Vad händer med 15 000 kronor?

tott

Trådstartare
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
Delar på vinsten - så mycket trevligare slut på lunchen och båda får helt oväntad bonus med sig hem :)
 
A behåller huvuddelen av pengarna, men köper senare antingen en nyttopresent eller en lyxpresent för 2-3000 ev. upp till 5 åt B. (i båda fallen något som verkligen önskas men är dyrare än vad som går att bekosta i den ordinarie levnadsstandarden) Alternativt betalar en gemensam resa för upp till 10 kommande sommar.
 
Självklart delar man!
Som sagt, båda får ju mer än när de kom ändå, ingen förlorar på det.
Som A hade jag absolut insisterat på att dela. Som B vet jag inte hur jag sagt, kanske sagt skämtsamt innan jag gav lotterna att vinner du storkovan nu så delar vi väl höhö typ...
 
Jag skulle nog ha sett det som ett finfint tillfälle att utveckla vänskapen till något närmre. Jag hade nog sagt att vi lägger pengarna i en gemensam pott och gör något kul för dem - tillsammans. Inte dela, inte ta allt eller ta en större del - utan se det som att vi köpte och skrapade lotten tillsammans.
Från den andres perspektiv hade jag nog blivit jätteglad för den andres skull och inte brytt mig nämnvärt om den andre tagit allt själv.
 
@sthu ...och om du var person A och plötsligt fick en julklapp värd 15 000 kr?
A fick en julklapp med ett troligt värde på ungefär noll kronor eller möjligen 100 kronor om man ser till vad lotterna kostade. A hade sedan turen att välja rätt lotter och även få en betydligt större vinst än vad som är vanligt. Det är A:s vinst att göra som hen vill med.
Om B hade vunnit de 15000, hur skulle hen gjort?
Sedan kan det väl vara trevligt att dela med sig lite om man oväntat vunnit pengar "tillsammans" men ser inte att den andra parten kan ha någon åsikt om det inte skulle ske.
 
Jag hade delat. Om inte den andra hade velat hade jag köpt något till den, nåt som den inte hade unnat sig i vanliga fall
 
Om man har svårt att hantera att andra människor vinner ska man inte ge bort en potentiell vinst.
Grattis till den som var givmild och blev belönad med en vinst.

Hade jag vunnit på en lott eller ett spel som någon gett mig hade jag haft svårt för att inte dela med mig.
Speciellt om jag visste att det för den andra personen skulle göra stor skillnad.
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
Om jag hade vunnit så hade jag delat vinsten.
Om jag inte var den som vann så hade jag inte förväntat mig att få hälften.
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
Det går inte att ge bort en lott och sen förvänta sig att ev vinst ska delas. Inte heller finns det någon skam i att behålla ev vinst för den som fått lotten. Det var väl ändå tanken med gåvan..?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp