Vad har folk på kontor för kläder egentligen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Apropå alla klädtrådar nu :D :
Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen "kontorsmänniskor" (konsulter, projektledare etc.) för kläder på sig på jobbet? Vad har ni som jobbar på kontor för något på er? :D

Mitt praktikföretag sitter i ett större "landskap" med ett antal andra företag. Har inte exakt koll på vad de andra sysslar med, men skulle lite försiktigt vilja sammanfatta det som kategorierna "innovativa tech-företag", "HR&PR konsulter" och "medie-/produktionsbranschen". Är helt klart mansdominerat, skulle tippa att ca. 80-85% av alla i landskapet är män (åtminstone av de jag ser/träffar), och "män 20-35 år" är den helt klart största gruppen. De kvinnor jag träffat är företrädesvis i samma ålder. Vad jag vet, är det öht få personer över 40 här.

Sagt i all välmening; folk är väldigt avslappnat klädda. Med betoning på "väldigt". :D
(Åtminstone jämfört mot vad jag hade förväntat mig!)
Min stil, tillika det jag känner mig bekväm med och använder till vardags (oavsett om det är skola, praktik, mingel etc!) består av:
- Stram knut, hästsvans eller fläta
- Kritstrecksrandig skjorta
- Mörk kavaj, inte sällan kritstrecksrandig den med
- Mörkblåa eller -gråa highwaistjeans.
- (Mörka kostymbyxor om det är något särskilt!)
- Jordphurs-liknande skor
Enligt mig enkelt, stilrent och otroligt gångbart.
På kontoret sett, är jag uppklädd till tänderna, och mer därtill. :p

Vanligt förekommande plagg här:
- Stickade oversize-tröjor
- Hoodtröjor
- T-shirt med mönster/tryck
- Ljusa/slitna jeans
- Mjukisbyxor
- Gympaskor

Tog med mina reflektioner från tåget hem till middagsbordet och frågade det konservativa stilproffset no. 1 aka. datakonsulten (pappa!) om detta. Till och med han menade att det har mjuknat lite, man behöver inte ha full kostym för att man är på ett kontor längre, och det har inte han heller (han kör typ samma motsvarande outfits som mig, fast mindre kritstrecksrandigt! :D), men han tyckte definitivt att det verkade som att många här hade en "härligt avslappnad stil" som han uttryckte det. :up:

Nu kanske det är jag som är konservativ och färgad av äldre ideal, men jag föreställde mig att man på kontor om inte typ skjorta och mörkare byxor, åtminstone hade en enklare blus som tjej, lite elegantare V-ringad tröja som man (eller tjej för den delen också!), och enklare kjol eller mörkare jeans?
Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att ovan nämnda plagg skulle vara såpass vanligt förekommande på ett kontor som framförallt inrymmer tidigare nämnda sektorer? Har alltid föreställt mig kontor inom det privata näringslivet som ganska "konservativa", man ska se "representativ" ut etc? Men det kanske alltså har luckrats upp på senare tid? :D


Förtydligande! Ovan nämnda är absolut inte ett nedklankande på något sätt, är bara så faschinerad över att det är accepterat att vara så "avslappnat" klädd på kontor, något jag aldrig i hela mitt liv hade kunnat föreställa mig innan jag såg det med egna ögon! :D :up:
 
Klänning, strumpbyxor och några roliga skor. Skulle jag behöva har jag en kavaj i skåpet ( den är leopardmönstrad med puffärm).
Blandad klädsel, men jag brukar säga att chefer (kvinnliga) lättast identifieras på skorna (högklackat är vanligt) och kavajen. Manliga chefer har oftast kavaj/kostym men jag jobbar i en avslappnad branch. Jag kan komma till jobbet i 60-tals klänning, Victoria Rolls och blommor i håret. Det sticker ut, men är helt okej.
 
Representativ kan innebära att det uppskattas att folk vågar ta ut svängarna. Det är typ bara banker som har kostym som klädkod. Inga bolag (utom banker då) vill framstå som konservativa. Min närmsta chef med tung ekonomipost har ring i näsan (mitt i som tjuren Ferdinand), tatueringar och älskar spejsat mode och dr Marten’s.
 
Hos oss har man oftast jeans och stickad tröja (kommunalt anställd, sjukt kallt på kontoret). Många av killarna har skjorta ibland med chinos ofta med jeans. Ska man upp och presentera för nämnden kanske man styr upp sig lite, en kollega har en kavaj han sätter på sig när det är dags för presentation eller att dra något ärende (men han har jobbat i Storbritannien tidigare ;) . Jag kan tycka det är fint med kavaj med jeans och T-shirt men lyckas aldrig bära det och känna mig bekväm återgår ständigt till mina oversize tröjor och jeans. Det där med kostym på jobbet känns lite som min pappas generation (40-talist) han jobbade som datakonsult hela sitt liv, men droppade kostymen typ 5-10 år innan pensionen. Mamma som också jobbade med datorer har alltid varit mer avspänt klädd, men hon var heller inte konsult.
 
Jag jobbar på myndighet och vi bör balansera mellan att vara avslappnade men ändå respektabla.

Klänning eller kjol med kofta eller munkjacka i velour över, beror på årstid. Gillar randiga strumbyxor. Är inte förtjust i byxor, har det egentligen bara i stallet. Gillar lågskor och har gärna lite nättare knytskor. Har bara gympadojjor i undantagsfall. Vi har ingen klädkod men bör tänka på att inte vara för urringade, ha för korta kjolar utan något under eller trasiga jeans.
 
Jag har piffiga och puffiga kjolar, vit blus alt långärmad vit tröja och kofta över det. Är tjänsteman och jobbar nära kommunledningen. Jag är bland de piffigaste och får ofta kommentarer för min klädsel :D I övrigt klär sig folk i det de trivs i och kanske hänger på sig en blus/skjorta och kavaj om det är ngt särskilt.
 
Dagens outfit för mig idag, t-shirt med metal-band, jeans och en hoodie när det kändes för kyligt. Andra dagar kan det bli kortärmad skjorta och pullover.
 
"Kontor" är ju väldigt intetsägande... Typ jeans och stickad tröja eller liknande för min del (hel, ren och inte utmanande typ). För min bror kostym med vissa informella "krav" som jag förstår det.
 
Apropå alla klädtrådar nu :D :
Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen "kontorsmänniskor" (konsulter, projektledare etc.) för kläder på sig på jobbet? Vad har ni som jobbar på kontor för något på er? :D

Mitt praktikföretag sitter i ett större "landskap" med ett antal andra företag. Har inte exakt koll på vad de andra sysslar med, men skulle lite försiktigt vilja sammanfatta det som kategorierna "innovativa tech-företag", "HR&PR konsulter" och "medie-/produktionsbranschen". Är helt klart mansdominerat, skulle tippa att ca. 80-85% av alla i landskapet är män (åtminstone av de jag ser/träffar), och "män 20-35 år" är den helt klart största gruppen. De kvinnor jag träffat är företrädesvis i samma ålder. Vad jag vet, är det öht få personer över 40 här.

Sagt i all välmening; folk är väldigt avslappnat klädda. Med betoning på "väldigt". :D
(Åtminstone jämfört mot vad jag hade förväntat mig!)
Min stil, tillika det jag känner mig bekväm med och använder till vardags (oavsett om det är skola, praktik, mingel etc!) består av:
- Stram knut, hästsvans eller fläta
- Kritstrecksrandig skjorta
- Mörk kavaj, inte sällan kritstrecksrandig den med
- Mörkblåa eller -gråa highwaistjeans.
- (Mörka kostymbyxor om det är något särskilt!)
- Jordphurs-liknande skor
Enligt mig enkelt, stilrent och otroligt gångbart.
På kontoret sett, är jag uppklädd till tänderna, och mer därtill. :p

Vanligt förekommande plagg här:
- Stickade oversize-tröjor
- Hoodtröjor
- T-shirt med mönster/tryck
- Ljusa/slitna jeans
- Mjukisbyxor
- Gympaskor

Tog med mina reflektioner från tåget hem till middagsbordet och frågade det konservativa stilproffset no. 1 aka. datakonsulten (pappa!) om detta. Till och med han menade att det har mjuknat lite, man behöver inte ha full kostym för att man är på ett kontor längre, och det har inte han heller (han kör typ samma motsvarande outfits som mig, fast mindre kritstrecksrandigt! :D), men han tyckte definitivt att det verkade som att många här hade en "härligt avslappnad stil" som han uttryckte det. :up:

Nu kanske det är jag som är konservativ och färgad av äldre ideal, men jag föreställde mig att man på kontor om inte typ skjorta och mörkare byxor, åtminstone hade en enklare blus som tjej, lite elegantare V-ringad tröja som man (eller tjej för den delen också!), och enklare kjol eller mörkare jeans?
Kunde aldrig i hela mitt liv föreställa mig att ovan nämnda plagg skulle vara såpass vanligt förekommande på ett kontor som framförallt inrymmer tidigare nämnda sektorer? Har alltid föreställt mig kontor inom det privata näringslivet som ganska "konservativa", man ska se "representativ" ut etc? Men det kanske alltså har luckrats upp på senare tid? :D


Förtydligande! Ovan nämnda är absolut inte ett nedklankande på något sätt, är bara så faschinerad över att det är accepterat att vara så "avslappnat" klädd på kontor, något jag aldrig i hela mitt liv hade kunnat föreställa mig innan jag såg det med egna ögon! :D :up:
Den stil du beskriver att du själv har, associerar jag med tex bankkassörer och konferensvärdar på konferenshotell. Dvs folk som ger service eller säljer eller båda.

På mitt jobb är varianter av jeans och tröja det absolut vanligaste. En del åt det proprare hållet, andra mer sportigt. Kavaj förekommer, när situationen kräver det. Kostym är mycket sällsynt.
 
Intressanta tankar! :up:
Trodde nämligen mitt kontorslandskap var någon slags "avslappnat unikum", men det verkar ju trots allt förekomma på fler ställen! Väldigt intressant att höra faktiskt. :up:

Även intressanta reflektioner @Petruska , det har jag aldrig tänkt på tidigare! Rent hel kostym förknippade jag absolut med den typ av service och försäljning du åsyftar, men den stil jag har (vilket jag skulle säga är ett litet snäpp under) trodde jag faktiskt ändå var relativt vanlig på kontor. Men icke, uppenbarligen! :D
 
Mitt kontorsjobb innebar även att jag skulle bistå ute på området vid behov så jag var "rubust" klädd. Dvs hela, rena och inte slitna fritidsbyxor och nån tröja som funkade i färg till byxorna. Skor i GoreTx.
Så även om jag till 95% hade adminstrativ tjänst så var jag arbetsklädd sas.
 
Intressanta tankar! :up:
Trodde nämligen mitt kontorslandskap var någon slags "avslappnat unikum", men det verkar ju trots allt förekomma på fler ställen! Väldigt intressant att höra faktiskt. :up:

Även intressanta reflektioner @Petruska , det har jag aldrig tänkt på tidigare! Rent hel kostym förknippade jag absolut med den typ av service och försäljning du åsyftar, men den stil jag har (vilket jag skulle säga är ett litet snäpp under) trodde jag faktiskt ändå var relativt vanlig på kontor. Men icke, uppenbarligen! :D

Av de säljare jag känner, bla min egen pappa, så är det ju inte bara om det är kostym eller inte vissa använder för att paketera sin säljgrej bäst. Det handlar också om vilken kostym/vilka andra kläder.
Beroende på vilka kunder man jobbar till så kan man ju skjuta sig i foten genom att vara även överklädd sas.
För sålde min pappa it-lösningar till större företag internationellt. Till de rika, flashiga storkunderna ville man inte komma underklädd. Men numer jobbar han främst mot kommuner, statliga verk etc. Då vill man ju inte se ut som det går "för bra". Alltså är man lite lagom dressad och kanske inte i Armanikostym mer.
Han kan ha kundmöten i snyggare jeans och någon rutig skjorta tex beroende på kund.
Så vet jag ju många säljare som arbetar.
 
Hos oss är det typ jeans och sen en vanlig tröja med kofta över. Kanske leggings och stickad klänning. Ingen har kavaj. Jobbar kommunalt. Prydligt men inte uppklätt.

Jag sat med på en presentation/möte förra veckan och inte en enda hade kavaj då heller. Fast de var faktiskt it @Hyacinth 😅
 
Jag jobbar på kontor inom skolvärlden. Det händer ibland att rektorerna är lite mer uppklädda, men jag har aldrig känt något direkt krav på att man ska vara något annat än hel och ren. Vanligtvis klär jag mig i svarta leggings och med tunika/klänning till. Jag vill definitivt ha kläder på mig som är bekväma att sitta i, eftersom jag sitter mycket vid mitt skrivbord framför datorn. På fötterna har jag ett par MYCKET bekväma inneskor av sandalmodell. Skulle inte kunna ha något annat på mig heller för jag behöver antistat-skor för att inte få stötar av precis allt (dörrhandtag, min dator, osv osv osv).
 
Jobbar också på kontor och jag brukar ha jeans eller andra byxor, chelseaboots, någon form av topp och kofta. De flesta har ungefär liknande nivå på klädstilen, möjligen kostym/kavaj om de ska hålla föredrag eller liknande. Hoodtröjor/luvtröjor, mysbyxor eller trasiga jeans har jag inte sett någon ha.
 
Jag jobbar på myndighet. Svarta jeans, snygg blus och rätt ofta en fleecetröja med myndighetens namn eftersom vi har sjukt kallt på kontoret. Jag kan inte ha klackar, utan använder skor utan klack, men det är efter egen tycke.

Vi får inte se ut hur som helst, framför allt är det aktuellt under sommartid med inte för korta kjolar och inga bara axlar. I övrigt får vi klä oss hur vi vill i princip.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp