Vad har du för internet?

Vad har du för internet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    50
Jag har Telia adsl upp till 30 Mbit men kommer ibland upp över 30!
Tidigare hade jag 6-8 Mbit men upplevde det som för segt när jag jobbar hemifrån och sitter och debuggar kod med databaserna på jobbet.
Detta är enda gången det känns segt då svarstiderna blev alldeles för långa.

Har en mycket stabil uppkoppling som aldrig krånglat eller varit svajig. Bor i en liten ort utan fiber.
 
Det här har vi pratat om tidigare.

Jag har Net1, och har haft det i stort sett sedan företaget kom till, eftersom jag bor långt ute på landet, för långt bort från telestationen för ADSL, och utan fiber i sikte.

Precis som @Pegasus63 säger, så går det på ungefär 10 Mbit nu, och kommer att uppgraderas under hösten, till ungefär 50 Mbit.

Observera också att Net1:s lösning inte är samma sak som internet via mobiloperatörs abonnemang ("mobilt bredband"), utan de har egna master och egen hårdvara.

Driftstörningar råkar vi i princip aldrig ut för, och hastigheten räcker väl till för att streama om man vill det.

Grannar några kilometer bort, som har ADSL (närmare telefonstationen), har ganska stora problem, eftersom telefontråden här i trakten inte har så värst bra kvalitet, och de ligger på den avståndsmässiga gränsen för ADSL.

Dessutom finns tjänsten tillgänglig i alla bebodda trakter, t.o.m. i de mest glesbefolkade delarna. Kostnaden är ungefär på samma nivå som motsvarande ADSL baserade tjänster

Tidigare så jobbade jag hemifrån med IT-utveckling, och jobbade då direkt mot företagets servrar, utan några som helst problem med samma tjänst. Företaget (stort börsbolag med stooora krav på IT-säkerhet), godkände även lösningen säkerhetsmässigt.

Vilken typ av jobb håller du på med? Handlar det om dokumenthantering eller något slags slabbande direkt i databaser? Är det stora filer, stabilitet eller säkerhetsfrågor som är bekymret? Har ditt jobb en bra IT-säkerhetsansvarig?

Om ADSL på 10 Mbit räcker, så lär alla gånger Net1 i sin nuvarande utformning räcka till, och så blir det ännu bättre (snabbare i varje fall) till hösten.

Jag behöver ladda upp eller skicka stora filer ganska regelbundet. Annars handlar det mest om uppdateringar av våra hemsidor och då blir det en hel del bläddrande bland sidorna men jag hanterar inte databaser utan gör det direkt i publiceringsverktyget.

Våra videofiler kommer förmodligen att hanteras lokalt på kontoret med en dator som jag fjärrstyr, då videofilmerna spelas in och lagras på hårdvara där.

Någon särskild it-ansvarig har vi inte. Företaget ägs av 2 personer och jag är den enda som är anställd. Vi anlitar ett annat företag som hjälper oss med it-lösningarna.

Vid mobilt bredband får det inte finnas någon gräns för dataöverföring per månad för det skulle bara göra mig nervös.
 
Jag behöver ladda upp eller skicka stora filer ganska regelbundet. Annars handlar det mest om uppdateringar av våra hemsidor och då blir det en hel del bläddrande bland sidorna men jag hanterar inte databaser utan gör det direkt i publiceringsverktyget.

Våra videofiler kommer förmodligen att hanteras lokalt på kontoret med en dator som jag fjärrstyr, då videofilmerna spelas in och lagras på hårdvara där.

Någon särskild it-ansvarig har vi inte. Företaget ägs av 2 personer och jag är den enda som är anställd. Vi anlitar ett annat företag som hjälper oss med it-lösningarna.

Vid mobilt bredband får det inte finnas någon gräns för dataöverföring per månad för det skulle bara göra mig nervös.

Om det finns en gräns för dataöverföring hos Net1, så beror det på abonnemanget. Ju mer man betalar, desto mer datatrafik har man tillgång till.

Eftersom jag har företag, så har jag ett företagsabonnemang, med en generös tilldelning av dataöverföring per månad. Men i mitt abonnemang, så stoppas dataöverföringen aldrig om jag överskrider gränsen, utan då får jag betala extra istället.

De hade, åtminstone för ett år sedan när jag förhandlade om mitt abonnemang, varianter med helt fri dataöverföring, men när jag räknade efter, så tyckte jag att det var overkill att betala så mycket per månad, istället har jag lite lägre månadskostnad, och får kanske betala extra någon gång per år...

En av skillnaderna mellan "vanliga" mobila bredband (hos de vanliga mobiloperatörerna) och Net1, är just att de vänder sig särskilt till företag på landsbygden, som har behov av vettig datakommunikation fast det vare sig finns fiber eller adsl inom räckhåll. Det finns många fristående datakonsulter och distansjobbare inom IT, som använder det här företaget.
Det gör att deras tjänster och paketering för företag ser annorlunda ut, än vad mobiloperatörernas gör.

Om du ska kika på Net1:s tjänster, titta på företagstjänsterna, inte privattjänsterna. Och så får du låta "jobbet"/arbetsgivaren stå på avtalet, om du inte har F-skatt själv, om det slutar med att du väljer dem.

Det är också möjligt att förhandla med dem, alltså diskutera villkoren och priset, vilket knappast går med de flesta andra operatörer, om man inte är ett jättelikt börsföretag...Jag lyckades för ett år sedan, att få ner priset på det abonnemang jag ville ha, som då dessutom egentligen inte finns i listan av tjänster...

De har genom åren varit mycket duktiga i att hjälpa till lösa problem, skicka extra sladdar, förklara hur man ska få olika utrustning att fungera ihop, och de har ständigt utvecklat sina tjänster.

Problemet med Net1 i dagsläget, är inte dataöverföringen, och att den skulle avbrytas mitt i, eller att ett dags- eller månadsutrymmet skulle ta slut, utan snarare att 10 mbit gör det hela lite långsamt, särskilt jämfört med fiberhastigheter.

Så ska man ladda upp/ner stora tunga filer, så tar det helt enkelt lite tid. Men det gör med motsvarande hastighet oavsett vilket teknisk metod man använder, 10 mbit är ju det det är...

Men de 10 mbiten ska ju bli 50 till hösten, så då kommer det att gå oändligt mycket fortare med även de stora filerna...
 
Om det finns en gräns för dataöverföring hos Net1, så beror det på abonnemanget. Ju mer man betalar, desto mer datatrafik har man tillgång till.

Eftersom jag har företag, så har jag ett företagsabonnemang, med en generös tilldelning av dataöverföring per månad. Men i mitt abonnemang, så stoppas dataöverföringen aldrig om jag överskrider gränsen, utan då får jag betala extra istället.

De hade, åtminstone för ett år sedan när jag förhandlade om mitt abonnemang, varianter med helt fri dataöverföring, men när jag räknade efter, så tyckte jag att det var overkill att betala så mycket per månad, istället har jag lite lägre månadskostnad, och får kanske betala extra någon gång per år...

En av skillnaderna mellan "vanliga" mobila bredband (hos de vanliga mobiloperatörerna) och Net1, är just att de vänder sig särskilt till företag på landsbygden, som har behov av vettig datakommunikation fast det vare sig finns fiber eller adsl inom räckhåll. Det finns många fristående datakonsulter och distansjobbare inom IT, som använder det här företaget.
Det gör att deras tjänster och paketering för företag ser annorlunda ut, än vad mobiloperatörernas gör.

Om du ska kika på Net1:s tjänster, titta på företagstjänsterna, inte privattjänsterna. Och så får du låta "jobbet"/arbetsgivaren stå på avtalet, om du inte har F-skatt själv, om det slutar med att du väljer dem.

Det är också möjligt att förhandla med dem, alltså diskutera villkoren och priset, vilket knappast går med de flesta andra operatörer, om man inte är ett jättelikt börsföretag...Jag lyckades för ett år sedan, att få ner priset på det abonnemang jag ville ha, som då dessutom egentligen inte finns i listan av tjänster...

De har genom åren varit mycket duktiga i att hjälpa till lösa problem, skicka extra sladdar, förklara hur man ska få olika utrustning att fungera ihop, och de har ständigt utvecklat sina tjänster.

Problemet med Net1 i dagsläget, är inte dataöverföringen, och att den skulle avbrytas mitt i, eller att ett dags- eller månadsutrymmet skulle ta slut, utan snarare att 10 mbit gör det hela lite långsamt, särskilt jämfört med fiberhastigheter.

Så ska man ladda upp/ner stora tunga filer, så tar det helt enkelt lite tid. Men det gör med motsvarande hastighet oavsett vilket teknisk metod man använder, 10 mbit är ju det det är...

Men de 10 mbiten ska ju bli 50 till hösten, så då kommer det att gå oändligt mycket fortare med även de stora filerna...

Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken att jobbet skulle stå för mitt abonnemang, även om det kommer att användas mest för jobbets räkning efter en flytt. Jag har heller inte räknat med att jobbet ska fixa mitt nya kontor hemma då jag redan har allt på ordinarie kontoret.
 
Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken att jobbet skulle stå för mitt abonnemang, även om det kommer att användas mest för jobbets räkning efter en flytt. Jag har heller inte räknat med att jobbet ska fixa mitt nya kontor hemma då jag redan har allt på ordinarie kontoret.

När jag jobbade hemifrån (på distans), så tyckte både jag och arbetsgivaren att de skulle stå för internet abonnemanget, och dessutom kunna ställa krav på vilken hårdvara jag använde. I mitt fall innebar det, att de försåg mig med en tillräckligt kraftfull bärbar PC, i vilken de hade installerat diverse säkerhetsrelaterad mjukvara. Precis som de betalade för den arbetsrelaterade delen av min mobiltelefon, för att jag skulle vara tillgänglig under arbetstid, och kunna prata så mycket och så länge som behövdes för jobbet.

Men att din arbetsgivare står som avtalspart (företagsabonnemang) på ditt bredbandsabonnemanget, behöver inte betyda att de står för hela kostnaden, särskilt inte om du använder mycket datakraft för privat. Du kan säkert betala hela kostnaden också om du vill, utan det som är den främsta fördelen, är att komma åt de tjänster som erbjuds åt företag, men som privatpersoner inte kan få.

Det går utmärkt att räkna ut hur mycket som handlar om jobb, och hur mycket som är egen privatsurf, endera genom att komma fram till en schablon, eller genom att analysera faktisk förbrukning, och sedan fördela denna, om du vill/borde betala din privata del av dataförbrukningen, medan företaget betalar den jobbrelaterade.

Det som blir en fördel för dig och din arbetsgivare, genom att ha ett företagsavtal med bredbandsoperatören (oavsett vilken), är att driftsäkerhetsaspekter av olika slag är viktigare i företagsabonnemang än i privata, och att företagsvarianterna har tjänster (som t.ex. obegränsad upp/nedladdning) som man inte alltid kan få som privatperson.
 
30 Mbit ADSL från Telia, mycket stabilt.
På min mammas gård i grannbyn är det max 2 Mbit, det ger mig eksem. Själva tjänsten har varit fantastiskt stabil i alla år. Men lååååångsam.
 
Jag bor på landet i Småland och har fiber (100/10) via Biggnet/Bahnhof, funkar perfekt (speciellt med tanke på att mobiltäckningen är kass här). Skulle nog aldrig klara av att gå tillbaka till adsl efter att ha haft fiber.
 
Idag har vi adsl 30/10 från Telia, fantastiskt stabilt genom åren. Räcker gott och väl för våra behov (distansarbete, Netflix HD, musikjammande i realtid via Jamkazam m.m. )
Dock är fibern indragen i huset sedan några veckor, återstår bara att välja operatör och tjänster. Lutar åt Telia eller AllTele 100/100.
 
Bor på landet i Skåne, ca fyra km från närmsta by och åtta km från mindre stad. Vi har ADSL 24 Mbit via Bredbandsbolaget, men pga avståndet till telestationen så blir det max 8-9 Mbit i verkligheten. Vi har ca 2,5-3 km till telestationen. Det är sällan vi har avbrott (kanske en gång per år max) så det är en stabil internetuppkoppling. När vi flyttade in i huset för åtta år sedan fanns inte ADSL, då var det uppringt modem som gällde. Efter ca ett halvår uppgraderades telestationen och vi fick ADSL. Nu har det bildats en fiberförening, så om 1-2 år har vi kanske fiber.

Grannarna lite längre bort har också ADSL via Bredbandsbolaget men får bara ut max 6 Mbit, så avstånd till telestationen påverkar en hel del.
 
Jag bor på landet i Österbotten, Finland. 2,5 mil från stan och lite utanför byns centrum så rätt långt mellan gårdarna just där jag bor. För två år sedan var max hastigheten man kunde få på ADSL till min adress 10 mbit/s. Men nu är det nya tider!

Det lokala telecom bolaget erbjöd i våras internet uppkoppling via kabel TV nätet och kabel TV hade jag färdigt i huset så numera har vi helt osannolika 250 mbit/s!!! Ute på landet!!! Och inga dyra avgifter behövdes betalas till, för kabel tv nätet fanns ju redan i huset. Så var bara in till stan via telecombolagets affär och hämtade en box för kabel nätet och nu har vi obegränsat med kapacitet hemma till tonårssonens stora glädje :)

Detta överträffar vida mina vildaste fantasier! Hade aldrig någonsin räknat med en sådan här utveckling.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag åkte jag raka spåret hem från Mellerud. I morgon ska det visst regna hela dagen så det avgjorde saken. Det fanns inte direkt några...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp