Vad händer med 15 000 kronor?

Kontentan är alltså att om man i gåva får en lott, så "ska" man ge bort en stor del ev vinst till den som gett en lotten och får den man åker med inbrott/parkeringsböter gällande dennes bil, så "ska" man betala stor del av dennes självrisk, annars ses man som gniden, snål och -förtäckt sagt- en allmänt lite dålig människa.

Imgen som känner mig (finns nog t o m några här som instämmer) skulle använda något av de epiteten om mig iaf och gissningsvis gäller detsamma för övriga som inte per automatik kastar sina pengar på andra pga nån underförstådd förväntning.

Det är btw det sistnämnda som stör mig, att folk har outtalade och underförstådda förväntningar på vad andra ska och inte ska göra när det gäller deras egna pengar.
Därför ger en inte bort lotter om det kan bli konstigt. Jag vill hellre behålla mina bekanta. Om jag vann massor med pengar på en lott som någon bekant givit mig och hen är en vanlig normalinkomstagare som jag själv och hen VÄGRAR att ta emot hälften av en större vinst, säg från 10000 skulle jag bli jätteobekväm. 5000 skulle jag ju kunna bjuda tillbaks utan att det blev märkligt.
 
Varför då? Hur menar du?
Min kompis bil gick sönder när vi samåkte i somras. Det är ett "åldersfel" sånt som helt enkelt uppstår efter en tid på bilar dom milen vi åkte på den resan hade ingen avgörande betydelse, Det var otur att det hände då och inte när hon åkte till ica hemma liksom. Det kände jag mig inte manad att dela på kostnaden, det är sådant som händer med vissa bilar förr eller senare.
Hade hen däremot fått ett inbrott så är det direkt orsakad av att vi tog hennes bil och inte min bil eller åkte kollektivt och då hade jag definitivt erbjudit mig att betala halva självrisken.
 
Såna här trådar är bra också, för att se att det finns olika sätt att se på saker - och att det kan finnas andra orsaker bakom än det en först tänker på.
Jag har ofta gett bort lotter eftersom det passar de flesta. Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara negativt på något sätt, eller att jag skulle få ta del av eventuell vinst, men har nu insett att det finns många andra sätt att se på detta än det som fallit sig naturligt för mig.
 
Här är en till som gett bort lotter någon gång när fantasin börjat tryta. Till farmor till exempel - vad ger man till en tant som har allt men gillar att skrapa lotter liksom? Har fått själv av andra mer eller mindre avlägsna släktingar också och det skulle aldrig falla mig in att vilja ta del av eventuell vinst, eller att dela själv.
Börjar vi snacka flera hundra miljoner är det väl en sak att ge bort lite slantar, men 15000? Nä. Faktiskt inte. Eventuellt bjuda på en lyxig middag för att fira. :)
 
Jag har också givit bort lotter, men inte haft en tanke på att det skulle vara något dåligt på något vis. Mottagaren ska inte känna att den ska behöva ge mig något för att den vann och jag förväntar mig inget av gåvan jag ju gav personen, jag VILL ju att den ska vinna, ju mer desto bättre?! Jag läser här att flera skriver att det väcker obehagskänslor eller att flera skriver att man grämer sig över att man gav bort lotten med vinst, eller som i exemplet som @Luff hade där den unga personen gav en lott där paret vann totalt 7 miljoner och "bara" fick 25 000. Jag förstår att ni känner som ni gör, men jag kan inte riktigt förstå varför. Om jag ger en lott till min vän VILL jag att hen ska vinna! Det är meningen med lotten. Om jag köper en pryl för en femma på second hand och ger till min vän i gåva så gör jag det för att glädja min vän, samma med lotten, värdet har ingen betydelse. Jag förstår inte hur man kan gräma sig över att man gav bort "fel" lott, då meningen är att vännen SKA vinna tänker jag. I alla fall fungerar jag så.
 
Hur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?

Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr 🏆
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
Jag måste vara korkad, för jag förstår inte problemet alls. Ger man någon en lott är det väl för att man ÖNSKAR denna ska vinna`?
 
Jag tänker som @Enya m.fl. Tycker det är en perfekt present till någon "som har allt". Om det inte blir någon vinst så är det ingen pryl som ska förvaras, eller mat/dryck som inte passar smakväg osv. En stunds spänning och lyckönskan från givaren, och restprodukten blir en liten pappersbit som kan kastas utan dåligt samvete, och som inte kostade så mycket råvaror och energi att producera.

Och slår lyckönskan in och det blir vinst, ja varför skulle jag då inte bli GLAD, utan baktanke? Jag önskade ju vinst åt min vän, och åtminstone jag brukar inte ha "egna" lotter som jag tar av, så lotten har jag köpt för att ge bort och då hoppas jag ju att det är just den lotten jag gett som ger vinst, istället för den som den okända köparen som kom in efter mig i butiken köpte. Men själv går jag ju inte miste om någon vinst för att min vän vinner.

Dock, en liten brasklapp. Jag ger inte pengar eller dyra saker som presenter i relationer där vi har väldigt stor skillnad i ekonomi, och då gäller det även lotterier där vinsten är pengar (eller vinster där man behöver pengar för att kunna lösa ut vinsten).

Och rent generellt i spel och lotterier skulle jag hellre se fler 15- 100-tusen och miljonvinster, än jackpot på 523 miljoner till en vinnare...
 
Här är en till som gett bort lotter någon gång när fantasin börjat tryta. Till farmor till exempel - vad ger man till en tant som har allt men gillar att skrapa lotter liksom? Har fått själv av andra mer eller mindre avlägsna släktingar också och det skulle aldrig falla mig in att vilja ta del av eventuell vinst, eller att dela själv.
Börjar vi snacka flera hundra miljoner är det väl en sak att ge bort lite slantar, men 15000? Nä. Faktiskt inte. Eventuellt bjuda på en lyxig middag för att fira. :)

Jag tänker att det blir två olika situationer.
Om jag får eller ger bort typ Triss i julklapp hade jag troligen inte delat om jag vann om det inte var en väldigt stor summa.
Däremot om jag är iväg på något med en kompis, hen köper ett gäng lotter, ger mig några och vi skrapar tillsammans så vinner jag 15 k, då hade jag absolut delat vinsten med hen.
Det var så jag uppfattade starten på tråden 😊
 
Jag tänker att det blir två olika situationer.
Om jag får eller ger bort typ Triss i julklapp hade jag troligen inte delat om jag vann om det inte var en väldigt stor summa.
Däremot om jag är iväg på något med en kompis, hen köper ett gäng lotter, ger mig några och vi skrapar tillsammans så vinner jag 15 k, då hade jag absolut delat vinsten med hen.
Det var så jag uppfattade starten på tråden 😊
Med den logiken, borde ni inte ha splittat lunchnotan också då, som A betalade helt själv?
 
Med den logiken, borde ni inte ha splittat lunchnotan också då, som A betalade helt själv?

Vi gör olika beroende på vem som har mest cash för stunden 😁
Oftast delat vi bara rakt av, en betalar, den andra swishar halva summan. Ingen räknar på kronan.
Är någon av oss lite mer tät bjussar den.
 
Jag tänker att det blir två olika situationer.
Om jag får eller ger bort typ Triss i julklapp hade jag troligen inte delat om jag vann om det inte var en väldigt stor summa.
Däremot om jag är iväg på något med en kompis, hen köper ett gäng lotter, ger mig några och vi skrapar tillsammans så vinner jag 15 k, då hade jag absolut delat vinsten med hen.
Det var så jag uppfattade starten på tråden 😊
Jag gissar att en måste ha varit där för att känna av situationen. :) Jag tolkar trådstarten som att lotterna var en "motgåva" för att ersätta middagen och inte att de köpte ett gäng lotter och skrapade tillsammans.
 
Jag gissar att en måste ha varit där för att känna av situationen. :) Jag tolkar trådstarten som att lotterna var en "motgåva" för att ersätta middagen och inte att de köpte ett gäng lotter och skrapade tillsammans.

Ja, så är det ju.
Jag tänker ju hur jag skulle agera med mina vänner, hur jag är och hur de är. Skulle dela pengarna med glädje med dem. Jag blir väldigt glad av att ge och dela med mig 😊
 
Vi gör olika beroende på vem som har mest cash för stunden 😁
Oftast delat vi bara rakt av, en betalar, den andra swishar halva summan. Ingen räknar på kronan.
Är någon av oss lite mer tät bjussar den.
Så funkar det för mig och nära vänner, ungefär. För det mesta kör vi typ varannan gång för det är enklast - på puben kör vi varannan runda. :)
Med bekanta blir det lite mer räknande och avigt.
 
Nej, jag brukar inte erbjuda mig att betala andras räkningar bara för att de uppstod när jag närvarande.
Inte för att du var närvarande.
För att det var ett gemensamt taget beslut som var för alla tre personernas gemensamma nytta att det var den personens bil som skulle tas med till en plats där den utsätts för en större risk än den utsätts för när den står hemma/vad kompisarnas bilar utsätts för under motsvarande tid.

För mig hade det spelat stor roll var man parkerade, alltså om det var en påtaglig riskökning det handlade om eller inte. Det är det som gör skillnaden mellan om det är samma ha-bli-kostnad som om det blev inbrott vid vilket som helst tillfälle eller om det är en kostnad som är knuten till den specifika resan och beslutet om vems bil som togs med på den resan.
 
Jag tänker att det blir två olika situationer.
Om jag får eller ger bort typ Triss i julklapp hade jag troligen inte delat om jag vann om det inte var en väldigt stor summa.
Däremot om jag är iväg på något med en kompis, hen köper ett gäng lotter, ger mig några och vi skrapar tillsammans så vinner jag 15 k, då hade jag absolut delat vinsten med hen.
Det var så jag uppfattade starten på tråden 😊

Så tänkte jag också. Två olika situationer.
 
Min kompis bil gick sönder när vi samåkte i somras. Det är ett "åldersfel" sånt som helt enkelt uppstår efter en tid på bilar dom milen vi åkte på den resan hade ingen avgörande betydelse, Det var otur att det hände då och inte när hon åkte till ica hemma liksom. Det kände jag mig inte manad att dela på kostnaden, det är sådant som händer med vissa bilar förr eller senare.
Hade hen däremot fått ett inbrott så är det direkt orsakad av att vi tog hennes bil och inte min bil eller åkte kollektivt och då hade jag definitivt erbjudit mig att betala halva självrisken.
Exakt, stor skillnad.
 
Så funkar det för mig och nära vänner, ungefär. För det mesta kör vi typ varannan gång för det är enklast - på puben kör vi varannan runda. :)
Med bekanta blir det lite mer räknande och avigt.

Ja, då är det enklast att dela notan från början så alla bara betalar för sitt direkt, så gör vi på tex AW 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp