Vad händer egentligen om huset skulle brinna ner?

Fibusen

Trådstartare
En fråga som kom med tanke på bolånetråden.

Jag köpte mitt hus för runt 700.000, nu värderat till 1,3 miljoner. Vad händer om det skulle brinna ner till grunden? Får jag ut värdet för vad jag köpt det för, eller vad det är värderat till?

Jag har ju renoverat mycket invändigt, men det är sånna pengar jag tagit direkt från lön, dvs så finns det inget lån på dom och har aldrig gjort, så min enda bevisning är ju kvitton (som kanske brinner upp?) och värderingen jag har från banken?

Tänker att man ”ska” väll bygga upp ett likande hus som det som brann ner för att få ut det på försäkringen? Vad baserar dom det på? Eller får jag mina 700.000 jag betalade för huset och får skjuta till resten själv för att komma upp i ett likvärdigt hus?

Eftersom banken tydligen har någon regel att man inte får (?) värdera om förens vart 5:de år så känner ju jag att man hinner ju många gånger göra stora förändringar på 5 år? Och om då man ska få ut liknande hus så kan det ju skilja mycket från senaste värderingen?

Ska man rapportera nya värderingar till FB kanske?

Nu har jag som sagt noll koll hur det går till väga vid en tex brand, jag kanske är helt ute och cyklar...
 
Senast ändrad:
Du får ersättning med ett likvärdig hus. Eftersom det inte går att bygga upp ett begagnat hus så kommer du inte få nog med pengar för att bygga upp ett nytt hus. Sen har tomten även ett värde så i praktiken så om du säljer tomten så skall försäkringspengarna + tomtens värde motsvara vad ett liknande hus i området kostar.

Renovering inne spelar ingen roll om det är underhållsrenovering, dvs inte standardhöjande, ersätter du en standardkök med ett nytt standardkök så har standarden inte ökat dvs inte högre värde.
Förslagsvis är du osäker så kontaktar du en mäklare som får värdera huset till dig så har du underlag ifall det skulle brinna.
 
Plus att det ju är husets värde som gäller. Det har varit en del skriverier om familjer i norr som förlorat sitt hus.

De får ersättning för att bygga ett likvärdigt. Dvs om hus i den trakten kostar 500.000 så får de den summan . Helt obeaktat att det kostar några mille att bygga ett nytt.

edit: tvåa på den bollen
 
Hur mycket är ditt hus försäkrat för? Det ska ju ha funnits ett värde för huset just då du tecknade försäkringen.

Det verkar vara ganska svprt att då exakt svar på frågan, men enligt vad jag förstått så brukar man få en mindre summa om man ersätts med kontanter jämfört med om huset byggs upp igen.

Sen ska man komma ihåg att det blir åldersavsrag på det mesta, så kan man inte bevisa att typ allting är nytt (värmesystem, ytskikt etc) så lär man få stå för kostnaden för både en del av materialet och själva jobbet.
 
En fråga som kom med tanke på bolånetråden.

Jag köpte mitt hus för runt 700.000, nu värderat till 1,3 miljoner. Vad händer om det skulle brinna ner till grunden? Får jag ut värdet för vad jag köpt det för, eller vad det är värderat till?

Jag har ju renoverat mycket invändigt, men det är sånna pengar jag tagit direkt från lön, dvs så finns det inget lån på dom och har aldrig gjort, så min enda bevisning är ju kvitton (som kanske brinner upp?) och värderingen jag har från banken?

Tänker att man ”ska” väll bygga upp ett likande hus som det som brann ner för att få ut det på försäkringen? Vad baserar dom det på? Eller får jag mina 700.000 jag betalade för huset och får skjuta till resten själv för att komma upp i ett likvärdigt hus?

Eftersom banken tydligen har någon regel att man inte får (?) värdera om förens vart 5:de år så känner ju jag att man hinner ju många gånger göra stora förändringar på 5 år? Och om då man ska få ut liknande hus så kan det ju skilja mycket från senaste värderingen?

Ska man rapportera nya värderingar till FB kanske?

Nu har jag som sagt noll koll hur det går till väga vid en tex brand, jag kanske är helt ute och cyklar...
Några jag känner till fick ett hus som var betydligt mer värt, med likvärdig kvadrat.
 
Plus att det ju är husets värde som gäller. Det har varit en del skriverier om familjer i norr som förlorat sitt hus.

De får ersättning för att bygga ett likvärdigt. Dvs om hus i den trakten kostar 500.000 så får de den summan . Helt obeaktat att det kostar några mille att bygga ett nytt.

edit: tvåa på den bollen

Så om mitt hus, som i dagsläget är värderat till 1,3 miljoner, då får jag 1,3 miljoner?

Det är ju omöjligt att få upp ett likvärdigt hus fö 1,3 miljoner? Hör dom som bygger nytt, där är ju 3-5 miljoner en ”normal” summa.

Jag bor ensam och har ett lågavlönat jobb, skulle aldrig få låna flera miljoner till...

Det jag skulle kunna göra är alltså bara att bli skuldfri genom att betala bort lånet (om jag har tur att få den summan från fb) och stå med en nedbrunnen tomt?
 
Så om mitt hus, som i dagsläget är värderat till 1,3 miljoner, då får jag 1,3 miljoner?

Det är ju omöjligt att få upp ett likvärdigt hus fö 1,3 miljoner? Hör dom som bygger nytt, där är ju 3-5 miljoner en ”normal” summa.

Jag bor ensam och har ett lågavlönat jobb, skulle aldrig få låna flera miljoner till...

Det jag skulle kunna göra är alltså bara att bli skuldfri genom att betala bort lånet (om jag har tur att få den summan från fb) och stå med en nedbrunnen tomt?
Så har läget blivit för en del familjer.

Jag tror att det är Land som skrivit om det? Eller möjligen ATL:?
 
Det beror på vad man har för villkor i sin försäkring.
Bl.a om det är beloppsförsäkring eller fullvärde. Och om det anses som en stor standardhöjning med ett nytt hus. Och om kostnaden för ett nytt hus är mycket större än värdet på det befintliga (eller det nybyggda)

Sen finns det situationer där det inte går att få bygglov för ett nytt hus som motsvarar det man hade innan. Eller det måste till en massa extra förändringar pga byggnormer, avloppskrav, bullergränser etc. som får annan tillämpning när det inte längre gäller befintliga förhållanden.

Men grundregeln vid fullvärdesförsäkring är väl ett nytt hus när det som fanns innan är hyfsat mycket värt och hyfsat modernt.
 
Det beror på vad man har för villkor i sin försäkring.
Bl.a om det är beloppsförsäkring eller fullvärde. Och om det anses som en stor standardhöjning med ett nytt hus. Och om kostnaden för ett nytt hus är mycket större än värdet på det befintliga (eller det nybyggda)

Sen finns det situationer där det inte går att få bygglov för ett nytt hus som motsvarar det man hade innan. Eller det måste till en massa extra förändringar pga byggnormer, avloppskrav, bullergränser etc. som får annan tillämpning när det inte längre gäller befintliga förhållanden.

Men grundregeln vid fullvärdesförsäkring är väl ett nytt hus när det som fanns innan är hyfsat mycket värt och hyfsat modernt.

Mitt är ju över 100 år gammalt. Självklart renoverat och sånt, men stommen är gammal.
Har bla kakelugnar kvar, muras det upp nya sånna också då kan man tänka?

Jag ska nog kontakta mitt bolag för att höra faktiskt. Eftersom jag äger och bor i huset själv så inser jag ju att det kan gå åt skogen om olyckan skulle vara framme. Fruktansvärt nog om hela ens hem skulle brinna upp, att behöva oroa sig för det ekonomiska på det är det sista man vill göra!
 
Mitt är ju över 100 år gammalt. Självklart renoverat och sånt, men stommen är gammal.
Har bla kakelugnar kvar, muras det upp nya sånna också då kan man tänka?

Jag ska nog kontakta mitt bolag för att höra faktiskt. Eftersom jag äger och bor i huset själv så inser jag ju att det kan gå åt skogen om olyckan skulle vara framme. Fruktansvärt nog om hela ens hem skulle brinna upp, att behöva oroa sig för det ekonomiska på det är det sista man vill göra!
Nej de lär inte mura. Om du inte betalar för det. Är huset värderat till 1,3 och du har full försäkrat så bygga det ett nytt hus men du ersätts med typ 1,3. Resten får du själv stå för. En försäkring är ingen garanti för att man ska få allt tillbaka. Tyvärr.
Hade det varit ett splitternytt hus så är ju chanserna goda att få ett likadant. Är det ett billigt och gammalt så är man nog illa ute.
 
När vi köpte hus var det viktigt att huset blev fullvördesförsäkrat. Det kanske de flesta blir, men man är väl mer skyddad än om det står en exakt summa på försäkringsbeskedet?

En annan av våra byggnader är försäkrat för en exakt summa. Skulle det brinna ner finns inte en chans i världen att kunna bygga nåt liknande för den summan.
 
Så om mitt hus, som i dagsläget är värderat till 1,3 miljoner, då får jag 1,3 miljoner?

Det är ju omöjligt att få upp ett likvärdigt hus fö 1,3 miljoner? Hör dom som bygger nytt, där är ju 3-5 miljoner en ”normal” summa.

Jag bor ensam och har ett lågavlönat jobb, skulle aldrig få låna flera miljoner till...

Det jag skulle kunna göra är alltså bara att bli skuldfri genom att betala bort lånet (om jag har tur att få den summan från fb) och stå med en nedbrunnen tomt?
Om ditt hus är värderat till 1,3 miljoner så bör det väl matcha prisbilden i området? Isf är det säkert att köpa ett likvärdigt hus som gälle, inte bygga nytt.
Det vore ju väldigt märkligt egentligen om ett hus för 1,3 brinner ner och man då som ersättning får typ 3 ggr så mycket tillbaka av försäkringen?
Nybyggt hus lär ju inte vara motsvarande alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp