"Vad har du gjort i sommar?" - Hjälp

Jag är den typen som säger som det är, kommer det följdfrågor och jag ej vill prata om det blir svaret ”det är personligt och jag vill inte svara/prata om det, tack för visad förståelse” elller något liknande.
Det skulle vara så otypiskt mig att det skulle genast generera en rad nya frågor. Men jag gillar din strategi.
 
Jag tycker inte alls att man behöver resa eller göra något spektakulärt bara för att det är sommar. Jag oroade mig bara för vad jag skulle svara på den vanliga frågan "Vad har du gjort i sommar" eftersom jag bokstavligen knappt kunnat lämna lägenheten på två månader. Jag vill inte säga till mina kollegor att jag varit sjuk och stressade över att jag inte visste hur jag skulle svara på frågan.

Det finns inget fel i att välja att vara hemma och "göra ingenting" eller "ingenting särskilt".

Jag tror inte att det just är särskilt konstigt eller ovanligt heller att faktiskt inte göra så himla mycket. :) Jag har som sagt bara svarat alla som frågat att det varit skönt med ledighet och att jag mest har tagit det lugnt, och ingen har alls ifrågasatt något (om eller varför jag inte har gjort eller varit iväg mer).

Jag känner precis likadant med att en del saker känns för jobbigt och alldeles för privat för att gå ut med till random kollegor på jobbet. Men du behöver inte säga mer än du vill.

Hoppas att du mår bättre. :heart
 
Jag tycker inte alls att man behöver resa eller göra något spektakulärt bara för att det är sommar. Jag oroade mig bara för vad jag skulle svara på den vanliga frågan "Vad har du gjort i sommar" eftersom jag bokstavligen knappt kunnat lämna lägenheten på två månader. Jag vill inte säga till mina kollegor att jag varit sjuk och stressade över att jag inte visste hur jag skulle svara på frågan.

Det finns inget fel i att välja att vara hemma och "göra ingenting" eller "ingenting särskilt".
Men då svarar du ju på din egen fråga? Säg bara att du slappat, resten har väl inte jobbarkompisar med att göra så länge ni inte har någon närmre relation?
 
Men då svarar du ju på din egen fråga? Säg bara att du slappat, resten har väl inte jobbarkompisar med att göra så länge ni inte har någon närmre relation?
Jag fick en blockering i huvudet och kunde inte komma på lämpliga fraser eller avledningsmanövrar att använda mig av och ville få tips om sådana. Det är inte helt lätt att komma på lagom neutrala fraser när livet är suger. Men nu har jag fått en massa bra förslag på vad jag kan säga.
 
Jag fick en blockering i huvudet och kunde inte komma på lämpliga fraser eller avledningsmanövrar att använda mig av och ville få tips om sådana. Det är inte helt lätt att komma på lagom neutrala fraser när livet är suger. Men nu har jag fått en massa bra förslag på vad jag kan säga.
Jag tror att de flesta som svarat i tråden förstår både hur du kände och din blockering och de har ju gett dig jättebra svar.

Jag kan känna igen det lite från större helger som jul och midsommar. Jag är så slagen av min kroniska migrän att jag är glad om jag mår tillräckligt bra för att läsa böcker och kolla på serier. Fast det är ju inget jag säger. När nån lagom perifer person frågar ”och vad har du gjort över helgen då?” så svarar jag bara glatt ”Minsta möjliga, precis som jag planerat. Det har varit jätteskönt.”
 
Det är upplever jag ibland en viss press att på semestrar och helger måste man göra något vilket egentligen är vansinnigt eftersom stressen många gånger är tillräcklig i vardagen och man borde ägna semester och helger till att göra det man har lust till vilket kan vara att göra ingenting :)
 
Det skulle vara så otypiskt mig att det skulle genast generera en rad nya frågor. Men jag gillar din strategi.
Jag lever lite på ”ärlighet varar längst” och skulle de av någon anledning inte acceptera att man inte vill prata om det utsn frågar på, då har jag stått på mig att ”jag ej vill diskutera/prata om det pga personliga skäl, var vänlig respektera det.” Man kan få låta som en upphakad skiva men de tröttnar till sist när det inte går att få fram mer.

Mina kollegor behöver definitivt inte veta allt som pågår i mitt liv, det har jag mina närmsta vänner till.
 
Jag fick en blockering i huvudet och kunde inte komma på lämpliga fraser eller avledningsmanövrar att använda mig av och ville få tips om sådana. Det är inte helt lätt att komma på lagom neutrala fraser när livet är suger. Men nu har jag fått en massa bra förslag på vad jag kan säga.
Vad bra :)
 
Jag lever lite på ”ärlighet varar längst” och skulle de av någon anledning inte acceptera att man inte vill prata om det utsn frågar på, då har jag stått på mig att ”jag ej vill diskutera/prata om det pga personliga skäl, var vänlig respektera det.” Man kan få låta som en upphakad skiva men de tröttnar till sist när det inte går att få fram mer.
Fast jag förstår om TS inte ville svara så, det drar ju mycket fokus till en och gör liksom att det blir en grej av det.
 
Kan tillägga att jag också har bipolär sjukdom och relativt öppen med det men det innebär inte att jag berättar för alla till höger och vänster. Kommer det upp kan jag säga att jag har erfarenhet av psykisk ohälsa.
 
Jag brukar säga att Sverige är fantastiskt på sommaren. Att vi har varit iväg på lite dagsutflykter och att jag hellre åker iväg på vintern när det är mörkt och eländigt. Det brukar folk gå igång på, november är inte så charmigt häromkring.
 
Finns väl ingen anledning att redovisa exakt vad man gjort. Frågar nån sån där "allmän" mig vad jag gjort under den här sommaren så får de svaret att jag mest varit hemma, tagit det lugnt och så grejat med vattenskadat badrum och dito kök.

Plågan, akutbesök och utredning däremot, sånt är inte nödvändigt att berätta om för arbetskamrater.
 
Min främsta kommentar om semestrar eller helger och så är att jag har "andats". För det är så jag ser på ledigheter och folk brukar förstå det uttrycket. Vill man sen lägga in mer gör man det, men just att man andats brukar räcka.😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 365
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 803
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 326
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp