Vad har hänt med min häst?

Här http://www.slu.se/sv/institutioner/...titutionen/hgenlabtest/hast1/fargtester-hast/ kan du beställa test för silveranlaget och andra färganlag, det kostar 400 kr + moms.

Kollar man på stammen på din häst så kan du kolla upp sannolikheten för att hästen har en defekt med synen, är båda föräldrarna silverfärgade så är det minst 25% risk. Silveranlaget i enkel upplaga ger inga allvarliga syndefekter men i dubbelupplaga kan de ge både allvarliga besvär och blindhet. Vad jag förstår ska synnedsättningen inte påverkas av ålder.
 
Här http://www.slu.se/sv/institutioner/...titutionen/hgenlabtest/hast1/fargtester-hast/ kan du beställa test för silveranlaget och andra färganlag, det kostar 400 kr + moms.

Kollar man på stammen på din häst så kan du kolla upp sannolikheten för att hästen har en defekt med synen, är båda föräldrarna silverfärgade så är det minst 25% risk. Silveranlaget i enkel upplaga ger inga allvarliga syndefekter men i dubbelupplaga kan de ge både allvarliga besvär och blindhet. Vad jag förstår ska synnedsättningen inte påverkas av ålder.

Tack så mycket!
Både hans mamma och pappa är silverfärgade, dessvärre...
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp