Vad hände med vår kanin.

vix

Trådstartare
I morse hittade vår dotter vår franska vädur död i buren. Inte ens 2 år gammal. Har haft den i ca 1 1/2 månad. Fri tillgång till hö och vatten. Lite pellets vid trickrräning och i en liten akrivitetsboll. Märkte i måndags att han magrat av och plockade bort halmen i buren och det lilla pellets han fick. Formen och konsistensen på hans bajs hade ändrats. Allt gick bara så jäkla snabbt. Vi är chockade .Vad tusan hände liksom?
 
Kaniner är känsliga djur som är dåliga på att visa när de inte mår bra. Precis som @DarkInNight skriver här ovanför så brukar kaniner må riktigt dåligt när de börjar visa symptom.

Många kaniner av de stora raserna, dit fransk vädur räknas såklart, behöver en hel del pellets för att kunna hålla hullet.

Nu är det nog lite för sent men om ett djur plötsligt dör och man vill veta dödsorsaken kan man skicka in kroppen till SVA. Det går såklart också att själv öppna upp djuret och se hur inälvorna ser ut, om det finns någon tumör eller något annat som inte ser rätt ut.

Förstoppning är ett ganska vanligt hos kanin och det blir allvarligt snabbt om kaninen drabbats av det.
 
När ni nu inte hade haft kaninen så länge, så är det kanske möjligt att den har haft med sig någon skit från där den bodde innan? T.ex. koccidier (länk). Om säljaren har fler kaniner så skulle ni kunna höra med den om den har haft besvär med parasiter tidigare, eller själv har märkt av något på sina djur.
Jättetråkigt att kaninen gick bort i en så ung ålder, och så snart efter att ni fått hem den. Beklagar :(
 
Tack för svar. Den tidigare ägaren gav den aldrig pellets mer än i aktivitetsbollen. Han åt och drack riktigt bra och bajsade, men som jag skrev tidigare så ändrade det form och konsistens de tre sista dagarna. Dottern är förkrossad då det kom så plötsligt. Han skulle bli 2 år i maj. Kommer aldrig våga ha en kanin igen 😥
Sjukt vilken personlighet han var.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: Ainon
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: åke
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 763
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp