Vad händer nu?

Oregano

Trådstartare
Jag är fodervärd åt en Devonhona och fick idag veta att hennes ägare tyvärr avlidit. I kontraktet framgår att det hävs och att jag nu övertar ägandeskapet. Men hur fungerar detta rent praktiskt? Tänker på anmälan om ägarbyte och hur jag ska få stamtavlan som jag inte har.

Vill ju inte kontakta familjen ang detta (inte än på ett bra tag iallafall), samtidigt som jag är väldigt mån om att min älskade kisse blir min på riktigt och att allt går rätt till.
 
Tänkte också på MissFideli, men där var det ju lite mer komplicerat antar jag. Vore ändå intressant att höra hur det löste sig.
 
SVERAK fixar säkert med ägarändring om du mailar dem och förklarar läget, bifoga avtalet som bekräftar det också. Är katten reggad hos DjurID mailar du dem, de löste det när min mamma skulle skrivas över Sonny ägare efter hennes sambo hade avlidit.

Vad gäller stamtavlan kan du ge det ett par veckor och sedan skicka ett brev eller mail kanske?
 
Bra idé @Sol Jag får maila dom imorgon och kolla. Det lustiga är att hon angivit fel reg.nummer på katten i kontraktet... Namnet stämmer ju såklart och jag har ju det rätta reg.numret i Pinos stamtavla eftersom hon är hans mamma. Hoppas det inte ställer till något bara...
 
Jag hade 2 honor på foder, båda dräktiga, när deras uppfödare dog. Hon var även ägare till hanarna, så inga papper på parningarna fanns.
Nu stod båda honorna på mig, så inga ägarändringar behövde göras i mitt fall. Däremot var det ju viktigt att kunna regga in ungarna ordentligt när dom föddes sen.
Jag fick väldigt bra hjälp från SVERAK, så absolut kontakta dom.

Lycka till!
 
Skickade in blanketten om ägarbyte i tisdags och idag när jag loggade in på SVERAK så fanns kissen i min ägo 🥰

Ersättningsstamtavla ska man kunna beställa och hennes ID-nummer borde väl en vet kunna ta fram.

Känns så bra att det här löste sig så smidigt utan att blanda in anhöriga och imorgon ska jag boka tid för kastrering! Har varit ganska jobbigt att ha en kisse som löpt regelbundet var sjätte vecka under ett år tid 😅
 
Min fina kisse ❤

FE0F3011-213B-421A-BE0C-3D815B3AD94F.jpeg
 
Här kommer en liten uppdatering. Kissen kastrerades i onsdags och då fick jag även veta chipnumret. Hon var lite medtagen och extremt kontaktsökande det första dygnet, men är nu mer som vanligt. Hon är väldigt lugn precis som i vanliga fall också (kan knappt tro att det är en Devon, men det passar mig perfekt!) och inte särskilt intresserad av sina stygn, så det går jättebra!

Nu återstår bara att beställa en ny stamtavla, sen är allt klart! :up:
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 526
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 252
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: miumiu
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 479
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp