Vad hände med vår vagn?

micaelathegreat

Trådstartare
I lördags kväll vid niotiden small det till riktigt högt (typ sticka-hål-på-ballong/hög knall) i vår lägenhet. Efter att hjärtat hoppat upp i halsen på mig och återvänt igen och jag hade försäkrat mig om att barnen var ok och att inget brann så såg jag att ena däcket på vår barnvagn, som vid tillfället stod i hallen mitt i lägenheten, hade "exploderat". Smällen var så ordentlig att hela plastfälgen har slitits sönder. Vagnen har alltså lufthjul, senast pumpade för ca tre veckor sedan, och den användes senast samma dag vid lunchtid när vi var ute i lekparken några timmar. Den hade sen stått i hallen från ca klockan tre och inte gjort ett väsen av sig förrän däcket small.

Varför? Vad hände?
 
Sv: Vad hände med vår vagn?

I lördags kväll vid niotiden small det till riktigt högt (typ sticka-hål-på-ballong/hög knall) i vår lägenhet. Efter att hjärtat hoppat upp i halsen på mig och återvänt igen och jag hade försäkrat mig om att barnen var ok och att inget brann så såg jag att ena däcket på vår barnvagn, som vid tillfället stod i hallen mitt i lägenheten, hade "exploderat". Smällen var så ordentlig att hela plastfälgen har slitits sönder. Vagnen har alltså lufthjul, senast pumpade för ca tre veckor sedan, och den användes senast samma dag vid lunchtid när vi var ute i lekparken några timmar. Den hade sen stått i hallen från ca klockan tre och inte gjort ett väsen av sig förrän däcket small.

Varför? Vad hände?

Det kan ju finnas massor av anledningar. Hur gammal var vagnen?
Men jag kan gissa lite :p.

Däcken är gamla och har börjat torka sönder, högt tryck plus/eller värme omslag (varm luft expanderar) så att däcket som varit på väg att spricka länge sprack helt enkelt likt en ballong som du sticker hål på.

Eller så kan ett vasst föremål (tex en liten sten) fastnat i däcket som sacka tryckts ut av lufttrycket, när föremålet lossnar smäller däcket.

Eller så är det något slags konstruktionsfel så att de va tex svagt gummi i delar av däcket (tänker eftersom de exploderade och inte bara pös ut) men de händer ju att däck explodera på bilar/lastbilar så varför inte på barnvagnar men håller med om att det är lite mystiskt att den stått still så länge innan det exploderade.

Ja ja någon mer insatt i ämnet kanske har bättre förslag :D
 
Sv: Vad hände med vår vagn?

Däcken är nya, eller ja, bytta i höstas någon gång. Jag tänkte först att det kanske hade något med vädret att göra (det var ganska kvavt och varmt i lördags) och att vi pumpade lite för mycket sist. Men jag vet inte ens om det är möjligt. Jag var mest nyfiken på hur det gick till, är alldeles för nyfiken för att bara tänka "jaha" och gå vidare liksom. :p
 
Sv: Vad hände med vår vagn?

Spöken, garanterat!

Nån gammelonkel försökte kommunicera att du borde bjuda din stackars syster på middag snart.
 
Sv: Vad hände med vår vagn?

Däcken är nya, eller ja, bytta i höstas någon gång. Jag tänkte först att det kanske hade något med vädret att göra (det var ganska kvavt och varmt i lördags) och att vi pumpade lite för mycket sist. Men jag vet inte ens om det är möjligt. Jag var mest nyfiken på hur det gick till, är alldeles för nyfiken för att bara tänka "jaha" och gå vidare liksom. :p

Hur pumpade du däcken? Med cykelpump?
Vet du vilket tryck du hadde i däcken?
 
Sv: Vad hände med vår vagn?

Ja, av något mer avancerad modell. Nej, vet tyvärr inte det. Mätaren är lite småmärklig på pumpen så det är läsa av den. Det var min sambo som pumpade däcken och han brukar få i mer luft än jag.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 970
Senast: Rosett
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 252
Senast: Zarro
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 481
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp