Vad har hänt?

F

Frajda

Jag var på tävling (dressyr) i tisdags. Hästen var kanonfin på framridningen, bättre än nånsin. När det är en kvar tills jag ska rida börjar hästen halta på höger fram. Jag bara travade och precis när jag skulle vända in på en volt i höger varv börjar hon helt plötsligt att halta. Hon snubblade inte till eller ngt sådant. Min första tanke var att hon trampat på en sten eller liknande men jag hittar inget i hoven. Vi springer med henne på gårdsplanen och hon visar fortfarande hälta så vi åker ju såklart hem. Hemma springer vi återigen på vägen och då visar hon ingen hälta. Hon springer som en galning i hagen. Dan efter springer vi igen och ingen hälta, däremot visar hon hälta vid longering och då mest i höger varv (halt höger fram) dock inte lika mkt som på tävlingen. Vi hittar ingen värme eller svullnad nånstans och hon reagerar heller inte när vi visiterar. Min tränare misstänker hovböld vilket var vår första tanke också men borde hon inte vara varm i hoven då? vi har tänkt att longera idag för att se om det är nån skillnad och är det inte bättre så ringer vi klinik i morgon å beställer tid. Men jag vill ändå ha lite tankar, ideer och erfarenheter från er. Alltid bra att kunna bolla problemen lite med andra... Ngn som varit med on nåt liknande kanske?
 
Sv: Vad har hänt?

Ja jag har varit med om en häst som stöp mitt i steget under en galopp, som tur var så skadade inte ryttaren sig trots att fallet såg otäckt ut. Detta visade sig vara en hovböld, men det tog några dagar innan symtom i hoven uppstod.
Jag kan mycket väl tänka mig något liknande på din pålle.
 
Sv: Vad har hänt?

Okej, min häst stöp inte precis. Det var helt odramatiskt, hon började bara halta. Men om ngt så dramatiskt som hände med din häst kan visa sig vara en hovböld så kan kanske min häst oxå ha det. Hoppas på det, det är ju lätt fixat. Man målar alltid upp det värsta framför sig...
 
Sv: Vad har hänt?

min häst har nyligen haft en hovböld, det märktes ingenting men så helt plötsligt när jag red på ridbanan började han halta, det märktes nästan inget på rakt spå bara när han belastade högerhoven i höger varv på volt. I hagen var han ohalt o dagen efter nästan helt ren när jag longerade honom, ingen värme ingen svullnad. Tänkte att han kanske hade vrickat sig lite lätt o lät honom vila ett par dagar, hältan blev värre dag ´tre o han kunde knappt gå längre, åkte till hovslagare direkt som mkt riktigt hittade en liten hovböld, den skars upp o han fick en sula, nu har det gått en vecka o han är ohalt o jag rider som vanligt igen :)
 
Sv: Vad har hänt?

Oj, det där lät ganska exakt som min systers foderponny hade för några veckor sedan! Blev plötsligt halt (eller ska kanske egentligen säga lite oren, det gick först inte ens att se vilket ben det satt i). Syntes endast på böjt spår i ena varvet, fin i ben och hovar men något varmare i ena fram. Han kollades och fick vila helt en vecka, blev ohalt och fick sen ta det lugnt ett tag till. Antagligen någon sorts vrickning som yttrade sig lite märkligt. Nu är han iallafall igång och pigg och glad igen!
 
Sv: Vad har hänt?

Låter ju som om dom flesta tror att det är en hovböld. Är alltid lite orolog när det gäller sånna här diffusa hältor=svåra att utreda. Tänkte ringa till kliniken å boka tid i morgon, vet att det är svårt att få tid där så min Hovslagare kombinerat veterinär får komm ut å kolla oxå, hittar han problemet så avbokar jag tiden annars har jag ju en tid.
 
Sv: Vad har hänt?

Min häst blev så för en dryg månad sedan. Satt och red fram för en hoppträning, hade ridit runt en kvart, och plötsligt började galoppen kännas fullkomligt helskum! Saktade av till trav, och hästen var så halt bak att han nära nog hoppade på tre ben.
Nu ska det kanske tilläggas att min häst är det sjåpigaste som går i ett par hästskor, men även en mindre sjåpig häst hade varit halt.

Dagen efter så var han halt i longering, men bara i ena varvet. Ohalt på rakt spår. :confused:
Dan efter det mkt mindre halt, men ändå lite halt vid longering. Efter ytterligare ngn dag helt ohalt.

Jag fipplade själv med en visitertång, men fick ingen reaktion.
Hovis kom efter en knapp vecka, och han fick reaktion på BÅDA bak med visitertången, hästen var öm över hela sulan!

Hovis ställde diagnosen att pålles sulor blivit uppluckrade av leran som var på våren i hagen i och med "monsunregnet".
Skulle hältan återkomma så skulle pålle få sulor bak också. Han har redan sulor fram för att gå att rida utan att vara ömfotad.

Kanske samma sak som hänt med din häst?
 
Sv: Vad har hänt?

Mitt sto var också pyttelite halt på ena fram när hon travade i hagen. Jag sprang med henne men såg ingen hälta.
Sen longerade jag och då var hon halt på h fram i v varv.
Hon var enbart halt i v varv i trav.
Var till klinik och bedövade leder och grejade, fick diagnosen knäledsinflammation och sen hittade hovslagaren ett hål i hoven på ca 5 cm så troligen hade hon haft en böld som gått uppåt eller nåt.
Reagerade ingenting på visitertången.
Det var först när hovslagaren började verka vid ett litet hål som hon hade i hoven där jag trodde att hon hade fått in en sten (hon är barfota) som vi upptäckte vilket stort hål det var.
 
Sv: Vad har hänt?

Koll på klinik är mitt råd. Det låter som en hovböld, men jag skulle ändå kolla på klinik.

Min unghäst kom och galopperade i hagen, saktar lugnt och fint av till skritt, ingen hastig insaktning, snubblade inte eller något. Sen är hon TVÄRHALT på en bak (glömt vilket nu). Shit. Står med henne still och klämmer och känner igenom, ingenting. Börjar sakta och försiktigt försöka ta oss hemåt och hon är jättehalt. Efter kanske 5 meter släpper det och hon är knappt synligt halt..err? Vidare undersökning av mig visar att hältan bli mycket sämre av att stå stilla några minuter, men värmer ur nästan helt efter några minuter skritt. Blir sämre av en stunds rörelse (trav & galopp) med. Fattar ingenting. LÅter henne vila i box några h och ohalt.

Fattar ingenting. DV kommer ut och tittar dock, och damen är halt ena bak, men inte så farligt. Böjprov bak förvärrar hältan rejält, oavsett var fan man böjer, och det värmer inte ur. Dessutom reagerar hon BÅDA bak (men visar bara sybnlig hälta en bak.)

Helskumt. Detta är en söndag, vilar henne på DV:s rek några dagar, DV tror på muskelskada/sträckning (det gör inte jag..) och det där jättehalta kommer inte tillbaka, men viss hälta kvarstår. Får en akuttid på torsdagen på kliniken. Då ser JAG ingen hälta alls längre, men hon är 1 grad halt VB och HF på löpargången, vid böjning av kotleder fram ställer hon sig rakt upp och böjprov kan inte genomföras, men trots mesigt böjningsförsök är hon 3 - 4 grader hal från kotlederna. Reagerar i knälederna bägge fram med, samt kotled och hasled VB och hasled HB. Jag bara stod och gapade...

Så, för att vara säker skulle jag kolla på klinik, är det en hovböld har de dessutom förutsättningar att förhoppningsvis (de kan ju vara kluriga att hitta) med. Men jag skulle definitivt välja klinik.

Men det mest troliga är en hovböld, och jag hoppas på det =)

/Alexandra - vars valack roar sig med att se fräsch ut ena dagen, och halta andra. Är kollad på klinik i början på maj och har ½ grads reaktion från ett framknä 'bara'. Nu har jag dock kommit fram till at vi nog har en stor del av problemet i ryggen med (han har känslig rygg och varit lite kasst väder nu), och den går att rida igenom. Men det är ytterligare en sån där skum 'halt ibland, inte halt ibland'-hälta. Och man kan bli galen på såna...
 
Sv: Vad har hänt?

Jag skulle nog kontakta en hovslagare för att se om det är hovböld eller inte. och om det visar sig att det inte är hovböld skulle jag ringa veterinär som kom ut, eller åka till klinik.

Hoppas det löser sig!
Hör gärna av dig så vi vet hur det går för er!
//Pirol



Frajda skrev:
Jag var på tävling (dressyr) i tisdags. Hästen var kanonfin på framridningen, bättre än nånsin. När det är en kvar tills jag ska rida börjar hästen halta på höger fram. Jag bara travade och precis när jag skulle vända in på en volt i höger varv börjar hon helt plötsligt att halta. Hon snubblade inte till eller ngt sådant. Min första tanke var att hon trampat på en sten eller liknande men jag hittar inget i hoven. Vi springer med henne på gårdsplanen och hon visar fortfarande hälta så vi åker ju såklart hem. Hemma springer vi återigen på vägen och då visar hon ingen hälta. Hon springer som en galning i hagen. Dan efter springer vi igen och ingen hälta, däremot visar hon hälta vid longering och då mest i höger varv (halt höger fram) dock inte lika mkt som på tävlingen. Vi hittar ingen värme eller svullnad nånstans och hon reagerar heller inte när vi visiterar. Min tränare misstänker hovböld vilket var vår första tanke också men borde hon inte vara varm i hoven då? vi har tänkt att longera idag för att se om det är nån skillnad och är det inte bättre så ringer vi klinik i morgon å beställer tid. Men jag vill ändå ha lite tankar, ideer och erfarenheter från er. Alltid bra att kunna bolla problemen lite med andra... Ngn som varit med on nåt liknande kanske?
 
Sv: Vad har hänt?

Låter som min. Var bra först men började halta i volter, mest åt höger. Ingen värme, ingen svullnad. Hittade inget med tång. Haltade i volt men gick bra på rakspår och sprang i hagen.

Jag åkte till klinik och det visade sig vara problem med hovleden på båda fram. Visade sig vid släckning av olika partier. Behandling och ett halvårs vila... Jag hoppas din inte behöver lida av detta men jag ville bara berätta detta och att jag är glad att jag åkte till klinik och inte väntade och såg om han skulle bli bättre.
 
Sv: Vad har hänt?

Har fått tid på klinik den 26, lång väntetid men vill inte åka till ngn annan då jag har så stort förtroende för denna. Hovis kommer på måndag och jag hoppas hoppas hoppas på att han hittar en hovböld. Är nämligen livrädd för hältutredningar, har inte varit med om många men alla har slutat illa, så håll tummarna för min lilla häst nu :crazy:
 
Sv: Vad har hänt?

när jag upptäckte min hästs hovböld, tillkallades hovslagare som endast kunde konstatera att han trodde det var en hovböld... hästen ömmade när han nöp med tången men det gick inte att helt lokalisera den. veterinär kom, fick penicillin i 5 dagar, efter dessa dagar var han klart bättre och till sist kunde vi konstatera att han var ren. under nästan en vecka tog jag det extremt lugnt med honom...bara kortare skrittpass, lekar från marken mm. efter en lite längre promenad till fots i skogen travade jag med honom en bit och såg att han var halt. :crazy: ställde honom i boxen i fem minuter där han rände runt lite. när jag sen skulle gå ut med honom haltade han ganska kraftigt, även i skritten. jag väntade 2 dagar, longerade yttepyttelite och det visar sig att han är jättehalt, lika halt som sist. kan det vara hovbölden som kommit tillbaka? hovslagaren kan inte komma förrän på måndag, om 5 dagar !!! tänk om min lilla gubbe inte kan gå med det så länge? vad händer om inte bölden "mognat färdigt" och går att lokalisera tills måndag? penicillin igen? vänta ännu längre? :confused:
dessutom har jag endast ägt pållen min i en vecka. bra början eller hur?
är det någon som har ett smart svar?
 
Sv: Vad har hänt?

Det känns nästan som om alla "mystiska haltningar" som man inte hittar svar på beror på hovbölder till slut... :o
 
Sv: Vad har hänt?

Jag är med om exakt samma sak precis nu!!! Ingen värme elr svullnad i varken ben elr hov men markerar vid longering på höger fram i ett varv!! Vi var oxå på en tävling då vi upptäckte det!! Vi misstänker ev sträckning men imorrn kommer hovslagare ut och klämmer på hoven och ser om det fiinns någon hovböld..!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp