Vad händer med min ros?

Poxz

Trådstartare
Jag köpte en helt vanlig snittros åt sambon i slutet av januari. Den har sedan blivit stående, av ren lathet. Brukar annars slänga bort rosor när de börjar vissna.

Och så kom jag då här om dagen med soppåsen i högsta hugg för att kasta bort den. Då såg jag att rosen har börjat... ja, jag vet då inte vad det är den gör! Har faktiskt aldrig sett nåt liknande. :) Bilderna är tagna med ungefär ett dygns mellanrum, så det går undan dessutom!

rosebaby.jpg


rosebaby3.jpg


rosebaby2.jpg


Finns det nåt jag kan göra med den, eller kommer den också att dö så småningom? Jag har över huvud taget inte rört varken blomman eller vasen sedan jag köpte den. Den har fortfarande vatten, men det är samma vatten som då.

Lite roligt i alla fall! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Har aldrig varit med om nåt liknande! Hade jag varit som du hade jag så klart inte slängt den utan behållt den och sett hur det gått.
Skriv gärna igen om nån vecka och berätta! Spännande! :bump:
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jag kommer inte att slänga den förrän den garanterat är död.
Uppdateringar utlovas! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Coolt!! Har inte heller sett nåt liknande förut! Spar!!! Kanske bara fylla på med lite vatten, den verkar ju gilla gammalt, så jag skulle inte våga byta helt. Kanske en liten skvätt gödning i, o se vad som händer.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Åhh ett nytt skott :) Har du tur får du en blomma till ju :)
Trodde att snittrosor var genmanipulerade för att inte kunna föröka sig faktiskt. HÄFTIGT!

Det ser exakt ut som en orkidé ju- en ny stängel håller på att växa ut :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Coolt!
Funderar på om den ska hanteras dvs klippas som en orkidé?

Väntar spänt på uppdatering!
 
Sv: Vad händer med min ros?

Har den börjat utveckla rötter?

Inte helt sällan går det faktiskt fint att rota snittrosor genom att klippa av blomman, ta bort de flesta bladen, klippa nedre änden av kvisten strax nedanför en nod och stoppa i en kruka jord som man håller fuktigt. Du kan ju prova, om du vill ha en rosbuske... :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Rosen fortsätter växa och frodas.

rosebaby4.jpg


Tycker inte att jag ser några rötter - än.

rosebaby5.jpg
 
Sv: Vad händer med min ros?

... har dock noterat att det bruna och vissna kryper nedåt längs stammen. Vi får väl se vad som händer när det når ner till "utväxterna"...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med min ros?

Jaha, rosen lever fortfarande. Det har vuxit ut ännu ett litet skott halvvägs ner på "stammen", men tyvärr inga rötter alls.

rosebaby8.jpg

rosebaby7.jpg


Dessutom ser det ut som om det är kört för den snart. Det har det iofs gjort ett tag...

rosebaby6.jpg


Jag har gett den nya skvättar vatten då och då, och dessutom försökt klippa av den lite längst ner för att den skulle kunna suga upp vattnet bättre, men det har inte gjort minsta skillnad. Men det är rätt häftigt att den lever än! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jättehäftigt!
Undrar vad som händer om du klipper av den översta delen som har vissnat?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jättehäftigt!
Undrar vad som händer om du klipper av den översta delen som har vissnat?

Det blir nästa steg. Jag ville se hur länge blomman tänkte sitta kvar, men den verkar inte vilja ge sig den heller. :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Du ska nog låta bli att klippa av längst ner, det är ju där den ev kan sätta rötter! :D
 
Sv: Vad händer med min ros?

Du ska nog låta bli att klippa av längst ner, det är ju där den ev kan sätta rötter! :D

Ja, jag vet, men eftersom det bruna liksom kröp nedåt i förfärande takt och det dessutom inte syntes tillstymmelse till rötter så klippte jag av ca 1 cm för att försöka bromsa vissnandet. Det gjorde dock naturligtvis varken till eller från. :)

Kommer inte att klippa av längst ner nåt mer, det var bara en test.
 
Sv: Vad händer med min ros?

När det blir lite mer vår skulle jag nog testa att sätta ner den i jorden. Om den inte fått rötter då (som iofs bara blir vattenrötter som ändå dör när den kommer i jorden) så skulle jag kapa stjälken så den blir ca 5 cm lång, o sen sätta ner den delen och lite av den nya kvisten i jorden. Logiskt sätt borde den rota sig då.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Man kan väl sätta det i en kruka redan nu?
Jag skulle klippa bort överdelen och bara spara den nya kvisten.
 
Sv: Vad händer med min ros?

Nu håller den på att skjuta ut ÄNNU en ny kvist... knäppros. Det är en stor knopp på stammen, mellan de två ställen där det nu växer kvistar.

Jo, det blir väl kanske till att försöka plantera den sedan, om den klarar sig så länge. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 092
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 678
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp