Bukefalos 28 år!

Vad har folk emot hundar???

Zewz

Trådstartare
Jag bor i en kommun där det enligt beslut i kommunrådet är tillåtet att ha med sin hund till badet. Ordagrant från kommunens hemsida:

Enligt lokala ordningsföreskrifter får hundar bada på kommunala badplatser om de hålls kopplade och deras avföring plockas upp.

Det här tycker jag är jättebra, som bara har 3 km till närmsta allmänna badplats. Min hund är ingen stor badfantast, men när det är varmt tycker han det är skönt att traska i vattnet tills han börjar simma (3-4 meter ut i vattnet), och då vänder han in igen, och vi går upp. Så nu när det varit som varmast har vi ibland tillbringat en timme vid badet. Mest slappar vi i solen, men 1-2 gånger per besök gör vi proceduren enligt ovanstående.

Jag anser att jag tar väldigt stor hänsyn, håller mig alltid vid sidan av, ser till att han är ordentligt rastad och går ut i skogskanten så han får kissa.
En del barn kommer fram och vill klappa, och min hund njuter av uppmärksamheten.

ÄNDÅ finns det folk som tydligen har väldigt ont av det här.
Senast idag en mindre trevlig gubbe som tyckte det var väldigt olämpligt av mig att låta hunden bada där det finns barn. Jag bad honom på en ytterst trevligt sätt att förklara varför det var olämpligt, men det tyckte han sig inte behöva förklara, utan vände på klacken och nästan skrek åt mig "SÅ GÖR INTE OM DET!"

Jag letade upp skrivelsen på kommunens hemsida i min iphone och var faktiskt på väg att knata fram till gubben för att försöka prata, men jag kände mig bara så tillplattad...

Vad är de rädda för? Att min hund är skitig och smutsar ner vattnet? Att han ska äta upp barnen? (12 kg korthårig pinscher som håller fot i kort koppel...)

Ni som har små barn och hund, hur resonerar ni?
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag har ingen förklaring på din fråga, men jag har liknande upplevelser.
I min hemkommun sitter det feta "HUNDAR FÖRBJUDNA" uppsatta, så där är det inte ens lönt att försöka diskutera saken.

Ändå är det ganska komiskt att Kanadagässen bajsar precis överallt, så det är ändå inte speciellt trevligt att vistas där.
Kanske har folk dålig erfarenhet av hundar som inte kan bete sej? Men så länge hunden är kopplad och lugn samt att man plockar upp efter den så förstår inte jag heller varför det skulle vara så livsfarligt att låta hundar och barn bada i samma sjö.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag tycker att är det tillåtet och hunden inte stör (är överdrivet livlig eller gör utfall mm) så ska de ge fan i att man har hund med sig. Hundarna kissar åtminstone inte i vattnet.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Han sköter sig alltså snuskigt exemplariskt min lilla jycke. Han har sin handduk lite i skuggan, tuggar lite pinnar, sover lite. När jag ser att han börjar bli varm knatar vi bara rakt ut i sjön och in igen, det hela brukar går på mindre än en halv minut... Inga utfall, inget pinkande, han tittar inte ens åt barnen (som vi dessutom försöker hålla lite avstånd till...)

Nu har jag i alla fall skrivit ut Den här sidan och laminerat, så ska jag sätta upp den på anslagstavlan, så kan man ju bara peka på den om någon ifrågasätter det i fortsättningen :devil:
Har de sedan andra motsättningar får de ju SÄGA det så får man ju ta ställning till det då.
Är någon tokigt rädd för hundar kan de ju berätta det så håller jag lite avstånd, exempelvis. Men då borde de kanske må ganska bra av att se en lugn hund på lite avstånd...
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Ja, det är ju verkligen så man botar andras hund rädsla... :grin:

:confused: :confused: :confused:

Nej, jag har inte en aning. Jag kan bara relatera till min ormrädsla som brukar bli bättre frammåt sommaren när jag stött på tillräckligt många.

Och nu var det ju inte grundfrågan i inlägget heller, för den delen.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Det finns hundmänniskor som inte bryr sig om att ta upp skit efter sin hund när dom har varit på badet och det finns dom som är jätte noggranna när dom är där. Det är väl just därför det finns speciella hundbad ibland, det tycker jag är bra. Hade alla varit som dig så hade alla fått mer än gärna vart på allmänna badplatser, har inget emot hundarna men vissa av deras ägare som tror att vi tycker om hundskit på stränderna...
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Visst är det lustigt att det är på det här viset. Hundar anses smutsa ner på stranderna och i vattnet. Men sen åker samma människor till Thailand och där traskar det omkring hundar som både kissar, bajsar och badar på stränderna. Blir inte klok på folk. Skönt med egen sjö :grin:
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Alltså, jag förstår verkligen inte detta agg mot hundar på badplatsen. Bara titta på alla räliga ungar som kissar, bajsar, skriker och kastar sand :crazy:

Nej, mycket hellre en snäll hund än en ohyfsad unge
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

jag får till och med mycket hellre påhälsning av en glad blöt hund än ett sandigt skrikande barn när jag är på stranden.. ^^
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag håller med dig och blir precis lika upprörd.

Det senaste jag fick höra var att jag inte kan låta min hund simma i vattnet för att om han tappar hår så kan inte hennes allergiska son bada i vattnet!
Kan inte ens tänka mig att OM nu min hund skulle fälla päls (vilket i princip aldrig händer eftersom han är av icke-fällande ras) att barnet blir sjukt.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Jag tycker att är det tillåtet och hunden inte stör (är överdrivet livlig eller gör utfall mm) så ska de ge fan i att man har hund med sig. Hundarna kissar åtminstone inte i vattnet.
Säg inte det..
22795666.jpg


:o:angel:
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Det senaste jag fick höra var att jag inte kan låta min hund simma i vattnet för att om han tappar hår så kan inte hennes allergiska son bada i vattnet!
Kan inte ens tänka mig att OM nu min hund skulle fälla päls (vilket i princip aldrig händer eftersom han är av icke-fällande ras) att barnet blir sjukt.

Snack! Ska hon patrullera vattnet dygnet runt hela sommaren för att förhindra att en hund badar? När alla argument tryter så tar folk till allergikortet. Är man så allergisk ska man hålla sig hemma!
Jag är tokallergisk mot mygg inte sjutton hänger jag på länsstyrelsens port och skriker om att de ska bekämpa myggen i skogen så att jag kan vistas där! Man tar Clarityn i förebyggande syfte eller så stannar man hemma :cool:

Fast sedan måste jag erkänna att jag kan störa mig på vissa hundägare när jag är på stranden. Jag låg och solade på stranden härom dagen. Det kom ner ett par med sin hund och började kasta bollar och bada hunden. Sanden stänkte och hunden ruskade av sig vatten lite här och där, plus att den nästan rusade på folk ute i vattnet när den jagade sina bollar. Väldigt irriterande när man inte får ha hund just där och det dessutom finns en jättefin hundstrand en knapp kilometer bort. Det är väl just sådan nonchalans som gör att folk ser rött och det drabbar de som sköter sig och följer reglerna - tyvärr.
 
Sv: Vad har folk emot hundar???

Är någon tokigt rädd för hundar kan de ju berätta det så håller jag lite avstånd, exempelvis. Men då borde de kanske må ganska bra av att se en lugn hund på lite avstånd...



Varför håller du inte lite avstånd automatiskt?

Jag tycker inte de utan hund ska behöva gå och säga till att de är hundrädda eller att de tycker det är obehagligt med hund-det är upp till hundägaren att fråga, frågar man inte så håller man avstånd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag rakade Doris igår förmiddag eftersom det ska vara så varmt och sen hängde utomhus hela eftermiddagen och kvällen. När vi kom in såg...
2
Svar
22
· Visningar
1 632
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 118
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp