Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

paradisgumman

Trådstartare
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.
 
Beror ju då på vad du menar som invandrare. Men om jag ska ta alla som inte har svenska som modersmål på mitt arbete hade det varit en smärre katastrof om de inte dök upp på jobbet. Hos oss är de dessutom bland de som har absolut högst arbetsmoral.
 
Beroende på hur man räknar... Bara på mitt jobb så skulle nyckelkompetenser och chefspositioner som innehas av invandrade svenskar påverka företaget negativt om de hux flux försvann. Vi har svårt nog att hitta kompetent personal inom landet idag, skulle vi begränsas till ett ännu mindre urval människor så skulle vi nog få flytta till ett annat land. Även lokalvård och kontorsservice skulle göra ett stort tapp som inte skulle gå att fylla på rakt av. För samhället i stort så är vi helt beroende av människor som arbetar, och invandrarna är en grupp med många i arbetsför ålder och som gör just det. Arbetar. Utan arbetande människor så blir det sämre för dem som inte kan jobba.

/V
 
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.
20% av dagens arbetskraft är 1;a eller 2;a generationens invandrare.
Att ta bort denna skulle innebära kaos.
 
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.

Jag jobbar på en högskola, och de flesta av de invandrare som jobbar hos oss är arbetskraftsinvandrare, att ha en viss andel internationella forskare är en viktig aspekt som vi rankas efter. Om bara svenska forskare kunde jobba på svenska universitet skulle vi hamna i bakvattnet, eftersom forskning till stor del är internationell idag. Man hamnar efter om man skulle isolera sig i sitt eget land.
 
Om man går efter vad som i statistiken räknas som invandrare skulle vi väl klara oss i någon vecka.
Vår verksamhetsutvecklare, vår musikansvarige, vår verksamhetsledare, vår kökshjälp, vår designansvariga och städerskan skulle försvinna....
Oooops det blir jag och en av fem timanställda kvar...njä det är kört.
 
På jobbet skulle vi få problem i flera projekt, då duktiga utvecklare skulle försvinna. Det är sådan brist på kompetens inom just min niche att vi får importera folk själva. Kaos och panik om de plötsligt inte fick jobba. :eek:
 
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.

En dipp med kaos och massnyanställningar och allt skulle så småningom funka helt normalt igen för arbetslösa finns det gott om.

Sen finns det givetvis ställen där det kommer fattas kompetens, men inom "det vanliga" så skulle det inte vara nån långvarig kaos och katastrof.
 
Min make blir utan jobb. Trots lågavlönat jobb så är han nichad då det inte finns utbildning för det han gör i Sverige. Han fick jobb direkt när han anlände och har blivit headhunted för nya anställningar.

Om det påverkar Sverige jätte negativt om han försvinner vet jag inte, folk kommer väl få ha trasiga saker eller få dem undermåligt lagade eller nya ihopsatta till lägre standard i vårt område kanske.

Personligen är ju jag utvandrare till ett annat land just nu (dem betalar min utbildning och ger mig lön), om det landet skulle sparka ut alla "invandrade" skulle dem egentligen inte ha några invånare kvar och det skulle bli stora problem i ett flertal länder då det agerar handels och ekonomi knutpunkt.
 
Senast ändrad:
Var ska vi hitta all sjukvårdspersonal som försvinner? Det kryllar inte precis av arbetslösa etniskt svenska läkare och sjuksköterskor.

Norge ;)

Frågan är hur stort behovet skulle vara. Vi har inte alltid haft brist på läkare/sjukvårdspersonal, det är något som kommit i takt med det stora intaget av människor som i stor utsträckning är i behov av sjukvård.
 
Norge ;)

Frågan är hur stort behovet skulle vara. Vi har inte alltid haft brist på läkare/sjukvårdspersonal, det är något som kommit i takt med det stora intaget av människor som i stor utsträckning är i behov av sjukvård.

De försvinner ju inte bara för att personalen gör det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 458
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 926
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 930
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp