Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Rubrik från Expressen idag
"Tidningen metro ska ha mindre personal."

Jag tycker ordet mindre verkar vara ett populärt ord... som används i alla möjliga sammanhang.
Jag tror, obs tror, att det är rätt. Tidigare kunde personal bara betyda kollektiv, grupp. Numera används det även som ”anställda” i en del sammahang. Vi har tre personal. Men den ursprungliga betydelsen är fortfarande inte fel, och om ett kollektiv/en grupp borde det inte vara fel med mindre. Jag gissar att du har ”färre” som bättre alternativ och det funkar ju i betydelsen ”anställda”. Men SAOL har bara grupp som betydelse och Språkrådet säger såhär:

https://www.sprakochfolkminnen.se/s...nal&svar=26383&sv.url=12.c17e514db30bb2a810ea
 
Du får nog bestämma dig. Antingen kan du använda SAOL eller så kan du fortsätta hävda att ”nått” är korrekt.

Vad gäller ”dom” säger SAOL att det är vardagligt språk. Jag ser inte problemet.
Det du påstår är inget jag skrivit, "något" är den korrekta formen. Läs igen så kanske det går lite bättre. Sen finns det hur många exempel som helst på att SAOL såväl är normativ som deskriptiv till sin karaktär, förstår man inte det har man missat något väsentligt.
 
Det du påstår är inget jag skrivit, "något" är den korrekta formen. Läs igen så kanske det går lite bättre. Sen finns det hur många exempel som helst på att SAOL såväl är normativ som deskriptiv till sin karaktär, förstår man inte det har man missat något väsentligt.
Men jag är självklart mer korkad än du, point taken! :up:
 
Ta mitt exempel "dom" istället. Tycker du det är korrekt? Jag tycker det fel, men tydligen är det tillräckligt frekvent använt för att tas med i SAOL. Eller "nåra" istället för några för att ta ett annat exempel.

Jag tycker att "dom" gör ont i ögonen, men jag vet att det numera anses korrekt och därför kan jag leva med det.
Däremot är det störande när "de" och "dem" skrivs fel.
Ett hett tips till dem som inte kan: använd "dom" så skyltar man åtminstone inte med sin okunskap.

Att skriva "något" på annat sätt än "något" är i mina ögon bara fel, fel, fel!
 
OBS imon är mitt hatord, ville bara se om någon skulle reagera. :D
Imon låter som Timons lite kortare kusin alternativt som personen som skriver det har ett lätt talfel.

Säkert fördomsfullt av mig men svenskan är redan ett rätt fult språk, ser inte behovet att göra det värre än nödvändigt för att spara in någon bokstav här och där :crazy:. Även om det väl sällan passar att brodera ut det så mycket som det går att göra på t.ex engelska utan att få det att låta uppstyltat.
 
Jag läser att eftersom det brann stängde man in flera hästar i stallet. Skulle stå flera hästar instängda i stall istället om syftet skulle vara att elden stängde dem inne.
Jag tycker nog att den nyansskillnaden är närmast försumbar.

Men som sagt - eftersom det ingenstans i texten framgår att hästarna faktiskt blev instängda (de stod väl i sina boxar och så fick räddningstjänsten och/eller folk på gården ut dem) så tycker jag att det är det större problemet.
 
@Angel Imon är dessvärre jättevanligt på nätet. Det är bland de fulaste ord jag vet.
Jag vet :crazy: Som tur är ser jag det inte jätteofta, misstänker att det har att göra med att de flesta personer jag har på sociala medier är vana att uttrycka sig i skrift och relativt högutbildade. Dock är en av de värsta ”språksyndarna” i mitt flöde författare och det har jag lite svårt att få ihop.
Familjeliv eller andra liknande forum undviker jag eftersom jag inte vill tappa det lilla hopp för mänskligheten jag har kvar :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp