Vad händer om man inte ”vänjer in” back on Track snabbandage?

Vitavi

Trådstartare
Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv.
frågan är ju vad som händer om man inte gör det? Händer ens något?
 
Vad i back on Track gör att de riskerar elefantben?

Back on Track ökar blodtillströmningen till ett område, det drar med sig annan 'vätska' också. Däremot så ökar det inte bortforslingen så att säga så då fastnar vätska och hästens ben svullnar.
 
Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv.
frågan är ju vad som händer om man inte gör det? Händer ens något?
Oftast ingenting, det beror ju på hur känslig hästen är för saker och ting också.
 
Back on Track ökar blodtillströmningen till ett område, det drar med sig annan 'vätska' också. Däremot så ökar det inte bortforslingen så att säga så då fastnar vätska och hästens ben svullnar.

Njä. BoT ökar cirkulationen genom att de reflekterar kroppsvärmen extra bra (i förhållande till många andra material). Det är ingen magi alls.
 
Min häst har skadat sig efter en olycka där han kom lös med vagn för en vecka sedan. Han brukar ha bot paddar och Lindor när han tävlar men nu hade han inte haft de på ja över ett halvår. Han hade på sina på bakbenen igår hela dagen i hagen märkte inget mer en att han INTE var svullen när han kom in. Han var svullen i benen innan han gick ut på kvällen efter ha haft dem på sig såg han väldigt mycket bättre ut. De reflekterar värmen bättre när de rör sig, använder också ryggvärmaren under sadel/sele vid arbete tex. Så nej för hans del hände inte så mycket mer en att han var finare i benen.
 
"Back on Track med en keramisk textil som lindrar och värmer. Kroppens egen värme reflekteras som infraröd strålning. Värmen ökar blodcirkulationen och smärtnerver blockeras. Produkten är beroende av att du själv producerar lite värme, som sedan reflekteras, för att fungera."
 
Min egen erfarenhet är att just värmen kan ställa till det i vissa fall, att det helt enkelt blir för varmt innan tillvänjning eller helt enkelt observation så det verkligen inte blir för varmt utan att en tar av innan det blivit FÖR varmt.

Nu när det är varmt ute brukar jag vara försiktig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
614
Senast: Anna-Bella
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp