Vad händer med min ros?

Efter nogrann analys av nyaste blomman kan vi konstatera att jo - den hade också vita spår. Intressant!

rosebaby116_zps57c04a09.jpg


rosebaby115_zps418365af.jpg
 
Jaha, nu är sommaren här och rosorna exploderar upp i taket som vanligt. Jag har en knopp och två blommor. Men den ena blomman (på en av "avkommorna") blev jättekonstig! Det blev ju uppenbarligen nåt fel på den, men den är ganska fin ändå på sitt vis. :) Pytteliten är den, kanske 4 cm i diameter.

rosebaby117_zps79132698.jpg


Mamma ros har en normalstor blomma. Med väldigt, väldigt lite vitt på den här gången.

rosebaby118_zps86ad27b4.jpg


Jag och maken firar tvåårig bröllopsdag idag, så det passar extra bra med två blommor. :)
 
Hejhej igen!

Kikar in och lämnar en liten rapport. Rosorna mår bra, även de jag lämnat iväg. Här är nog den minsta och sötaste. Den bor i Skåne numera!

648e1cc7-d144-4138-9b08-0f7cce0e56b5_zpsd6197de5.jpg


Här hemma blommar det för fullt. Som vanligt.

e7ee3a90-1cd9-431f-a492-9216793f157b_zps8c03aaa1.jpg


Och så lägger jag in en bild på en av rosorna som är "på gång" så att säga. Så här vill jag att rötterna ska se ut innan jag planterar rosen i jord. Denna har stått i en flaska med vatten sedan i våras, gissningsvis 4 månader.

843bc686-bac2-4c67-8e04-a74db5fcca12_zpse5478b7a.jpg


Kram från rosorna!
(Men försiktigt, attans vad de sticks...)
 
Det är helt fantastiskt vad de har spridits över snart hela Sverige.

Jätteroligt att få en uppdatering :)
 
Oj hejsan! Ja, nu var det ett tag sedan jag uppdaterade, jag ber om ursäkt! Är inne för lite på Buke nu för tiden... :o

Det var en svår vinter tydligen, vi förlorade Dottern och en av de jag gav bort. Dottern står kvar i sin kruka, jag har inte riktigt gett upp än, men hon har inte visat några livstecken alls på 3 månader. :(

Men resten lever! Den stora Moderplantan frodas och mår bra och förutom den så är de 6 stycken. Och nu när solen börjar komma tillbaks har de tagit fart igen minsann, ska nog lägga upp lite bilder snart. :)
 
Som sagt, jag är här lite för sällan... :o

Men här är lite blomster. Dottern var som sagt tyvärr borta, :( men jag har satt en annan ros i hennes kruka nu istället.
Två har nyligen blommat...

53576489-71f3-428d-b6fb-361a4f671df5_zpsmvgizydl.jpg


c090d3c2-4a6f-436f-aac8-675308c593b1_zpswdvec5zf.jpg


178838af-d622-406a-96c6-8433a66cfb0c_zps0tijpg9t.jpg


...och två har knoppar. Varav den första här har vääärldens minsta ros på väg! Jämför med blompinnen brevid liksom.

62070a71-cf3c-4113-8226-e9ed82ef4e76_zps9mubjy5c.jpg


5cc3a0e8-4aa3-40dc-8ce8-b035c68a97b4_zpsctnccudo.jpg


Rosdjungel i motljus.

6849ae15-422e-4565-83a8-bcd03b4ace0a_zpsmczvbr6m.jpg


En spännande mutation som mammarosen råkade ut för i samband med senaste blomningen.

054ece5f-b56f-462e-9f2a-0c1393029cfa_zpse3klza2s.jpg


Det märks på dem nu att det går mot sommar. De är mycket piggare!
 
Tänkte bjuda på en till uppdatering nu när jag sitter och läser igenom tråden (igen, vet inte vilken gång i ordningen nu... :) )
Paprikaplantan (här på bild i inlägg 396 från juni 2013) lever fortfarande den också.

Gamla bilden:

paprikaplanta1_zps40cf7517.jpg


Den har blivit riktigt stadig på kuppen. Vi får paprikor av den då och då, just nu är det två stycken och en på väg. Sorry för lite kassa mobilbilder.

b2fedcc2-02ec-401f-bf5a-60d9b1d976e8_zpszsugtx21.jpg


f6204665-a6bd-476f-943c-b81923272a99_zpsbuqzskbs.jpg


d103d478-f9ec-41c0-bcf7-dc2e5df0e27e_zpshwriunuj.jpg


Den har sällskap brevid sig av en chiliplanta som jag frösådde förra våren. Den tog sig just inte alls, utan stod ca 3 dm hög hela sommaren och vintern. Men nu på våren, ett år efter sådd alltså, har den satt full fart och är över 1 meter hög och full med frukter. Det blir många chiligrytor här i sommar tror jag! Lite bonuskuriosa bara. :)
 
Nej men gud vad häftigt.. Har sträckläst tråden och blivit både lycklig, rörd och inspirerad!

Tyvärr bor jag i en liten etta utan balkong och de enda fönster jag har ligger i söderläge.. Nu hade jag inte gröna fingrar till att börja med direkt men har helt gått över till plastblommor nu då allt annat brinner upp i infernot som verkar vara mina fönster.

Blev lite förtjust i din paprika med, är de goda? Mycket söta iaf! :love:
 
Nej men gud vad häftigt.. Har sträckläst tråden och blivit både lycklig, rörd och inspirerad!

Tyvärr bor jag i en liten etta utan balkong och de enda fönster jag har ligger i söderläge.. Nu hade jag inte gröna fingrar till att börja med direkt men har helt gått över till plastblommor nu då allt annat brinner upp i infernot som verkar vara mina fönster.

Blev lite förtjust i din paprika med, är de goda? Mycket söta iaf! :love:

Tack! Jag har aldrig haft någon större tur med växter innan jag flyttade till lägenheten jag bor i nu, men här växer allting. Verkligen allt. Jag misstänker att det är något i vattnet... Paprikorna är goda! Det svänger lite mellan att de smakar väldigt mycket eller ganska lite, aldrig mittemellan. Den senaste nu var väldigt god. :) Jag vet inte om det har att göra med tillgången på näring för dem, hur mycket smak de orkar "trycka i" liksom. #nollkoll

Jag är så otroligt imponerad av dina gröna fingrar och dina rosor/plantor @Poxz

Tack! :)
 
En liten sommarhälsning igen. Det är mycket nytt, massa grönt. Inga blommor just nu, men nya skott överallt.


1c340570-bdac-4b80-ba60-9c845265df4e_zpsr5aglj9j.jpg


44f112ca-738a-4ae2-b1a3-68d9e6196930_zpsodllcnih.jpg


c14e26c3-6c10-4076-940e-fb55831b4e92_zpshu0aiovv.jpg


2468d674-ef74-44b4-8976-79003142053b_zps5dtyfpni.jpg


Jag har klippt av båda blommorna jag hade nyss, dels en normalstor och sedan den som liksom verkar muterad och mindre än de andra. Den "muterade" hann knappt ner i vasen ens innan den började skjuta nya löv till höger och vänster... Blomman har inte vissnat helt ens.

1373ce15-46ec-4180-93aa-24ae95b053c9_zpshyz5tqe8.jpg


Sedan har jag blivit fodervärd till en gul hibiskus, det är lite spännande. Helt nytt för mig. Den är ju då inte min, men förhoppningsvis ska den må lika bra av vattnet som mina andra plantor gör. Vore lite pinsamt att ta livet av den, så jag läser på allt jag kan. :) Den blommar i alla fall glatt den också där den står och gassar sig i mitt varmaste fönster. :)
 
Jag har också nu 4 snittros som gjort skott på stjälken ! Häftigt...första gången jag sett detta. Troligen hänt eftersom de stått i soligt fönster i en hög vas.
Jag klippte genast av de vissna blommorna, ,för de stjäl kraft,och tog bort alla vissna blad så det tipsar jag dej att göra
Nu står stjälkarna med flera skott i vasen med vatten å lite biobact-näring.
Funderar nu på nästa steg ??
Borde fungera som övriga skott (ex humle,buskar etc) att klippa isär stjälken så varje skott är för sig. Plantera skottet på stjälkdelen i kruka med jord. Stoppa ner stjälken vågrät i jorden så att ros - skottet hamnar just vid jordytan
Ska pröva...å hoppas.
God lycka till dej.
 
Jag har också nu 4 snittros som gjort skott på stjälken ! Häftigt...första gången jag sett detta. Troligen hänt eftersom de stått i soligt fönster i en hög vas.
Jag klippte genast av de vissna blommorna, ,för de stjäl kraft,och tog bort alla vissna blad så det tipsar jag dej att göra
Nu står stjälkarna med flera skott i vasen med vatten å lite biobact-näring.
Funderar nu på nästa steg ??
Borde fungera som övriga skott (ex humle,buskar etc) att klippa isär stjälken så varje skott är för sig. Plantera skottet på stjälkdelen i kruka med jord. Stoppa ner stjälken vågrät i jorden så att ros - skottet hamnar just vid jordytan
Ska pröva...å hoppas.
God lycka till dej.
Tror inte TS behöver dina råd - tråden är gammal men levande :D
TS är en smärre expert. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp