Vad handlar det om!!?

Roofy

Trådstartare
Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen...
Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra året...exakt ett år sedan nästan nu, hon hade bara blivit inriden sen inte gjort så mkt pga av att hon skrämt ägarna med väldigt dominant beteende...så vid 6 års ålder var hon i princip sadel och ryttar van men inget gjort med..aldrig blivit riden regelbundet, bara gått och skrotat.

Startade mkt försiktigt med henne och har tagit det EXTREMT lungt med henne..tänk 3-åring-4 åring. i våras var hon en dag lite oren i hagen( kan säga att hon är en riktig brallare och springer kopiöst i hagen ) Visade INGEN värme eller svullnad i det benet,( eller hoven , eller kotan,) hon haltade på, vilket var vänster fram, glömde nog nämna det:crazy: Gav henne en veckas vila, och skrittade henne sedan i 2 veckor varannan vid hand, sedan när jag skulle öka på kraven blev hon jätte halt inne i ridhuset, satt av och ledde hem henne, blev bättre och försvann nästan helt under promenaden.. men dagen efter var hon illa halt, bokade tid på klinik 3 dagar efter.

Åkte in och röntgade, och hovsl uteslöt hovböld, vet hittade inget..men han tyckte att hon när jag vände henne rörde sig på ett sätt så att han gissade på en ordentlig vrickning alt lätt stukning...?!

Hem igen total vila ordinerad i sjukhage , sen återbesök. kämpade i två veckor med hag vilan men hon var som tokig , så hon fick tillslut boxvila ihop med en fång häst i stallet i en vecka innan återbesöket.

När vi kom dit igen var hon helt ren även efter böjprov och vet röntgade igen för säkerhetsskull men hittade inget avvikande,

han sa att jag skulle åka hem och skritta henne i 3 veckor med mkt korta inslag av trav på hårt underlag. Gjorde så och allt verkade okej..gav henne sen 2 dagars total vila när värmen kom och tyckte på tredje dagen när jag skulle rida igen att hon kändes aningens ofräsch..så jag skrittade vid hand ett par dagar och provade att rida igen blev jätte halt när jag skrittade in på en mer ojämn väg, satt av och ledde hem henne...gav henne en veckas total vila i hagen, såg fräsch ut igen.... Har under hela tiden sen vet besök 1 varit lite varm och lite lite tjock vid senan ...men inget kopiöst, vet sa att det berodde på vrickningen(eller vad det nu är??)

så när jag kom ut idag var hon jätte halt i hagen!! Dom hade tydligen sprungit som besatta när den andra hästen lyckats fastna i en vajer och kutat omkring i panik, och sedan hade dom slagit hö i hagen brevid, och uppjagade som dom var hade det orsakat ännu mer spring.....#suck# Men tjejen som varit ute hos dom hade inte sett ngn hälta på min häst så det måste kommit på nu under kvällen för det gick INTE att missa!!

Nu står hon på boxvila över helgen ( rekomendation av jour) sen ska jag boka tid igen hos vet på Måndag OMGÅENDE.. Kan en vrickning yttra sig så här??? Kan den vara så svårläkt också...tyckte den korta igångsättningen var lite tuff ? skulle bara vara att köra på sen sa han....??...särskilt med tanke på att hon är så sent och försiktigt tagen.

Vill gärna höra era erfarenheter och åsikter..har läst mkt om kiropraktorer här på Buke...kanske borde låta en sån titta på henne med engång också..Vet verkar ju inte ha en aning om vad det är ens!!? Min ekonomi orkar inte med att åka i skyttel trafik till klinik!! trots försäkring.
Pluss att jag blir så orolig och ledsen , och känner mig hemsk över att hon går omkring och har ont och jag kan inte hjälpa henne känns det som! Hon verkar ju iof pigg och nöjd med livet men hon haltar ju av en anledning liksom...

Är grymt besviken på Vet! Eller är jag bara naiv? Vet att jag babblar på lite i min berättelse men hoppas att ni förstått hur det gått till ungefär, detta har nu pågått under en 3 mån period från första ggr jag såg att hon var oren.

Många tack och kramar i förväg till alla som har en åsikt!
 
Sv: Vad handlar det om!!?

Kan säga att den yttre sträcksenan( tror det är den rätta benämningen) på det benet . i fram strax under knät "stod ut " lite idag när denna hältan kom , det har den inte gjort förut, vet inte om det beror på Gatloppet i hagen eller om det blivit en ny skada!

/ Roofy
 
Sv: Vad handlar det om!!?

Om du har möjlighet så be att få en annan veterinär på kliniken nästa gång. Det låter inte som den nuvarande veterinären tar problemen på allvar.

Det där med att hästen har skrämt de tidigare ägarna, har du också märkt ett onormalt beteende hos hästen? Kan det bero på att hon har ont någonstans?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad handlar det om!!?

Kanske göra ultraljud över senorna? Och på så sett kolla efter ev. skador... Fråga vet.
 
Sv: Vad handlar det om!!?

kolla även höger bak + rygg o bäcken ... bara en tanke.
lycka till!
 
Sv: Vad handlar det om!!?

Om hästen hela tiden gör illa sig i hagen, så tycker jag att det är bättre att rasta av den under kontrollerade former.

Har själv en som gjort så som ung, men är nu( 9 år) bättre.

Jag skulle behandla hästen o se till att den får röra sig så fort som det är OK för det.

en sdn häst mår bättre av att gå ute dygnet runt nu- blir trött o kanske inte gör dessa "juckrundor"
Hellre att det får ta lite längre tid att läka än att hela tiden få nya skador, som blir en ond cirkel.

Vad har den för sällskap?
Skulle ha den med en gammal trött häst:D
 
Sv: Vad handlar det om!!?

Om det är senan brukar det ju oftast kräva VÄLDIGT lång vila. Och en koll av senan låter ju inte helt fel.

Min pojke blev helt plötsligt halt förra sommaren, visade sig vara senan. Han haltade rätt rejält ett par dagar och blev sen bra. Så jag red igång när jag var ohalt. (Såg inget direkt på senan då). Så blev han halt igen. Hade ut Vet. som sa att han skulle vila MINST 1 månad, sen skritta igång jättejätteförisktigt. Gjorde så, men det kom tillbaka igen. Så då fick han vila 6 veckor och äta Butta 10 dagar. Sen skrittas igång jätteförsiktigt igen. Sen dess har det vart bra. Från sista vilan till han var igång ordentligt igen tog runt 4 månader och då hade han bara en "lite" senskada. :crazy:

Hoppas verkligen det ordnar sig och din häst blir bra snart!!!!!
 
Sv: Vad handlar det om!!?

Man undrar lite över historien hästen har. Är det så säkert att den skrämde förra ägarna, kanske handlar det om något helt annat dvs att de upptäckte att det fanns ett fel vilket gjorde att de lät den stå och sen sålde när den såg ohalt ut?
Sånt har nog förekommit förr.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 430
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
958
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp