Vad händer med min ros?

Jag hade ju också en ros, som överlevde länge i kruka. Dum som jag var planterade jag ut den en vår, och den frodades hela sommaren, klättrandes på min spaljé. Tyvärr blev det en vinter med mycket blöta som sedan frös, det klarade den inte. Oj vad jag ångrar det fortfarande :( Ska se om jag kan hitta nån bild på hur den såg ut den sommaren.

(Började som snittros som min man fick av chefen som tack för att han varit med älskade ridskolehästen Keeper när han vandrade vidare)
 
Hej allihop!

Jag hade nästan glömt bort den här tråden, men nu ska jag uppdatera er igen. :)

Vi flyttade hösten 2015 till ett vedeldat, stort hus som är ganska dragigt. Rosorna tyckte tyvärr INTE om det miljöbytet. För kallt, för torrt, för... kasst.

Jag har förlorat de flesta utom två tappra överlevare. "Moder Ros" var tyvärr en av dem som inte överlevde, men jag har en av döttrarna och ett barnbarnsbarn kvar. Ingen av dem blommar längre, men de LEVER i alla fall. Så här 9 år senare... :) Håller en tumme för att de anpassar sig och börjar växa ordentligt ingen.
 
Hej allihop!

Jag hade nästan glömt bort den här tråden, men nu ska jag uppdatera er igen. :)

Vi flyttade hösten 2015 till ett vedeldat, stort hus som är ganska dragigt. Rosorna tyckte tyvärr INTE om det miljöbytet. För kallt, för torrt, för... kasst.

Jag har förlorat de flesta utom två tappra överlevare. "Moder Ros" var tyvärr en av dem som inte överlevde, men jag har en av döttrarna och ett barnbarnsbarn kvar. Ingen av dem blommar längre, men de LEVER i alla fall. Så här 9 år senare... :) Håller en tumme för att de anpassar sig och börjar växa ordentligt ingen.

Tack för uppdatering!!
 
Hej allihop!

Jag hade nästan glömt bort den här tråden, men nu ska jag uppdatera er igen. :)

Vi flyttade hösten 2015 till ett vedeldat, stort hus som är ganska dragigt. Rosorna tyckte tyvärr INTE om det miljöbytet. För kallt, för torrt, för... kasst.

Jag har förlorat de flesta utom två tappra överlevare. "Moder Ros" var tyvärr en av dem som inte överlevde, men jag har en av döttrarna och ett barnbarnsbarn kvar. Ingen av dem blommar längre, men de LEVER i alla fall. Så här 9 år senare... :) Håller en tumme för att de anpassar sig och börjar växa ordentligt ingen.

Ååå hoppas hoppas, rosfamiljen bara måste leva vidare :heart
 
Hej allihop!

Jag hade nästan glömt bort den här tråden, men nu ska jag uppdatera er igen. :)

Vi flyttade hösten 2015 till ett vedeldat, stort hus som är ganska dragigt. Rosorna tyckte tyvärr INTE om det miljöbytet. För kallt, för torrt, för... kasst.

Jag har förlorat de flesta utom två tappra överlevare. "Moder Ros" var tyvärr en av dem som inte överlevde, men jag har en av döttrarna och ett barnbarnsbarn kvar. Ingen av dem blommar längre, men de LEVER i alla fall. Så här 9 år senare... :) Håller en tumme för att de anpassar sig och börjar växa ordentligt ingen.
Men vad härligt att det finns kvar av ros-familjen!!! Det är ju som det ska vara, att den äldre generationen går bort och det kommer nya ättelägg....:love:
Har avkommorna också fina vita stänk på bladen? Du kanske kan ta fram en helt ny sort - Poxz! :)
Har du nån bild på överlevarna?
Så kul att du uppdaterade, tack!!!:bow::heart
 
Nu var det inte igår hörrni. :) De två tappra överlevarna lever än! De är inte vackra, men de hankar sig fram. :love:

20190302_125656.jpg
 
Får väl bygga ett drivhus på fönsterbrädan så de får ett trevligt klimat! Som ett burspråk i fönsterbrädehöjd och sen ett fönster på insidan. Som ett växthu om hänger på fasaden.
 
Vad kul att du uppdaterar!!!
10-årsjubileum i år, då..? Det är väl ingen dålig livslängd för en snittblomma! :)

Kanske vore bra som @ptr säger, ett eget litet burspråk med mycket ljus och lite kyla?
Blommar de nya? Har de isf vita stänk precis som mor?

Håller tummarna för att rosen (efterlevarna) hänger med länge än! Och att du uppdaterar med jämna mellanrum..! ;)

Detta är Bukes allra allra bästa tråd!!! ❤❤❤
 
Jag fick tre rosor av min sambo för några veckor sedan eftersom vi skulle ta bort en av hästarna den dagen.
Blommorna har börjat vissna och jag var på väg att slänga ut dom nyss när jag upptäckte att de börjat sätta nya skott och tänkte på din tråd @Poxz
Dina bilder i början av tråden är lite blurriga (eftersom de har några år på nacken?) men undrar om din ros började likt dessa?
80583727_557001721747417_92949375822594048_n.jpg

Hade ju varit helt fantastiskt om de hade kunnat få göra samma resa som din ros :love:
Jag är totalt inkompetent när det gäller växter, vad sjutton gör jag nu i sådana fall?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 597
Senast: Gry
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp