Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Varför lära in fel från början? Det är inte lättare att lära om än att lära rätt. Efter att ha läst ett antal personliga brev vi fick in (sommarjobb) så inser jag att det är ytterst få av de yngre som kan svenska i skrift, håller ordning på meningsuppbyggnad och syftningar.
På ridskolan får 7-åringarna lära sig att hålla tygeln rätt och rida lätt på rätt sittben. Det finns ju ingen anledning att lära sig något som är fel.
Har tyvärr inte boken kvar då sonen går i trean nu och boken var skolans.

Det är inte så känsligt och ”lärs inte in fel” i åldern det avser.

Det grundläggande problemet är att barn inte ”utbildas” hemma i alla familjer att läsa, lära sig uppskatta läsning, sagor osv .

Jag blir förvånad att du anser att en bok för ett litet barn i årskurs ett skulle behöva ha exakt grammatik för annars lär sig barnet fel.

Vanligtvis är de första böckerna bestående av korta meningar och inga kommatecken osv . Det behövs inte då poängen inte är grammatik utan att barnet ska lära sig läsa .
 
Senast ändrad:
Det är inte så känsligt och ”lärs inte in fel” i åldern det avser.

Det grundläggande problemet är att barn inte ”utbildas” hemma i alla familjer att läsa, lära sig uppskatta läsning, sagor osv .

Jag blir förvånad att du anser att en bok för ett litet barn i årskurs ett skulle behöva ha exakt grammatik för annars lär sig barnet fel.

Vanligtvis är de första böckerna bestående av korta meningar och inga kommatecken osv . Det behövs inte då poängen inte är grammatik utan att barnet ska lära sig läsa .
Jag håller med! Textexemplet var förmodligen anpassat efter hur barn pratar. Och då blir det ju ofta Britta och Anna följde med. Och Pelle.

Jag har ingen kunskap alls om sånt (sic! 😄) här men jag tycker det verkar vara ett smart sätt att få barnen att koppla skriven text till hur de faktiskt talar.

Och @fejt Jag blir glad när du skriver att slukaråldern inte är försvunnen! För sådär tio år sedan hade jag köpt första Harry Potter till en kille i den åldern. Sedan åkte vi på semester och han släppte aldrig boken. Vid frukosten stod han upp vid bordet och läste, helt uppslukad. Och så fort den var slut började han om igen! Åh vad jag kunde känna igen mig.
 
Inte för att vara anal men nåt är korrekt och nått är inkorrekt. Det är inte så mycket att diskutera tycker jag?
Ungefär som att "dom" också är korrekt för att det är med i SAOL? SAOL strävar visserligen efter att vara stavningsnormerande men vardagliga former är ofta i ett gränsland som jag skrev och eftersom båda stavningarna används tycker jag att inte att det är självklart att "nått" är inkorrekt.
 
Ungefär som att "dom" också är korrekt för att det är med i SAOL? SAOL strävar visserligen efter att vara stavningsnormerande men vardagliga former är ofta i ett gränsland som jag skrev och eftersom båda stavningarna används tycker jag att inte att det är självklart att "nått" är inkorrekt.

Att något används är väl knappast ett mått på att detta något är korrekt. Det finns ju oräkneligt antal exempel på saker som många skribenter inte kan skriva korrekt.
 
Ungefär som att "dom" också är korrekt för att det är med i SAOL? SAOL strävar visserligen efter att vara stavningsnormerande men vardagliga former är ofta i ett gränsland som jag skrev och eftersom båda stavningarna används tycker jag att inte att det är självklart att "nått" är inkorrekt.
Men alltså det finns folk som skriver ”urs” istället för ”usch”. Det betyder inte att det är korrekt.
 
Att något används är väl knappast ett mått på att detta något är korrekt. Det finns ju oräkneligt antal exempel på saker som många skribenter inte kan skriva korrekt.
När det gäller språket är det faktiskt det. Lite mindre när det gäller stavning än för andra delar av språket kanske men fortfarande är det de som använder språket som avgör vad som är rätt eller fel. Inte enstaka eller ett mindre antal som gör fel men om något blir tillräckligt vanligt förekommande blir det i sig själv normbildande, även när det gäller rättstavning.
 
Men alltså det finns folk som skriver ”urs” istället för ”usch”. Det betyder inte att det är korrekt.
Ta mitt exempel "dom" istället. Tycker du det är korrekt? Jag tycker det fel, men tydligen är det tillräckligt frekvent använt för att tas med i SAOL. Eller "nåra" istället för några för att ta ett annat exempel.
 
Ungefär som att "dom" också är korrekt för att det är med i SAOL? SAOL strävar visserligen efter att vara stavningsnormerande men vardagliga former är ofta i ett gränsland som jag skrev och eftersom båda stavningarna används tycker jag att inte att det är självklart att "nått" är inkorrekt.
Du får nog bestämma dig. Antingen kan du använda SAOL eller så kan du fortsätta hävda att ”nått” är korrekt.

Vad gäller ”dom” säger SAOL att det är vardagligt språk. Jag ser inte problemet.
 

Bifogade filer

  • 3E08D979-4F0F-4FD2-B437-F27BBE477CB0.jpeg
    3E08D979-4F0F-4FD2-B437-F27BBE477CB0.jpeg
    250 KB · Visningar: 14

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp