Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

Hur tänker du där? (inte att tråden är gammal, humor att det någon drog upp en källa på ett sju år gammalt påstående, utan varför det inte är förvånande att nyheten kom från Södertälje)
För att det bor jättemånga människor från Syrien där
 
Nej det gör jag inte. Jag vet skillnaden men många syrianer kommer just från Syrien

Säger du det så.

Jag har inga belägg för att varken hålla med eller säga emot det du säger annat än att av alla syrianer jag känner (då bor jag i ett invandrartätt område och jobbar i en bransch där en klar majoritet antingen är utlandsfödda eller har utlandsfödda föräldrar) så kommer samtliga från Irak. Det verkar dessutom vara gängse uppfattning bland dessa att majoriteten av syrianerna i Sverige också kommer från Irak. Men det är såklart inte en säker källa, det är en beskrivning av hur jag upplever det. Jag TROR inte heller att just Södertälje har en större andel syrier än många andra invandrartäta kommuner i landet.
 
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.

Kollektivtrafik, pizzerior, taxi, lokalvård?
Tänker att det spontant känns lite snävt att förmoda att det är här alla ”invandrare gömmer sig”. Men jag kanske fattade fel :)

Sen är det nog svårt att se ”invandrare” som en homogen grupp?
 
Senast ändrad:
Helt klart att sjukvården skulle kollapsa. Där finns invandrare överallt, från färdtjänstförare till överläkare.
 
Kollektivtrafik, pizzerior, taxi, lokalvård?
Tänker att det spontant känns lite snävt att förmoda att det är här alla ”invandrare gömmer sig”. Men jag kanske fattade fel :)

Sen är det nog svårt att se ”invandrare” som en homogen grupp?

Inom åtminstone taxi- och busstrafiken i storstäderna, så är majoriteten av förarna av utländsk härkomst. Det är inget snävt synsätt, det är fakta.
 
Har funderat på vad som händer om alla som är invandrare slutar på sina jobb. Hur fungerar kollektivtrafiken, vården resturanger inkl. pizzerior taxi lokalvård mm. Det skulle vara intressant att veta , jag tror det skulle bli kaos vad tror ni?.
Hela byggbranschen skulle få problem. Från snickare upp till ingenjörer så är det en hel del med utländsk härkomst.

Och transportbranschen
 
Det intressanta är att vi ser lite av vad som skulle hända i Sverige i Storbritannien efter Brexit eftersom det nu fattas arbetskraft både inom jordbruket men även att transportera produkterna till affärer och konsumenter. Ett av de starkaste argumentet för Brexit var att EU medborgare kom och stal jobb från britterna (ffa engelsmän) men det visar sig att många engelsmän inte är intresserad av dessa jobb.
 
Det pagar ju ett mini-exempel av detta just nu i Storbritannien, da Brexit och att man skurit av EU personal slagit transportbranschen hart och vi just nu har logistik problem med bensin, matvaror och andra konsumentgods...
Det ar ett jattevalfungerande land det har, Storbritannien... :angel:



:banghead:
 
Det intressanta är att vi ser lite av vad som skulle hända i Sverige i Storbritannien efter Brexit eftersom det nu fattas arbetskraft både inom jordbruket men även att transportera produkterna till affärer och konsumenter. Ett av de starkaste argumentet för Brexit var att EU medborgare kom och stal jobb från britterna (ffa engelsmän) men det visar sig att många engelsmän inte är intresserad av dessa jobb.

Har inte intresse, har inte kvalifikationerna att kora HGV, och dessutom finns det inte sa mycket arbetskraft over - senaste siffran ligger arbetslosheten pa 4.6%...
 
Det pagar ju ett mini-exempel av detta just nu i Storbritannien, da Brexit och att man skurit av EU personal slagit transportbranschen hart och vi just nu har logistik problem med bensin, matvaror och andra konsumentgods...
Det ar ett jattevalfungerande land det har, Storbritannien... :angel:



:banghead:
1632732121799.png


😅 😅
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp