Vad händer med 15 000 kronor?

Jag hade delat med mig om jag vunnit, mer eller mindre del beroende på hur vännen som gav mig lotten i gåva har för ekonomi själv....(hälften hälften om vännen är lika fattig som jag och kanske inte hälften om personen hade så den klarar sig utmärkt och reser utomlands flera gånger per år osv, då hade jag delat med mig en bit till min mamma också) och om vännen hade vunnit hade jag blivit själaglad, men inte förväntat mig att hen delar med mig på något sätt. Det är ju en gåva. Gåvor ger man för att glädja, inte för att glädjas själv.
 
Anledningen till att jag inte ger bort lotter, jag hade blivit sjukt bitter om den personen vann och inte jag. :laugh:

Med andra ord;
Som B hade jag inte förväntat mig att det skulle delas. Mitt val att ge bort en lott med risk för vinst för A liksom.
Som A hade jag inte automatiskt delat, däremot hade jag gjort något annat för B om jag inte gjort det.
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
Om jag var den som vunnit hade jag delat med mig. Om det var jag som köpt lotterna hade jag inte delat upp dem per person utan sagt att vi öppnar dem tillsammans och delar ev vinst.
 
Exempel på varför lotter är urusla presenter. Antingen ger man bort en nitlott - en ful papperslapp som omedelbart slängs. Eller så är det, mot förmodan, vinst på lotten och man riskerar alla möjliga obekväma, sociala situationer med försök till att dela "rättvist" och mer eller mindre dold avundsjuka.

Jag hade återbjudit lunchen alternativt köpt en bok/krukväxt/vinflaska. Mycket lättare och mer njutbart för alla inblandade.
 
Det framgår inte om vännen är med när vinsten skrapas fram? Eller inte har en aning?

Beroende på vännens ekonomiska situation, hade jag givit hen hälften om hen hade behov av pengar - kanske vännen vägrar ta emot dem? Hade vännen gott om pengar och inget visste, hade jag behållit dem och inget berättat, eftersom jag verkligen behöver summan just nu.... :( Inte annars.
 
Detta är anledningen till att jag aldrig ger bort lotter, jag skulle bli sjukt ledsen om jag prickat in storvinsten och inte vunnit den själv. Men hade jag mot all förmodan gjort det så hade jag inte förväntat mig att få något av vinsten, jag ger ju liksom inte bort en flaska vin och förväntar mig att få halva med mig hem igen. Ingen skillnad med lotter tänker jag.
 
Det framgår inte om vännen är med när vinsten skrapas fram? Eller inte har en aning?

Beroende på vännens ekonomiska situation, hade jag givit hen hälften om hen hade behov av pengar - kanske vännen vägrar ta emot dem? Hade vännen gott om pengar och inget visste, hade jag behållit dem och inget berättat, eftersom jag verkligen behöver summan just nu.... :( Inte annars.
Vännerna var 1 meter ifrån varandra, och båda var synnerligen med.
 
Detta är anledningen till att jag aldrig ger bort lotter, jag skulle bli sjukt ledsen om jag prickat in storvinsten och inte vunnit den själv. Men hade jag mot all förmodan gjort det så hade jag inte förväntat mig att få något av vinsten, jag ger ju liksom inte bort en flaska vin och förväntar mig att få halva med mig hem igen. Ingen skillnad med lotter tänker jag.
Tycker det är stor skillnad på 15000 kronor och 200 kronor.
 
Alla sätt funkar ju, men jag tänker fortfarande att vad är det man ger bort egentligen? En skrapupplevelse eller 0-15000 kr?

Hur tänker man om man förväntar sig hälften av vinsten? Jag förstår verkligen inte.

Jag hade absolut aldrig förväntat mig att få ta del av vinsten.
 
Alla sätt funkar ju, men jag tänker fortfarande att vad är det man ger bort egentligen? En skrapupplevelse eller 0-15000 kr?

Hur tänker man om man förväntar sig hälften av vinsten? Jag förstår verkligen inte.

Jag hade absolut aldrig förväntat mig att få ta del av vinsten.
Hur hade du gjort om du varit A?
 
Vill man ta del av ev vinst på en gåva någon får av en, så får man väl upplysa om den förväntningen på förhand. Underförstådda förväntningar som endast den givande parten vet om är såå jäkla kasst. Oavsett situation faktiskt.

Varsågod jag ger dig lotter för 1/4 av vad lunchen kostade och btw, om du vinner så vill jag ha halva vinsten.

Sa ingen typ nånsin.
 
Vill man ta del av ev vinst på en gåva någon får av en, så får man väl upplysa om den förväntningen på förhand. Underförstådda förväntningar som endast den givande parten vet om är såå jäkla kasst. Oavsett situation faktiskt.

Varsågod jag ger dig lotter för 1/4 av vad lunchen kostade och btw, om du vinner så vill jag ha halva vinsten.

Sa ingen typ nånsin.
Så klart säger ingen så, det är väl också otroligt få (ingen?) som hävdat att man skulle kräva att få halva vinsten? De flesta skriver väl snarare att man skulle dela med sig om man själv vann, det är en annan sak… JAG hade garanterat glatt delat med mig av halva vinsten om jag köpte och skrapade tillsammans meden vän, så mkt trevligare (tycker JAG)
 
I min närmaste familj delar vi alla vinster över 1000 skr. Blir det ny lott som vinst så fortsätter kedjan. Jag hade delat vinsten rakt av om jag varit vinnare i exemplet. Om givaren hade varit ohemult rik och propsat på att jag skulle ha hela summan hade jag väl låtit mig övttalas men hade nog försökt ge något tillbaka, något vi gemensamt kunde göra. Jag ger inte bort lotter till folk utanför närmaste kretsen om det inte är så att jag känner mig bekväm med att inte få dela. Några vänner hade jag blivit överlycklig om dom vunnit på en lott jag givit dom. Andra bekanta - njä. Inga lotter där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp