg 25 år av ditt liv och därmed (om utifall att det funkar) har reducerat celluliterna med i medeltal 8 %?
Whats in it for me liksom?


Ja, vaknade på fel sida. :cautious:
 
Jag använder en enkel ryktborste från Hööks, masserar kroppen de dagar jag inte duschar och använder en ryktskrapa för att få ren borsten (utomhus) och fy vad "stöv" det blir vissa gånger :yuck:
Gör det mest för massage / känna mig fräsch innan sänggåendet de dagar jag pysslar om mig lite extra.
 
Att försöka borsta bort celluliter låter för mig ungefär lika bisarrt som att borsta bort bröst och breda höfter. Celluliter beror väl på de strukturer som kvinnliga kroppar lagrar fett?

Om man googlar på celluliter och secondary sex characteristics (bara för att jag ärligt talat inte vet vad det heter på svenska :angel:) så kommer det upp mycket prat om det.

Tycker det är så sorgligt att vi hatar något som är så naturligt med oss själva så jag har bestämt mig för att gilla mina celluliter lika mycket som jag gillar allt annat på mig själv.

Lite peeling däremot, det är ju alltid najs! Men då använder jag hellre typ en handduk eller någon skrubbig svamp än en borste?
 
Aldrig hört talas om och för bara någon vecka sedan hade jag varit högst tveksam till att det skulle kunna göra skillnad.
... Men nu sitter jag med bruten arm sedan tre veckor tillbaka som först varit svullen och sedan har musklerna kring axeln och bröstmusklerna på den sidan tynat bort rejält. Och jag har fått så mycket mer finnar än vanligt på den axeln och ner mot bröstet! Antagligen är det sämre cirkulation där som då också påverkar huden negativt.
 
Men är inte när man slår lätt på kroppen i gympasammanhang en variant? Är det inte någon sorts massage för djupa muskler?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 792
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 033
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp