Vad händer med vår ponny?

Mile

Trådstartare
Skulle verkligen behöva lite tips och råd.
Vi har en liten B ponny 20år som rids 3dagar i veckan av barnen. Nu från ingenstans har hon börjat sparka bakut när man manar på henne. Till och med när man vill ha en mer vaken skritt. Hon stannar och verkligen surar och tänker minsann inte gå. Hon kan alltså stå på stället och slå med svansen och sparka bakut. Detta är verkligen inte likt henne. Jag tänkte direkt sadeln, så dom red barbacka ist men hon gör likadant ändå. Jag tömkör henne och nu har hon även börjat med samma beteende där.
Hon ät genomgången av veterinär UA. Hovarna är fina och regelbundet underhållna.

Vad händer? Någon som varit med om liknande?
 
Skulle verkligen behöva lite tips och råd.
Vi har en liten B ponny 20år som rids 3dagar i veckan av barnen. Nu från ingenstans har hon börjat sparka bakut när man manar på henne. Till och med när man vill ha en mer vaken skritt. Hon stannar och verkligen surar och tänker minsann inte gå. Hon kan alltså stå på stället och slå med svansen och sparka bakut. Detta är verkligen inte likt henne. Jag tänkte direkt sadeln, så dom red barbacka ist men hon gör likadant ändå. Jag tömkör henne och nu har hon även börjat med samma beteende där.
Hon ät genomgången av veterinär UA. Hovarna är fina och regelbundet underhållna.

Vad händer? Någon som varit med om liknande?
Vårfällning?
Älsklingspållan började få mer besvär från att inte haft något alls när hon blev äldre. Ju äldre de blir desto sämre tillgodogör de sig fodret så en översyn av foderstaten kan vara en god idé.
 
Min häst har tidernas högsta arbetsmoral men just vid pälsfällning kan hon ha såna tendenser. Aldrig vid brunst, men vid pälsbyte tror man nästan att hon är sjuk, står emot i ridningen och är allmänt kinkig under en period på 1-2 veckor. Med en mindre tydlig ryttare hade hon lätt kunnat bete sig som din ponny. Dock är det ju skillnad på en häst vars beteende känns igen och inte. Jag hade utrett det där mer noga först med veterinär (klinik) och sedan med ET/kiro.
 
Skulle verkligen behöva lite tips och råd.
Vi har en liten B ponny 20år som rids 3dagar i veckan av barnen. Nu från ingenstans har hon börjat sparka bakut när man manar på henne. Till och med när man vill ha en mer vaken skritt. Hon stannar och verkligen surar och tänker minsann inte gå. Hon kan alltså stå på stället och slå med svansen och sparka bakut. Detta är verkligen inte likt henne. Jag tänkte direkt sadeln, så dom red barbacka ist men hon gör likadant ändå. Jag tömkör henne och nu har hon även börjat med samma beteende där.
Hon ät genomgången av veterinär UA. Hovarna är fina och regelbundet underhållna.

Vad händer? Någon som varit med om liknande?
När min dam började konstra i samband med sol och lite värme, lade jag till extra B-vitamin i foderstaten på inrådan av veterinär som sa att det var vanligt vid vårfällning, brunst och liknande. :).
 
Det är annars sånt man sysslade med för 20 år sedan, jag fick det utskrivet av min veterinär men numera brukar rekommendationen var att man ser till att de får tillräckligt med protein i foderstaten under vintern. Därav att man kan behöva se över foderstaten till äldre hästar då upptaget blir sämre med åren.

Ja, jag har tänkt så med. Ser till att proteinet ligger bra i god tid inför pälsbyte (eller ja, alltid). Har inte gett b-vitamin i foder på säkert... 20 år... :o Men så sa en veterinär nu vid höstens pälsbyte att b-vitamininjektion är riktigt effektivt men då min hästs symptom klingat av då så gav jag inget. Så ev provar jag i vår och ser vad det ger, om jag märker skillnad.
 
Min i vanliga fall väldigt snälla häst blir ett monster och slår och vägrar gå när hon får magkatarr/magsår, tyvärr så får hon det problemet av pälsfällning. :crazy:
 
Ja, jag har tänkt så med. Ser till att proteinet ligger bra i god tid inför pälsbyte (eller ja, alltid). Har inte gett b-vitamin i foder på säkert... 20 år... :o Men så sa en veterinär nu vid höstens pälsbyte att b-vitamininjektion är riktigt effektivt men då min hästs symptom klingat av då så gav jag inget. Så ev provar jag i vår och ser vad det ger, om jag märker skillnad.
Tyvärr så är veterinärer sällan foderexperter och vad som var rekommendationen för 20 år sedan är ofta inte uppdaterat. Det gör ingen skada men ingen större nytta heller.
 
Min häst brukar bli trött i januari, när effekterna av pälssättningen kommer. Jag har tidigare tänkt att pälssättningen är ett bra tillfälle att få extra skjuts i viktnedgång efter betet, men insåg att nä, det enda som händer är att energin försvinner.

I år provade jag att ge 5 hg betfor varje dag hela december, vilket motsvarar ungefär det behov som pälssättningen ger. Resultatet blev en superpigg häst i januari, fast hon är dräktig och borde vara lite trött av det.

Nu är det ju för sent för denna gång, men till nästa pälssättning så tipsar jag om att ge hästen extra foder under en månad, se bara till att kvoten protein/energi är minst 6.
 
Jag ger både b-vitamin och extra protein. Var för sig gör det ingen skillnad men om jag ger både så blir det stor skillnad. Min gamla tant var jag tvungen att ge b-vitamin till om jag skulle ens kunna ta i henne. Märktes direkt om hon inte fick.
 
Definitivt fällning o vårkänslor som spökar! Min dam går ej att rida (eller göra ngt med utan protester) ett par veckor på våren då hon konstrar o visar tydligt hon inte är så sugen på det :D Jag låter henne vara så går det över av sig självt.
 
Tyvärr så är veterinärer sällan foderexperter och vad som var rekommendationen för 20 år sedan är ofta inte uppdaterat. Det gör ingen skada men ingen större nytta heller.

Ja jag tänkte prova ge b-vitamin i år bara för att se om det blir nån skillnad. Alla säger olika. Hittills har jag bara sett till att ha en bra foderstat året runt.
 
Vårfällning?
Älsklingspållan började få mer besvär från att inte haft något alls när hon blev äldre. Ju äldre de blir desto sämre tillgodogör de sig fodret så en översyn av foderstaten kan vara en god idé.
Men jisses, vårfällning, så kan det ju faktiskt va. Det har jag aldrig tänkt på😳 tack så jättemycket för tipset 😍
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 968
Senast: Josofinito
·
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp