Vad händer med min ros?

Sv: Vad händer med min ros?

Mitt projekt fick tyvärr läggas ned. För mycket vatten tror jag (för högt upp på stammarna) gav ruttnad i vissa av stammarna och sjuuuuukt många blomflugor därefter. :yuck:

Testar igen i höst när det är lite svalare i lägenheten. :D

...och jag å min sida sparde den tjusiga roskvasten jag fick till jämn födelsedag i våras. Fick spinnkvalster på både de som stod till sig som enstaka i vas, och den kvarvarande gruppen.

Försökte visa alla denna tråden, som för att bevisa att jag inte var spritt språngande som sparade på vissa blommor med röta och tilltagande ohyra... Det fanns liksom folk som grävt guld med det. ;):)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Okej, då ska jag kanske minska vattnet i vasen, det går upp till andra kvisten nerifrån... :/
Humm....
 
Sv: Vad händer med min ros?

Tack, tack, tack! Jag ska genast klippa bort rosen och ställa upp vasen på övervåningen, så jag kan "glömma" bort den ;)

Nu är det bara att hålla tummarna att rosen har lite av livskraften som din ros har :D

Hur har det gått?

Mitt projekt fick tyvärr läggas ned. För mycket vatten tror jag (för högt upp på stammarna) gav ruttnad i vissa av stammarna och sjuuuuukt många blomflugor därefter. :yuck:

Testar igen i höst när det är lite svalare i lägenheten. :D

Blää vad synd!! Hoppas det funkar nästa gång!

...och jag å min sida sparde den tjusiga roskvasten jag fick till jämn födelsedag i våras. Fick spinnkvalster på både de som stod till sig som enstaka i vas, och den kvarvarande gruppen.

Försökte visa alla denna tråden, som för att bevisa att jag inte var spritt språngande som sparade på vissa blommor med röta och tilltagande ohyra... Det fanns liksom folk som grävt guld med det. ;):)

Ha ha ja, det kan man säga! :D
Hur gick det med dem sen?
 
Sv: Vad händer med min ros?

Jaha, dags för en uppdatering igen nu då? "Lillen", den bortglömda stackaren, har blivit riktigt stor och ska blomma. På en helt ny kvist som den visst tyckte att den behövde. :D

Jag missade knoppen på första bilden, tog kort för långt ner. Inte ens jag fattar hur himla stor den har blivit. :D

rosebaby112_zpsaa199e6f.jpg
rosebaby108_zpsbe7eb20f.jpg


De andra.... Ja, de håller på på samma sätt de med. Har klippt bort 2 blommor på sistone och det kommer nya hela tiden. Upp i taket ska de!

rosebaby111_zps168b6426.jpg


rosebaby109_zpsc106c2b9.jpg


rosebaby110_zpsb5418a92.jpg



Bonusbilder på ampelliljan. Jag var och köpte massa småkrukor för över 200 kr här om dagen, jag får visst lite småplantor, he he. :D

ampellilja2_zpsb8e67e49.jpg


ampellilja3_zps05420520.jpg
 
Sv: Vad händer med min ros?

Ooookej. Tog en närmare titt på en av de andra och jag får nog repetera trådrubiken nu!

VAD HÄNDER MED MINA ROSOR?! :eek: O_o :d

rosebaby114_zps7480d3ba.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer med min ros?

Men vilken vacker ros! Perfekt form! Den vita fältet gör rosen till ett konstverk som sagt! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

De är konstverk ! De är inga vanliga rosor !

Jag håller med! Underbar tråd som man blir glad av :)

Men vilken vacker ros! Perfekt form! Den vita fältet gör rosen till ett konstverk som sagt! :)

Vad snälla ni är! :D :o

Blev påmind om tråden idag, alla rosor lever och en av dem som är ivägskickad till ny adoptivfamilj blommade den med under senhösten.

Ska tillägga att jag själv har försökt göra om den här "bedriften" med ett antal snittrosor nu - det går inte! Måste vara en väldigt speciell ros jag fick tag på första gången. Tänkte posta lite bilder igen snart fast de är inte så värst roliga nu under vintern. Det som växer blir tanigt och blekt och dant och de blommar inte heller. Men, som sagt, de lever! Allihop. :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Egentligen skulle du döpa din ursprungsros till ett eget unikt namn, som om den vore en egen sort, och föra ett webb-register var avkommorna tar vägen. Tänk vilken grej det skulle kunna bli! Det skulle kunna bli en hype bland rosentusiaster! :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Tror du att en avkomma kan/vill bo utomhus? Min mamma har en fantastisk rosenträdgård och det vore kul att ge henne nån sån här speciell ros om det går att få köpa av dig? :)
 
Sv: Vad händer med min ros?

Gud vilken underbar tråd :love: Jag vill se bilder!

Tack! Det kommer fler i sommar! :)

Sv: Vad händer med min ros?

Tror du att en avkomma kan/vill bo utomhus? Min mamma har en fantastisk rosenträdgård och det vore kul att ge henne nån sån här speciell ros om det går att få köpa av dig? :)

Ingen aning om de klarar sig utomhus faktiskt! Alla jag har gett bort står i kruka och tas in under vintern, och här är de ju aldrig ens ute. :) Nu kommer jag att försöka föröka dem lite mer i sommar, så det ska säkert bli en planta över som ni kan få så småningom! :) Hon kanske kan få den riktigt fin också genom att klippa på rätt sätt, mina blir ju bara långa stänglar på 2 meter. :D
 
Årets första blomma hänger för närvarande i gardinstången. :D Tillsammans med en påsktupp. Det är stora mamma ros som är först såklart! Jag har dock inte sett några vita spår på denna ännu.

ae731d90-ba51-4d38-a3bb-c5adb420f180_zpsfeb3e683.jpg
 
Ska tillägga att jag själv har försökt göra om den här "bedriften" med ett antal snittrosor nu - det går inte! Måste vara en väldigt speciell ros jag fick tag på första gången. Tänkte posta lite bilder igen snart fast de är inte så värst roliga nu under vintern. Det som växer blir tanigt och blekt och dant och de blommar inte heller. Men, som sagt, de lever! Allihop. :)

Mina skickar nästan alltid ut nya skott, men jag har aldrig försökt mig på att "ta hand om" dem. Jag brukar köpa typ bukett om 10 på Konsum. :p
 
Mina skickar nästan alltid ut nya skott, men jag har aldrig försökt mig på att "ta hand om" dem. Jag brukar köpa typ bukett om 10 på Konsum. :p

Ja, men sen gäller det att få dem förbi det stadiet också! :D Ner i jorden, överleva där osv. :) Du borde testa ju!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp