Vad har du för internet?

Vad har du för internet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    50

Magiana

Trådstartare
Jag har under en tid letat efter hus och ett krav jag har är att det ska finnas ett bra internet i huset eftersom jag kommer att jobba hemifrån. Det har visat sig vara lättare sagt än gjort att hitta ett sådant hus.

I morse gjorde jag en koll hos telia på 5 olika fastigheter i olika delar av landet och det var bara en av dessa där det garanterat gick att få 8 mbit adsl, 2 var det osäkert om det gick med 8 mbit, en hade bara 2 mbit och en hade inget alls.

8 mbit är min undre gräns och även där känner jag mig tveksam.

Så nu undrar jag hur det ser ut för er med internet ute i landet. De som inte har internet lär ju inte svara tyvärr, men ni som har det, vilken hastighet har ni, är det stabilt och var i landet befinner ni er? Är det i tätort, nära tätort och hur stor ort, eller är det helt ute på landet?
 
Vi har fiber 10/10 och det har fungerat bra hela tiden. Innan hade vi ADSL 8/8 och det var betydligt svajigare. Vi har haft Telia som leverantör hela tiden. En sak som kan vara bra att veta är att även om leverantören säger sig kunna leverera till en adress så kan det vara fullt i stationen och vad jag förstod så kunde de inte se det förren de försökte lägga beställningen. Vi hade en enorm tur när vi flyttade hit för 10 år sedan som fick den sista platsen i stationen.
 
Jag har Telias fiber 100/100, vilket egentligen är för mycket för mig men de låter mig inte teckna mindre av någon anledning...

Bor i småstad, landsbygden fick fiber mycket tidigare än tätorten tack vare drivna människor på bygden. Befinner mig mitt i Skaraborg.
 
Vi har fiber 10/10 och det har fungerat bra hela tiden. Innan hade vi ADSL 8/8 och det var betydligt svajigare. Vi har haft Telia som leverantör hela tiden. En sak som kan vara bra att veta är att även om leverantören säger sig kunna leverera till en adress så kan det vara fullt i stationen och vad jag förstod så kunde de inte se det förren de försökte lägga beställningen. Vi hade en enorm tur när vi flyttade hit för 10 år sedan som fick den sista platsen i stationen.

Jo, jag är medveten om att det kan vara platsbrist i en station. Jag var på gång och skulle ge bud på ett hus och kunde få reda på att adsl fanns i området, att det fanns ledig plats i stationen, att det fanns kopparledning till huset, men varför det ändå inte fanns access till huset kunde jag inte få svar på. En annan spekulant köpte huset.
 
Jag valde "8 mbit", det var närmast. Vi har 6-8 mbit men tror inte vi kommer upp i den hastigheten så ofta. Jag tycker dock det funkar utmärkt. Laddar ner stora filer, surfar mkt, streamar film på typ netflix osv utan problem.
 
Jag har Tele2 4G, deras gamla abbonemang med näst största paketet. Inga problem och hastigheten är mycket bra. Ev kommer jag inom en närmare framtid investera i fiber (om grannen bestämmer sig för att göra det), dvs inom ett par år. Det beror givetvis på kostnaden också.
 
Hemma har jag Telia 100/100 fiber.

I lastbilen har jag Net1 som för tillfället går på 10Mb under hösten kommer doch nätet att byggas om till 4G och högsta hastighet då kommer vara 50Mb. Fungerar mycket bra till youtube och hemmakontoret men kan vara lite slött vid streaming. Största fördelen är att man har fri roaming i Norge och Danmark om man reser till dessa länder.
 
Bor på rena bondlandet och har fiber 100/100(halleluja för vår lokala ekonomiska förening som grävde och installerade!!)

Inga bekymmer alls under det år det varit i drift. Inte en enda gång!
Innan hade jag ADSL 6-8 och det krånglade frekvent. Mest för att kopparledningarna är urgamla och ju inte underhålls längre.

Det kan vara idé för TS att kolla med aktuell kommun om det finns fiberplaner. Det bör finnas en koordinator eller ansvarig i varje kommun.
 
Vi har Telia 8 mbit ADSL. Det är VÄLDIGT stabilt. Däremot är jag inte alls så säker på att vi kommer att ha tillgång till vare sig fiber eller ADSL om vi flyttar lite längre ut från grannar, som vi önskar. Då får vi antagligen använda oss av mobilt bredband, vilket verkar funka utmärkt på många ställen.
 
Vet inte om det är fiber eller vad, bor i Comhem-hus och har internet via ett sånt där med tre uttag. Har 50/10. Mbit är det väl (?)
 
Vi har gruppanslutning via min BRF till Bredbandsbolaget så jag har gratis fiber och telefoni (betalar bara det jag ringer å ingen fast kostnad).
 
Det här har vi pratat om tidigare.

Jag har Net1, och har haft det i stort sett sedan företaget kom till, eftersom jag bor långt ute på landet, för långt bort från telestationen för ADSL, och utan fiber i sikte.

Precis som @Pegasus63 säger, så går det på ungefär 10 Mbit nu, och kommer att uppgraderas under hösten, till ungefär 50 Mbit.

Observera också att Net1:s lösning inte är samma sak som internet via mobiloperatörs abonnemang ("mobilt bredband"), utan de har egna master och egen hårdvara.

Driftstörningar råkar vi i princip aldrig ut för, och hastigheten räcker väl till för att streama om man vill det.

Grannar några kilometer bort, som har ADSL (närmare telefonstationen), har ganska stora problem, eftersom telefontråden här i trakten inte har så värst bra kvalitet, och de ligger på den avståndsmässiga gränsen för ADSL.

Dessutom finns tjänsten tillgänglig i alla bebodda trakter, t.o.m. i de mest glesbefolkade delarna. Kostnaden är ungefär på samma nivå som motsvarande ADSL baserade tjänster

Tidigare så jobbade jag hemifrån med IT-utveckling, och jobbade då direkt mot företagets servrar, utan några som helst problem med samma tjänst. Företaget (stort börsbolag med stooora krav på IT-säkerhet), godkände även lösningen säkerhetsmässigt.

Vilken typ av jobb håller du på med? Handlar det om dokumenthantering eller något slags slabbande direkt i databaser? Är det stora filer, stabilitet eller säkerhetsfrågor som är bekymret? Har ditt jobb en bra IT-säkerhetsansvarig?

Om ADSL på 10 Mbit räcker, så lär alla gånger Net1 i sin nuvarande utformning räcka till, och så blir det ännu bättre (snabbare i varje fall) till hösten.
 
Pappa har ganska precis fått fiber till sitt hus i en liten by ett par mil ifrån en liten stad i Norrland. HALLELUJA!
Tidigare hade han väldigt länge 0,5 mbit adsl och på slutet TROR jag att han fick 2 mbit. "Grannen" 500 meter bort kunde ha snabbare hastighet på sitt än vad pappa hade..
2 mbit var slött. Det tog tid att streama saker och att ladda fram typ nyhetssidor och grejer, iaf när man var van vid fiber (som vi har, bor i Brf).
För mig känns det skitviktigt att det finns fiber när vi ska köpa hus - jag var så fruktansvärt less på strulet med adsl.
 
Fiber 100/250. Gått från svajigt mobilt bredband där det kunde ta dagar att ladda upp ett filmklipp på under 3 minuter långt....

Nu laddar jag upp 15-20 minuter långa filmer på typ 5 minuter, samtidigt som både jag och min man surfar, laddar ner spel, spelar online och streamat från Netflix. Love tha fiber :love: !
 
Jag har under en tid letat efter hus och ett krav jag har är att det ska finnas ett bra internet i huset eftersom jag kommer att jobba hemifrån. Det har visat sig vara lättare sagt än gjort att hitta ett sådant hus.

I morse gjorde jag en koll hos telia på 5 olika fastigheter i olika delar av landet och det var bara en av dessa där det garanterat gick att få 8 mbit adsl, 2 var det osäkert om det gick med 8 mbit, en hade bara 2 mbit och en hade inget alls.

8 mbit är min undre gräns och även där känner jag mig tveksam.

Så nu undrar jag hur det ser ut för er med internet ute i landet. De som inte har internet lär ju inte svara tyvärr, men ni som har det, vilken hastighet har ni, är det stabilt och var i landet befinner ni er? Är det i tätort, nära tätort och hur stor ort, eller är det helt ute på landet?

Vi har fiber (100/100) sedan i våras (stadsnät) och bor på landsbygd mellan stad och samhälle.
Innan det hade vi adsl (8) från Telia, men hade antagligen haft snabbare om vi kört trådlöst.
 
Det här har vi pratat om tidigare.

Jag har Net1, och har haft det i stort sett sedan företaget kom till, eftersom jag bor långt ute på landet, för långt bort från telestationen för ADSL, och utan fiber i sikte.

Precis som @Pegasus63 säger, så går det på ungefär 10 Mbit nu, och kommer att uppgraderas under hösten, till ungefär 50 Mbit.

Observera också att Net1:s lösning inte är samma sak som internet via mobiloperatörs abonnemang ("mobilt bredband"), utan de har egna master och egen hårdvara.

Driftstörningar råkar vi i princip aldrig ut för, och hastigheten räcker väl till för att streama om man vill det.

Grannar några kilometer bort, som har ADSL (närmare telefonstationen), har ganska stora problem, eftersom telefontråden här i trakten inte har så värst bra kvalitet, och de ligger på den avståndsmässiga gränsen för ADSL.

Dessutom finns tjänsten tillgänglig i alla bebodda trakter, t.o.m. i de mest glesbefolkade delarna. Kostnaden är ungefär på samma nivå som motsvarande ADSL baserade tjänster

Tidigare så jobbade jag hemifrån med IT-utveckling, och jobbade då direkt mot företagets servrar, utan några som helst problem med samma tjänst. Företaget (stort börsbolag med stooora krav på IT-säkerhet), godkände även lösningen säkerhetsmässigt.

Vilken typ av jobb håller du på med? Handlar det om dokumenthantering eller något slags slabbande direkt i databaser? Är det stora filer, stabilitet eller säkerhetsfrågor som är bekymret? Har ditt jobb en bra IT-säkerhetsansvarig?

Om ADSL på 10 Mbit räcker, så lär alla gånger Net1 i sin nuvarande utformning räcka till, och så blir det ännu bättre (snabbare i varje fall) till hösten.

Gick in på deras hemsida mest för skojs skull. Men det verkar vara begränsat Annat GB man får använda? Precis som på mobilt.
 
Vi har fiber (100/100) sedan i våras (stadsnät) och bor på landsbygd mellan stad och samhälle.
Innan det hade vi adsl (8) från Telia, men hade antagligen haft snabbare om vi kört trådlöst.

Var adsl från telia stabilt? Det är det enda alternativet för oss från i sep då vi flyttar från stan och nu är van vid supersnabbt bredband. Är orolig att det är så pass ostabilt att man ändå inte kan streama, ladda ned saker etc.
 
Var adsl från telia stabilt? Det är det enda alternativet för oss från i sep då vi flyttar från stan och nu är van vid supersnabbt bredband. Är orolig att det är så pass ostabilt att man ändå inte kan streama, ladda ned saker etc.

Det var stabilt! Vi hade det i drygt två år och det var ju inte värre än att saker och ting tog lite längre tid än vad man ville. Inga problem att streama eller så.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 508
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
366
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag åkte jag raka spåret hem från Mellerud. I morgon ska det visst regna hela dagen så det avgjorde saken. Det fanns inte direkt några...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fautras
  • Shettistråden del II
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp