Vad händer med 15 000 kronor?

Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?

I think not.

En gåva är en gåva och missunnar man någon annan en lottvinst, så ska man inte ge bort lotter som gåvor.
Gåva (för mig) = man ger bort något utan förväntningar på att få något i gengäld.
 
Nu ger jag aldrig bort lotter just för att det skulle reta mej till leda om personen i fråga gick och vann en massa pengar. Men om jag hade gjort det så hade jag inte förväntat mej att personen skulle dela, däremot hade jag hoppats på att bli bjuden på lite middag. Samma om jag skulle vinna. Skulle aldrig dela med mej men däremot bjuda på en fin middag.
 
Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?

I think not.

En gåva är en gåva och missunnar man någon annan en lottvinst, så ska man inte ge bort lotter som gåvor.
Gåva (för mig) = man ger bort något utan förväntningar på att få något i gengäld.
Ja, precis så. Ger man bort en lott så ger man också bort den eventuella vinsten på lotten.
 
Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?

I think not.
Jag skulle inte bli förvånad om tant Karin fått dela med rätt många :)
Min mamma köper ofta varsin Trisslott till mig och mina systrar med familjer vid jul, skulle nån vinna en storvinst är jag rätt säker på att vi hade delat.

Precis som att du tycker det verkar orimligt att vinsten ska delas, tycker jag det känns jättemärkligt om den inte skulle göra det. Sen hade jag så klart inte försökt få nån att dela sin vinst med mig om personen inte erbjöd, men jag hade tyckt att det var självklart att själv dela med mig. Det är ju inte så att min mors intention med gåvan är att en av oss ska få massor av pengar och resten ingenting..Tror alla blir nöjdast och gladast av att vinst splittas.
 
Hade det varit jag som gett bort lotten hade jag antagligen inombords grämt mig lite över att jag valt fel lott själv, men gratulerat till vinsten och inte förväntat mig någon del av den.
Hade jag varit den som vann hade jag antagligen känt mig skyldig och velat dela med mig, men kanske inte 50/50 då.
 
Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?

I think not.

En gåva är en gåva och missunnar man någon annan en lottvinst, så ska man inte ge bort lotter som gåvor.
Gåva (för mig) = man ger bort något utan förväntningar på att få något i gengäld.
Fast det beskrivna fallet var långt ifrån ditt fall om tant Karin.
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
B: gratulerat
A: bjudit med b på julbord/nyårsmiddag
 
Alltså jag skulle ha blivit genuint svinglad om en vän vann 15 000 kr på lotten och jag hade verkligen inte ens tänkt tanken på att få hälften eller nått. Ett glas gott för att fira storvinsten kanske vore passande? Men skulle vännen ge mig 7 500... Alltså jag skulle tycka det vore nästan obehagligt. Jag vill inte ha så dyra presenter av vänner. Jag gav inte 15 000 kr, jag gav några lotter.
 
Alltså jag skulle ha blivit genuint svinglad om en vän vann 15 000 kr på lotten och jag hade verkligen inte ens tänkt tanken på att få hälften eller nått. Ett glas gott för att fira storvinsten kanske vore passande? Men skulle vännen ge mig 7 500... Alltså jag skulle tycka det vore nästan obehagligt. Jag vill inte ha så dyra presenter av vänner. Jag gav inte 15 000 kr, jag gav några lotter.
@Manji hurdana känslor hade du haft om du var A?
 
@Manji hurdana känslor hade du haft om du var A?

Det hade känts overkligt att vinna så mycket! Men även där skulle det inte falla mig naturligt att ge 7500 kr till en vän. Gåvan var ju lotten och lotter är ju ett... lotteri. Hade B bett om hälften hade jag nog blivit så snopen och faktiskt illa till mods att jag hade gett allt och tackat för att jag fick skrapa (ironi).

Jag tycker ärligt att kan man inte hantera risken att ge en vinst så ge färdigskrapade lotter då...
 
Om jag vore A: beroende på vem av mina vänner som var B hade jag antingen delat rakt av, föreslagit att vi gjort en gemensam resa för pengarna eller använt en stor del av pengarna till att bjuda B + andra vänner på en riktigt trevlig middag/fest.

Om jag vore B: beroende på situationen hade jag nog ändå förväntat mig att A (som ju känner mig) tagit in en flaska champagne :p . Sen hade jag inte haft några andra förväntningar. Det är en present. Men naturligtvis blivit glad om A bjudit mig på middag, resa eller givit mig del i vinsten.
 
Jag hade delar vinsten om jag var person A och måste nog erkänna att jag hade förväntat mig att person A skulle dela om jag var B.
För mig är det absolut inte samma sak som att ge bort en typ inslagen lott i julklapp. Då hade jag verkligen inte förväntar mig del av vinsten.
 
I det sammanhanget hade jag delat med mig om jag var person A. Däremot ger jag inte bort lotter till någon utanför familjen. Om jag vart B hade jag inte förväntat mig något om jag inte sagt att vi delar.
 
Jag skulle inte ha delat med mig om jag vunnit och inte förväntat mig en krona om den jag gett lotten till vunnit. Jag skulle säkert bli lite avundsjuk, men försöker också undvika ge bort lotter av den anledningen :laugh:

Om jag vunnit hade jag bjudit på ett glas eller två för att fira. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp