Vad har Basseten för uppgift och syfte!?

K

KaZa

Sitter och läser i senaste Hundsport och får syn på en bild på en stackars Basset som vunnit någon utställning.

Hur kan man se ut så?? De måste ju ha väldiga problem att gå och röra sig i skog och mark. :crazy:

Nu vet jag att det finns en ägare av två basset här inne (Doris och Ester :confused:) Har du läst hundsport? Ser D & E ut sådana eller är de lite mer slimmade!? Får de inte skavsår på tuttar och bröstkorg? :o

Jättefina hundar och verkar trevliga (de jag mött) men kunde man inte avla fram lite längre ben så de slipper slå bröstkorgen i grästuvor och rötter. :p Kommer de ens upp för trappen hemma? :o
 
Du pekar på en öm punkt här. Tyvärr finns det fler raser som är framtagna till, och över, djurplågeriets gränser.
Det är obegripligt varför man tar fram raser som inte kan andas normalt, som inte kan föda naturligt, som inte kan röra sig normalt, som måste vara påklädda året runt osv.
Liknande förhållande gäller fö även många andra arter.

När man betänker, att det är vi människor som åstadkommer detta, blir man som djurvän ledsen i ögat.

LIA
 
De är förvånardsvärt smidiga när de vill, men en basse vill oftast inte så mycket mer än att äta och sova´och mysa. Vi har dock en fågelhund oxå, så vår basse rör sig ganska mycket eftersom att hon vill hänga med den andra hunden. Vi har inte haft några problem alls med henne ang. skador, sjukdomar etc.
 
Taxen vi hade togs bort för diskbråck så det är ju inte enbart bassarna som harne sådär .
Sen kan man ju också då diskutera Shar Pei ,Mops och andra extrema varianter av hundar .
 
Visst finns det många raser som är sönderavlade och lider utav hur de är byggda. Men just denna gång nämde jag bara just bassen för att det var den jag såg på bild.

Att rasen sen är av den lite latare typen behöver ju inte betyda att de inte vill iväg och busa och lattja i skog. De måste ju vara väldigt tungt och jobbigt att bära upp denna kropp på dess korta ben. Förstår varför de hellre väljer soffan framför mossan. :crazy:
 
En basset är en rörlig jakthund! Min Ester är smal och smärt, Doris är ganska skinnig och klumpig. Som basseten såg ut för några år sen så var den ganska lik en drever, längre ben, mindre skinnig etc.
För tillfället känns det lite som om utställningarna uppmuntrar till att avla fram tunga och skinniga hundar och då förstår jag kritiken mot rasen som osund.
Jag hoppas att det är en övergående trend. Jag tycker att det är djurplågeri med så tjocka och jätteskinniga hundar. Vi har ett sunt kennel som avlar fram användbara hundar - inte soffkuddar!

http://medlem.spray.se/slattasgard/hpbimg/tre.jpg
Detta är Ester & Doris med en kompis - en basset griffon

http://medlem.spray.se/slattasgard/hpbimg/bus.jpg
Ester & Doris hoppar och leker

http://medlem.spray.se/slattasgard/hpbimg/gosingar.jpg
Skillnaden i tjocklek mellan systrarna basset
 
Måste bara få säga att du har 2 underbara hundar :love: :bow:

Lägger mig inte i disskutionen i övrigt. :bow:
 
Ja, dina hundar var ju jättesöta och busiga. :love: Kul att även de kan "härja" och bete sig som hundar

Men den som var med i hundsport såg hemsk ut. Om den överhuvudtaget kunde gå utan att släppa allt i backen är ju ett under. En sådan hund kan väl inte må bra!?
 
På vår första (och enda) utställning med Ester så var hon 6 månader. Då vägde hon nästan 20 kilo och hon är både stor och långbent för att vara tik. Och som alla valpar så for hon runt som ett jehu, busade och hoppade.
Hon fick en näst-sista-plats, bra kritik förutom att hon inte ville gå runt i ringen.
Vinnar-valpen var 5 månader och vägde över 40 kilo!!!!! :eek:
Han vinner fortfarande och ska väl bli avelshane om han inte redan är det.
Enligt "vår" uppfödare kan det ibland vara svårt med de där stora championhanarna eftersom de är så övergödda att de inte är så fertila.

Nej, en övergödd hund mår inte bra! Jag tycker att det är tråkigt att rasen blivit så "monster-avlad", att man måste gå till överdrift. Men tackochlov är de flesta "vanliga" bassar såna som mina och Thindras - så som hundar ska vara. Tror att de där tjocka monsterhundarna har drabbats av nån form av utställningssjuka. :smirk:
 
Tack för Dina svar!

Hoppas att uppfödarna inser sitt misstag och börjar avla och hålla hund på ett vettigare sätt.

Men dina voffsingar var himla charmiga. :p
 
det är så vidrigt att människor som avlar fram såna djur kallar sig djurvänner :mad:. och att det finns domare som premierar dem. det borde finnas med en veterinär som ur djurskyddssynpunkt direkt utesluter för extrema exemplar, även med hänsyn till vikten.
 
Det finns ett stort plus med att ha drivande jakthundar byggda som bassets och som taxar:

Det finns en tumregel (dvs inte alltid helt sant): viltet bestämmer drevets riktning och hunden dess hastighet.

Om en jakthund inte springer så fort går drevet sakta, vilket underlättar för jägaren och innebär att risken minskar att köttet förstörs av mjölksyra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp