Vad har hänt med klonernas avkommor?

Lingon

Trådstartare
Jag kom att tänka på det där med avel med klonade hästar. T.ex. så finns det om jag minns rätt två Gem Twist (Gemini och ??) kloner som används i avel. E.T., Ratina Z, Quidam de Revel osv är också klonade. Jag googlade men hittar inte så mycket om vad som hänt med klonernas avkommor (förutom att det finns avkommor)? Har någon kommit ut på tävlingsbanorna? Hur gamla är de nu? Någon som vet vad som händer? När får vi se den första klonavkomman tävla på hög nivå? Kommer det hända tror ni?
 
Jag vet att många har kloner. Gem Twist har inga avkommor. Hans kloner Gemini och Murka's Gem har. Hur högt har en klons avkomma kommit än så länge?
 
Det är ju det jag skriver. Det är därför jag undrar om någon av klonernas avkommor har kommit ut på tävlingsbanorna. Eftersom att poängen är att i förlängningen få avkommor från klonerna. Dessa avkommor ska väl tävlas är det väl meningen? Man vill helt enkelt klona en framgångsrik tävlingshäst så att klonen kan föra den framgångsrika tävlingshästens gener vidare.
 
Avkommorna till de flesta klonerna är ju oftast för unga för att nått upp till någon högre nivå på tävling.
Gemini CLs äldsta avkommor föddes 2012, Murka's Gem föddes 2011 fick sina första avkommor i år, .
Air Jordan Alpha Z föddes 2009 hans äldsta avkommor föddes 2014.
Chellano Alpha Z föddes 2008 och hans äldsta avkommor föddes 2013.
 
Avkommorna till de flesta klonerna är ju oftast för unga för att nått upp till någon högre nivå på tävling.
Gemini CLs äldsta avkommor föddes 2012, Murka's Gem föddes 2011 fick sina första avkommor i år, .
Air Jordan Alpha Z föddes 2009 hans äldsta avkommor föddes 2014.
Chellano Alpha Z föddes 2008 och hans äldsta avkommor föddes 2013.

Ah ok... det är därför jag inte hittar nåt om dem. Tack!
 
Jag kom att tänka på det där med avel med klonade hästar. T.ex. så finns det om jag minns rätt två Gem Twist (Gemini och ??) kloner som används i avel. E.T., Ratina Z, Quidam de Revel osv är också klonade. Jag googlade men hittar inte så mycket om vad som hänt med klonernas avkommor (förutom att det finns avkommor)? Har någon kommit ut på tävlingsbanorna? Hur gamla är de nu? Någon som vet vad som händer? När får vi se den första klonavkomman tävla på hög nivå? Kommer det hända tror ni?
Gammal tråd men först och främst godkände FEI inte kloner eller deras avkommor för tävling förrän typ 2012 så innan dess var det ju inte särskilt intressant att använda klonade hingstar i avel överhuvudtaget. Men..

  • Geminis (Gem Twist-klonen) äldsta avkommor tävlar nu på 1.30-1.40m nivå.
  • Quidam-klonen Paris Texas Z är knappt använd, har hört att den var typ galen men vet inte om det är sant.
  • Air Jordan Alpha Z äldsta avkommor är 6 år i år och några av dem är på 1.30-1.40m nivå. Han själv har tävlat 1.30m. Några av hans föl har gått på auktion i Belgien.
  • Levisto Alpha Z har knappat några egna avkommor men har själv tävlat 1.40m och tävlade CSI2* 1.10m i Wellington i vintras med ny amerikansk junior-ryttare.
  • ET Cryozootech har en avkomma som går 1.55m hoppning och har gjort många starter i CSI5* GCT. Men den kom till världen redan 2010.

Eftersom all tävlingsverksamhet ligger nere i Belgien och Holland först och främst till slutet av augusti början av september kommer det ta ett tag innan många av de här hingstarnas avkommor får chansen att visa framfötterna igen.

Just nu verkar Gemini extremt trendig i Benelux och ses lite som en frälsare till fälttävlanssporten. Så man får väl bara hoppas på att han får vettiga ston att betäcka. Det kan ju som vi alla vet bli lite galet med sådana där poppishingstar ibland.

Själv finner jag honom helt ointressant eftersom han med sina 158cm i mina ögon är alltför liten. Men fölen jag sett de senaste åren har varit kanonfina och även rört sig bra så har man ett sto som man vet inte kommer lämna några pygmeer så kan det ju vara perfekt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 801
Senast: Niyama
·
H
Avel Nu har ju rätt många topphästar sin kloner, Quidam de Revel, E.T, Calvaro 5, Gem Twist, Chellano Z, Grande Dame. Om klonerna blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 932
Senast: Indiv
·
Övr. Barn Nu har jag så mycket funderingar i mitt huvud så jag tror snart att det sprängs. Måste ventilera mina känslor lite. Kanske finns det...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Badger
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 036
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp