Vad har grott? Plantering 2008!

J

johannea

Ja, vad har ni petat ner i jorden i år? Har nånting visats sej ännu???

Detta har kommit upp hos mej:
Paprika, 2sorter
Silvernjurvinda
Bukettviol
Rosenskära
Purjolök
Hänglobelia
Taklök
Varggap
Blågull
Luktärt "frolic"
Kronärtskocka (1 av 8:( )

Detta väntar jag på:
Klematis
Höstvädd
Akleija
Aklejruta
Physalis
Prydnadskål
Doroteablomma

Så, vad har ni där hemma på fönsterbrädan eller vart de nu står, alla underbara, efterlänktade små plantor?!
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Jag får hejda min så-impuls, det är för tidigt att börja med de flesta fröer jag köpt nu när jag bor så långt norrut. Men lite har jag ju börjat med förstås :D .

Frön som grott:
Pelargoner av olika sort: Avanti F1 lax, hängpellis "Summertime lilac", "Maverick appleblossom" (Jo - de gror redan! Efter 4 dagar, helt otroligt!), "Blushing bride" och vilden P. gibbosum .

Fuchsia blandade F2 hybrider: lite mer än hälften av fröna gror, de andra ser helt inaktiva ut.

Sådda som inte grott:
Jag väntar på att lite fler vildpelargonfröer ska gro, och på lavendel.

Sen har jag väl ett 10-tal sorters blomsterfrö och lika många grönsaksfröer som jag försöker hålla tassarna borta från en månad till ;) .

Angående din kronärtskocka: min mamma sådde såna förra året, och en del tog lång tid på sig att gro men kom igång senare i alla fall! Kanske ska du inte ge upp hoppet än?
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Näe, jag ska inte ge upp än... Men det var en månad sen jag satte dem så man blir ju funderssam...

Kul med alla pelargoner! Jag köpte en "appelblossom" stickling förra året, de är verkligen fina! Har nyss planterat om dem efter vintervilan och de verkar ha klarat sej bra (mer än va man kan säga om fucsiorna, 1 av 4 verkar ha överlevt:crazy:)
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Jag har tyvärr begränsade möligheter att förodla, då vi bor trångt med små fönster.

Har dock förodlat svarta och gulsvartrandiga violer, men bara de svarta har kommit upp ännu. Tror att det var 0% grobarhet på de randiga. :(

De jag väntar med är;

Krasse (svarta)
Luktärt
Reseda
Ringblomma
Solros
Fylld akleja (hallon heter de tror jag)
Tagetes (första ggn, har alltid tyckt det är en tantblomma, men nu är jag väl tant :p )
Plocksallad
Sandsenap
Jungfru i det gröna
Månviol
Prydnadspumpa
Pionvallmo
Blomsterböna


Av dessa ska enbart aklejan förodlas, resten får åka direkt ner i jorden utomhus!

Ni som sår mycket och tidigt; har ni extrabelysning? Jag funderar på att skaffa en lampa så mina stackars skott får mer ljus. Funkar det med vanlig lampa eller måste man köpa speciell "dagsljuslampa"?
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Jag har just planterat om mina pumpor för att de är för stora för pluggboxen. Tomaterna får stanna i pluggboxen en stund till, men de har kommit upp en bra bit de också.
Aklejan har det inte blivit så mycket med. Ett par taniga plantor, men de brukar ju vara lite lånsamma. Samma sak med silverarven. Kanske en tredjedel av fröna som kommit upp, men det syns att fler är på väg.
Sicilianska vildluktärten är så hög att jag för länge sedan fått lyfta av locket på miniväxthuset. Fast de är stadiga och fina!

Jag har växtlampa åt mina plantor. Hittade en modell som ser ut som ett krökt lysrör. Passar jättebra i sladden till julstjärnan, så kan man återanvända den efter julen :idea:
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Sår du klematis från frön?

Kan ni kunniga kika i den andra trädgårdstråden och se om ni kan svara på min fråga jag ställde där, är ni snälla?
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Har sått chilliplantor... Tyvärr är jag senil. så 2 plantor av 20 har lyckats överleva så här långt. Stackarna torkar ju ut... Dessutom är det lite för kallt i våra fönster och så drar det en hel del. Ska plantera lite mer när jag flyttat till tätare fönster! :)
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Är det någon lysrörsvariant med vanlig lampsockel?

Jag kommer att behöva komplettera min växtbelysning, det verkar som om jag odlar mer än jag har plats för som vanligt :angel: .
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Ni som sår mycket och tidigt; har ni extrabelysning? Jag funderar på att skaffa en lampa så mina stackars skott får mer ljus. Funkar det med vanlig lampa eller måste man köpa speciell "dagsljuslampa"?

Jag Har har vanligt lysrör hängande ca 10 cm över plantorna i kallt rum (ca15-17 grader) har funkat jättebra för mej iallafall, Men ska man ha så bra som möjligt ska ska det vara ett kallvitt ljus med så högt lummental som möjligt.
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Ja, jag försöker iallafall:angel: Hittills har ingen grott, men nu har jag ställt dom i kylen å har två veckor kvar på den perioden innan det är dax att försöka få liv i dem igen...
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

83:-
I järnvaruaffären
:)

Blir till att åka o leta rätt på en sån! Jag har för dåligt ljus i sovrummet pga den stoooora och djuuuupa balkongen... så blommorna mår inge bra där inne. Tänkte dessutom ha en liten fröodling på ett bord nu tills det blir varmt, o då behöver jag extra belysning.
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Jag tar å uppdaterar lite: Prydnadskål och doroteablomman har nu grott! Till min stora besvikelse var bara en enda grodd lila bland kålen... köpte en blandad påse, trodde att den skulle vara lite mera blandad än så, det är ju de lila som är finast...
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Som ja skrev i en annan tråd så har ju min nya sådd blivit uppäten av sorgmyggelarver, så här står det ganska stilla, förrutom det som redan hade kommit upp å blivit överflyttat till annat rum, men det som bor därinne trivs å växer jättebra!
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Har inte kommit så långt i försådden ännu, men jag kan i alla fall stoltsera med mina tomater:



Såddes för en vecka sedan och har redan kommit så här långt. Står på en bänk vid tvättstugefönstret där de uppenbarligen trivs bra! Har också sått auberginer, men de har inte visat sig ännu!
 
Sv: Vad har grott? Plantering 2008!

Jag sådde tomat, basilika, persilja och timjan igår. Det är kanske i tidigaste laget eftersom jag har dåligt med ljus i fönstret, men jag kunde inte hålla mig:p. Rapport om huruvida fröna gror får jag återkomma med. Jag använde mig av torvbriketter för första gången någonsin, det ska bli spännande att se hur det blir. För att få ljus så ställer jag dagtid "drivhuset" i diskstället direkt under lysröret.

Senare tänkte jag även plantera mynta och spenat. Spenaten tänkte jag ha i en blomlåda utanför köksfönstret. Jag ska försöka hitta på en passande anordning som grannarna inte hakar upp sig på (flerfamiljshus).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp