Vad har hänt med vårt plommonträd?

Ektopia

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad kan ha hänt med vårt relativt nyplanterade plommonträd? Alla grenar och toppen är avknipsade. Det är väldigt rena snitt, ser inte avgnagt ut. Jag misstänker rådjur, om inte vad kan det annars vara? :confused:

IMG_20191013_114618.jpg
 
Harar kan mycket väl göra så. Då ser det precis ut som om nån varit framme med sekatör.

Aha! Ja hare finns ju i området, så där har vi säker boven! Sambon var inne på att det varit inne någon på tomten med en sekatör som klippt bort alla grenar och tagit med sig dom, jag är väl mer inne på naturliga orsaker :rofl:
Hoppas att trädet klarar sig.
 
Aha! Ja hare finns ju i området, så där har vi säker boven! Sambon var inne på att det varit inne någon på tomten med en sekatör som klippt bort alla grenar och tagit med sig dom, jag är väl mer inne på naturliga orsaker :rofl:
Hoppas att trädet klarar sig.
Nä det där är inte mänsklig hand. Sätt ett litet staket med hönsnät runt så haren inte kommer in och kan gnaga av barken på stammen så kommer det nog ta sig till våren.
 
Aha! Ja hare finns ju i området, så där har vi säker boven! Sambon var inne på att det varit inne någon på tomten med en sekatör som klippt bort alla grenar och tagit med sig dom, jag är väl mer inne på naturliga orsaker :rofl:
Hoppas att trädet klarar sig.
Jag fick ett tips av en odlare. Hon virar potatissäckar runt unga träd. De är luftiga så det blir inte mögel eller fukt men skyddar bra.

Min trädgård ser lite lustig ut under vinterhalvåret ;)
 
Jag hänger inte med riktigt, hur kan en hare nå att knipsa av toppen? Det andra är att ett nyplanterat träd med alla grenar avklippta under växtsäsongen har mycket små möjligheter att klara sig tyvärr.
 
Som rubriken lyder, vad kan ha hänt med vårt relativt nyplanterade plommonträd? Alla grenar och toppen är avknipsade. Det är väldigt rena snitt, ser inte avgnagt ut. Jag misstänker rådjur, om inte vad kan det annars vara? :confused:

Visa bifogad fil 38005
Se det som en kreativ beskärning :D

Köp ympvax och kleta på alla snittytor och där barnen är avgnagd. Sedan håller du tummarna att det klarar sig, och skjuter nytt till våren.
 
Jag hänger inte med riktigt, hur kan en hare nå att knipsa av toppen? Det andra är att ett nyplanterat träd med alla grenar avklippta under växtsäsongen har mycket små möjligheter att klara sig tyvärr.
De sträcker sig men de verkar även kunna stå på lägre grenar och sedan sträcka sig uppåt för att bita av saker högre upp. Jag har skött grönytor på Wennergrencenter i stockholm där det var otroliga mängder kaniner och de kunde ta sig högt upp i buskarna och gnaga av grenar och bark, helt otroligt.
 
De sträcker sig men de verkar även kunna stå på lägre grenar och sedan sträcka sig uppåt för att bita av saker högre upp. Jag har skött grönytor på Wennergrencenter i stockholm där det var otroliga mängder kaniner och de kunde ta sig högt upp i buskarna och gnaga av grenar och bark, helt otroligt.
Det finns mycket fälthare häromkring men de är inte riktigt så förslagna.
 
Jag hänger inte med riktigt, hur kan en hare nå att knipsa av toppen? Det andra är att ett nyplanterat träd med alla grenar avklippta under växtsäsongen har mycket små möjligheter att klara sig tyvärr.
Skulle tro att toppen är avknipsad ca 70-80 cm upp. Vi får hålla tummarna och se om trädet tar sig till våren.
 
Skulle tro att toppen är avknipsad ca 70-80 cm upp. Vi får hålla tummarna och se om trädet tar sig till våren.
Om det var nyligen det hände så finns det kanske en chans ändå, energin i bladen förlorades men trädet har kan ha hunnit samla tillräckligt i rötterna under sommaren för att orka slå ut nya skott nästa år. Var det tidigare i höst/sommar är chansen mycket mindre.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 506
Senast: Hedinn
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 841
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp