Vad händer om du rider in på dressyrbanan med spö efter att domaren givet startsignal?

rymto

Trådstartare
Jag har en fråga som jag inte hittat svaret på är det någon som vet "Vad händer om du rider in på dressyrbanan med spö efter att domaren givet startsignal? " :idea:
 
Det mesta går att hitta i TR vad gäller tävling och mitt tips är att kolla längst bak i sakregistret när man letar efter något specifikt.
Ibland får man kolla efter lite olika ord för det man söker information om.
 
Men får man ens rid in på banan med spö? Blev tillsagd på en tävling så har sedan dess alltid släppt det på framridningen
 
@heddabo

TR skriver såhär

3.1. Det är inte tillåtet att rida med spö runt eller på tävlingsbanan i väntan på startsignal. Om ryttaren rider runt tävlingsbanan eller rider in på tävlingsbanan med spö gäller bestämmelserna i moment 263.

moment 263 gäller alltså felridning.
 
värt notera, collecting ring räknas som framridning = där får du fortfarande ha spöet och benskydd/lindor
 
det är väl Grönt Kort-utbildaren i mig som tycker man lär sig slå i TR innan man frågar på nätet 🤷‍♀️
Jag håller med dig!
Det är väl mycket bättre att titta i TR, eller fråga Ridportförbundet eller en överdomare om vad som gäller än att fråga på nätet? jag blir alltid så fascinerad över de som gör det... hur vet de att den som svarar faktiskt har koll? :confused:och om de sedan åker dit på någon tävling för att de gjort fel/haft fel utrustning, säger de "men en person på Facebook/Bukefalos skrev..."
 
Jag håller med dig!
Det är väl mycket bättre att titta i TR, eller fråga Ridportförbundet eller en överdomare om vad som gäller än att fråga på nätet? jag blir alltid så fascinerad över de som gör det... hur vet de att den som svarar faktiskt har koll? :confused:och om de sedan åker dit på någon tävling för att de gjort fel/haft fel utrustning, säger de "men en person på Facebook/Bukefalos skrev..."
Håller med... Har sett så många svara fel på liknande frågor.
 
Jag håller med dig!
Det är väl mycket bättre att titta i TR, eller fråga Ridportförbundet eller en överdomare om vad som gäller än att fråga på nätet? jag blir alltid så fascinerad över de som gör det... hur vet de att den som svarar faktiskt har koll? :confused:och om de sedan åker dit på någon tävling för att de gjort fel/haft fel utrustning, säger de "men en person på Facebook/Bukefalos skrev..."
Fast inte ens överdomare vet allt som står i TR tydligen. Jag fick tillsägelse efter avslutad ritt en gång för att jag red i skor och hårda stövelskaft/shortchaps. Öd menade på att det var endast i lätta klasser det var tillåtet och inte i medelsvåra trotts endast regional tävling. Så jag fick leta upp i TR och visa hen att stövelkravet endast gäller nationella tävlingar. Alla fall var det så då 2013. Har inte tävlat på flera år så har inte koll på om det skett någon ändring där.
 
Och jag är domare och öd och slipper gärna svara på frågor om sånt som folk med grönt kort kan läsa sig till. Är det otydligt hjälper jag gärna till att förklara, men det är sällan det är det. Många vill helst slippa att läsa, känns det som.

kan verkligen tipsa om att läsa TR från pärm till pärm, så det är lättare att göra ett bra resultat och tolka domarens kommentarer om en vet vad domaren tittar efter och vad idealet är.
 
Ja! Det är bara lägga ner forumet helt, på en gång. Bara googla istället! :idea:

Eller så fick personen just svar, och ledtråd till vart hen skulle titta i TR. :idea:
Tänk så bra att kunniga kan hjälpa!
Fast forumet har inte alltid rätt :idea:
och jag gav TS info till var det fanns att hitta först :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
503
Senast: Murray
·
Dressyr Hej! Har en fundering. Hur är startsignalen i dressyr? Hur går det till? Får jag den direkt när dom släpper in mig på banan, hälsar dom...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Piaff
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 667
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp