Vad händer då?

M

Magdalena

Om jag har en häst utlånad på prov för försäljning, det står i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick, annars skall ersättning utgå till hästägaren (ett vanligt fodervärdskontrakt). Hästen blir skadad, men tas omhand ordentligt, veterinär tittar och behandlar osv. När det sen gått en tid och hästen åker direkt vidare till en annan på prov, och de vill ha hästen. Vid besiktning visar det sig att hästen inte går igenom pga skadan den fick hos de innan. Vad händer då??? Hästen alltså osäljbar pga tidigare fodervärd och det i kontraktet står att ersättning skall utgå?
 
Ja svårt att säga, be en advokat titta på det kanske. Själv så skulle jag besiktat hästen innan den åkt vidare till nesta. Ja du kan ju annars begära en summa av första fodervärden där det var skrivet att efsättning skulle utgå. Du kan ju inte få samma pris på en häst som inte är ok eller hur :smirk:
 
jag tror man får stå sitt kast. en ersättning bör man få innan hästen lämna fodervärden till nytt hem.

MEN det beror ju på vad det är för skada och hurvida det kan läka såklart!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 014
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp