Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

Jag får nog ändå hävda att det inte skulle funka. Kraven är redan ställda av CSN, du får inga pengar om du inte klarar dina poäng, och skolan, du får inte fortsätta om du halkar efter. Familj skaffar vi som vill ha det ändå under utbildningen, pengar är inte det största problemet utan tiden! Att ha drygt 200 000 i studieskuld när man är klar kan inte kallas lånefälla, vill man kan man betala av det på ett par år när man börjar jobba. Eller åka till Norge och bli av det ännu fortare. Att då binda upp sig i hur många år som helst vore inte attraktivt.

Jag har lite tappat poängen i vad det är du argumenterar om. Vi utbildar svenska läkare, dessa jobbar i första hand i Sverige. Det kommer många svenskar som utbildat sig utomlands och jobbar i Sverige. Problemet är inte att vi behöver tvinga eller muta svenska läkare att jobba här, problemet är att det finns för få.

Om det inte är ett problem, varför inte prova?
Enligt SACO så
: "
Att utbilda sig till lärare ska enligt verktyget vara ett exempel där det inte lönar sig ekonomiskt, sett till livslön.
I begreppet livslön tas hänsyn till både lön och pension efter skatt. Studiemedel räknas som en inkomst under studietiden, men när studieskulden sedan betalas av dras summan bort från lönen under återbetalningstiden."


så det finns kanske incitament ändå?

för en civilingenjör är väl brytpunkten når studiekostnaden är finansierad vid 32 år
 
Om det inte är ett problem, varför inte prova?
Enligt SACO så
: "
Att utbilda sig till lärare ska enligt verktyget vara ett exempel där det inte lönar sig ekonomiskt, sett till livslön.
I begreppet livslön tas hänsyn till både lön och pension efter skatt. Studiemedel räknas som en inkomst under studietiden, men när studieskulden sedan betalas av dras summan bort från lönen under återbetalningstiden."


så det finns kanske incitament ändå?

Ja för lärare, läkare hamnar högt upp på livslönslistan
 
Ja för lärare, läkare hamnar högt upp på livslönslistan
Ja det är klart att läkare hamnar högre än ex bibliotekarier eller lågstadielärare.
Men om systemet fungerar så varför inte.
Låt staten organisera det hela, finansiera det hela och placera personal där staten anser att det finns behov. Socionomer, akademiker inom sjukvården etc etc skulle kunna bli målgrupper. Och avtalet skulle visserligen vara bindande men det skulle vara frivilligt att sluta avtal.
Så varför inte prova?
 
Ja det är klart att läkare hamnar högre än ex bibliotekarier eller lågstadielärare.
Men om systemet fungerar så varför inte.
Låt staten organisera det hela, finansiera det hela och placera personal där staten anser att det finns behov. Socionomer, akademiker inom sjukvården etc etc skulle kunna bli målgrupper. Och avtalet skulle visserligen vara bindande men det skulle vara frivilligt att sluta avtal.
Så varför inte prova?

Brukar inte du argumentera mer för marknadsekonomi än statlig styrning?

För övrigt anser jag att förslaget helt enkelt är för dumt för att vara värt kostnaden.
 
Då drar jag den slutsatsen att du inte anser SD vara ett demokratiskt parti.
Att Partiet ska skyllas som fascistiskt pga av dess historia och därför inte har rätt att kalla sig demokratiskt.
Jag menar att grundproblemet kan formuleras som jag skrev. Är det rimligt att respektera även den som själv inte respekterar?
 
Om inte vi kan respektera varandra, har vi inget demokrati längre! Vi borde hellre fundera på varför SD fick så många röstar och lösa problemen! Man löser ingenting av att ignorera det och sluta respektera varandra. SD har visat hur illa det är! Annars var de aldrig blivit så stora. Vi kan inte lotsas att de inte existerar. Vi får komma upp med lösningar som är bättre.
 
Brukar inte du argumentera mer för marknadsekonomi än statlig styrning?

För övrigt anser jag att förslaget helt enkelt är för dumt för att vara värt kostnaden.
Det är väl marknadsekonomi. i det att staten köper tjänster.
Och så länge båda parterna FRIVILLIGT ingår avtal så har jag inga ideologiska argument emot.
 
Jag menar att grundproblemet kan formuleras som jag skrev. Är det rimligt att respektera även den som själv inte respekterar?
Då är man där igen, ägget och hönan, vem kom först. vem visade brist på respekt först?

Att inte visa ett litet obskyrt parti utanför riksdagen respekt kan vara förlåtligt. man skrattade ju åt miljöpartiet när det på sin tid försökte komma in i riksdagen.
Att däremot agera respektlöst mot ett riksdagsparti innebär i förlängningen ju att man varken respekterar folkets val och med det själva riksdagen. Då är det betydligt allvarligare.
Ta exempelvis nobelfesten. Där borde riksdagen avsäga sig allt samröre med stiftelsen eftersom stiftelsen inte respekterar hela riksdagen.
Stiftelsen har naturligtvis rätt att agera som den gör.
Däremot borde riksdagen tacka nej till stjärnglansen.

För som det nu är sätter sig stiftelsen i en prekär situation om, jag säger om, SD skulle bli så stort att man erhåller ministerposter.
För att då utesluta ministrar är ju inte längre en brist på respekt mot riksdagen utan mot staten Sverige.

OBS jag röstar inte på SD, men ser bara ett problem med nobelstiftelsens agerande på sikt.
 
OBS jag röstar inte på SD, men ser bara ett problem med nobelstiftelsens agerande på sikt.

Nej, du återkommer hela tiden till det. Men du gör ett bra jobb som ideellt arbetande opinionsbildare för SD.

Självklart ska inte Nobelstiftelsen ta i SD med tång, det går emot deras stadgar och värderingar. Oavsett om det är riksdagsledamöter, tomtar eller ministrar.
 
Nej, du återkommer hela tiden till det. Men du gör ett bra jobb som ideellt arbetande opinionsbildare för SD.

Självklart ska inte Nobelstiftelsen ta i SD med tång, det går emot deras stadgar och värderingar. Oavsett om det är riksdagsledamöter, tomtar eller ministrar.
Självklart har nobelstiftelsen rätt att ta de beslut de vill, har heller inte sagt något annat.
Vad jag däremot säger är att riksdagen dvs de ledamöter som folket väljer inte ska acceptera att en organisation eller ett institut selekterar bland de folkvalda. för det är att inte respektera alla folkvalda.

Om du sedan får för dig att jag stöder SD för att jag anser att riksdagen bör agera korret gentemot företag o stiftelser det är din sak, inte min

Det lite underliga för nobelstiftelsen är, väl att man inte ( alla fall så vitt jag känner till) gjort undantag för V och dess företrädare VPK och SKP .De sistnämnda tog ju aktiv ställning för Molotov-Ribbentroppakten och stödde Moskvas invasionsförsök av Finland.

Om du sedan anser att jag gör ett bra jobb när jag kritiserar dig i ditt sätt att framföra åsikter som fakta, ja då är det väl bara att tacka ;)
 
Om du sedan anser att jag gör ett bra jobb när jag kritiserar dig i ditt sätt att framföra åsikter som fakta, ja då är det väl bara att tacka ;)

Du simmar mest på djupt vatten och fastnar på irrelevanta formsaker. Men det är ungefär som andra SD-trollare på nätet. Vass kritik brukar tillhöra våra vänner @No1, och @Blue som har lite skarpare våffeljärn.
 
Du simmar mest på djupt vatten och fastnar på irrelevanta formsaker. Men det är ungefär som andra SD-trollare på nätet. Vass kritik brukar tillhöra våra vänner @No1, och @Blue som har lite skarpare våffeljärn.
Ja jag kan ju inte bedöma mig själv, men att du surnar till när jag efterfrågar källor på dina påståenden säger nog mer om dig och dina värderingar
än om min argumentationsteknik. :angel:
 
...och så var resonemangen slut, personangreppen och popcornskålen fram
popcorn-and-drink-smiley-emoticon.gif
 
Ja det är klart att läkare hamnar högre än ex bibliotekarier eller lågstadielärare.
Men om systemet fungerar så varför inte.
Låt staten organisera det hela, finansiera det hela och placera personal där staten anser att det finns behov. Socionomer, akademiker inom sjukvården etc etc skulle kunna bli målgrupper. Och avtalet skulle visserligen vara bindande men det skulle vara frivilligt att sluta avtal.
Så varför inte prova?
Så gjorde man när mina föräldrar var unga. Man blev utbildad/utplacerad efter behov.
 

Den vanliga SD retoriken: En vän till en vän till en kusin har hört att....

Att lägga fram tillförlitlig underbyggd fakta är det sämre med...

Som sagt, tvivlar inte på din EN persons erfarenhet av detta.
Däremot har jag svårt att förklara hur dessa personer de facto även besitter all den KUNSKAP de ska ha, i och med att diplomet kom i ett cornflakes-paket?

SÅ, vad skiljer HÖRSÄGEN från FAKTA?
och nej, jag säger INTE att jag står för faktadelen, men det finns sätt att ta reda på hur dessa individer står sig kunskapsmässigt internationellt

Vad är det för utbildning din väns väns vän syftar på?

Oavsett huruvida dessa "fakta" stämmer så kvarstår ju frågan: skulle det ens bli ett problem? Om en person utger sig för att ha utbildning som denne ej har så skulle detta nog märkas ganska snart, typ redan under intervjun.

Först och främst - nu skiftar du fokus på mig, och det jag skriver, synligt för den som vill läsa. Inte raderat nåt. Bara tonat ned det då alla troligen inte är intresserade av att läsa mitt dravel ändå.

En nära släktings nära vän, ok. Det faller klart ur kategorin "en väns väns vän". Och du minns inte i vilken utbildning det var. Ok.

Vad är det för "vissa yrken" DU syftar på då? Där man kan vara helt inkompetent och ändå lyckas behålla ett jobb år efter år?
Varsågod, en källa som inte bott i Syrien:
https://svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sa-upptacks-falska-examensbevis-vanligast-fran-syrien
 
Förutom att tråden är gammal - inte så förvånande att det just är en lokal nyhet i Södertälje tänker jag

Hur tänker du där? (inte att tråden är gammal, humor att det någon drog upp en källa på ett sju år gammalt påstående, utan varför det inte är förvånande att nyheten kom från Södertälje)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 565
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 991
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp