Vad har jag missat??

Mochas Cindy

Trådstartare
För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG.

Idag är han 8 år. För 3 årsedan körde jag min första körträning för tränare, i dressyr med honom. Gick kanon, fick blodad tand.

Målet var att året därpå starta någon tävling. Åkte även detta år på ett par träningar för samma tränare, gick bra, det var dressyrträning. Men tävlandet består ju av 3 delmoment. Det gick inte att få till träning i dessa... trots att det finns maratonbana där, fanns inga träningar på den. Jag antar att den var avsedd för tävling? Jag vet inte... fick iaf bara dressyrträning, och kunde detta år (förra året) därför bara starta dressyrtävlingar. Har INTE EN SUSNING om vad man skulle lösa för licens, eller hur det hela funkade alls på tävling, men efter lite pill o plock och frågande och "lite dumma frågor" här och där, startade jag LA dressyr och LB på hösten. Helt ok resultat tror jag,, iaf "clearround"...

Nu hade jag iaf bestämt att I ÅR, 2011, SKA JAG köra alla diciplinerna. Anmälde mig som medlem i en lite mer aktiv körklubb, och fick bra kontakt med några där som nog skulle kunna vara behjälpliga med träning. Det VAR iaf träningar till våren, och de var flera där som kunde hjälpa med att få teståka maratonbanan och även dirigera i hur precition ska gå till... de har tillfrågat mig, och jag är med i lagserien. (tror jag,, det skulle vara möte.. men har inte varit det ännu...)

Har läst i TR så jag VET hur det SKA gå till (rent tekniskt),,, men därifrån till att GÖRA..? Jag kan ju inte bara åka ut till träningsanläggningen och KÖRA maratonbanan själv??(vet inte ens vart den ligger... vart den startar och hur det ska köras...)

Har inte fått något meddelande om när det ska vara träningar, och alltså inte varit iväg på någon träning än i år. Kör några gånger i veckan-för lite igångsättning och motion, hästen tycker det är trevligt..

MEN ... Jag undrar nu....
HUR är det tänkt att man ska göra för att kunna få börja tävlingsköra lite, på LÅG nivå?? Lätt klass såklart... Kanske en eller ett par gånger per säsong...
Har jag MISSAT något? VEM och VART kan jag vända mig för att få lite hjälp??? Det är inte så "bara" att börja tävla lixom....

När man börjar tävlingssköra, -ska man göra på något ANNAT vis? Ska jag vara groom först åt någon annan, eller vad är det jag missat?
Jag har URSVÅRT som det är, att komma iväg på tävlingar eller på aktiviteter utanför hemmet överhuvudtaget, särskilt på sommarhalvåret, då vi har stor gård och många skörder och mycket djur, men det KAN fungera med god planering... och så ska det skita sig för att jag inte kan få till någon TRÄNING??

Jag söker på nätet efter det mesta, och hittar ju såklart en del, men man måste väll övningsköra NÅGON gång innan tävling, på en maraton eller precitionsbana..? Presitionshinder kan man ju sätta upp hemma, men jag har lite frågor runtomkring oxå,,, har en häst på 165, hur långt är det mellan hindren? Hur många hinder? Hur stor bana? Ändras banan beroende på häststorlek/vagnsbredd/klass?... vad ska man tänka på...?

och för att inte TALA om maratondelen.. DÄR vill man ju ha med sig någon i vagnen när man kör första gången, och LÄRA SIG läsa den där maratonkartan... vilket hinder i vilken fart, vad betyder skyltar och hur kan det se ut? osv osv...

Har även russ, och 2 st 2 åringar som jag kört in själv, och som jag ABSOLUT vill tävla med sedan,,, har skaffat rätt vagn och detta är ju JÄTTEMYCKET smidigare oxå, då både vagnen och hästen går in i samma transport..!
Men nu börjar det ju dra ihop sig.. tanken var att jag kunde testtävlat lite med den stora hästen först, lära sig lite och hinna göra lite "fel"... för att sedan kunna köra liiite mer på "allvar" med något eller båda russen sedan...

Börjar känna att det kanske blir svårt att HINNA testa och lära sig.. det är ju "bara" två år kvar....!

Snälla HUR GÖR man?

Jag HAR mailat inför tex KM, till kontaktpersoner-som man KAN och SKA kunna maila till om frågor..., för jag TÄNKTE faktiskt i min desperation att jag ju kunde "övningsköra" eller "testköra" på KMet förra hösten.. ville bara ha lite lite förhandsinfo, -ska jag lära mig dom banorna i förväg, eller gör man det där? Hur funkar allt praktiskt runtomkring.. osv... men INGET SVAR!! inte heller på telefon....

ÄR körningen en "inbrottssäker" diciplin...?
Jag är inte världsbäst, har inga höga varken mål eller tankar, men det är ju KUL,,, dock har jag faktiskt börjat TRÖTTNA,,, på¨riktigt.

Ursäkta LÅÅÅNG text... kunde kanske kortats ner... :crazy:

krning20juli1012.jpg
 
Sv: Vad har jag missat??

Körning är krångligt men roligt - jag håller med dig.

Om jag vore du skulle jag titta på ridsportsförbundets lista över tränare och instruktörer och se om det finn någon nära dig som du kan köra för. I år uppfattar jag att det är extremt ont om lättklass-tävlingar vilket inte gör det lättare att komma igång för den som är sugen på det - men kämpa på skall du se att det lönar sig, för kul är det, både att träna och tävla.
 
Sv: Vad har jag missat??

Aha... då ÄR jag inte helt fel ute iaf... det var nämligen det jag var mest orolig för... att folk inte svarar, eller inte vill.. för att man gör FEL på något vis... ska kika där! DIREKT!
Ofta har jag förstått att det är lite känsligt... alltså.. om jag är medlem på ett ställe.. så ska man hålla sig där... tränarna är kanske lite mer obundna.. men kanske inte ALLTID...
Men jag ska direkt kolla!
 
Sv: Vad har jag missat??

Nej, klart du gör rätt... Tror att det är svårt att få till "gemensamma" körträningar för alla har det lite krångligt med att transportera sina vagnar och häst. Då blir det nog så att man ordnar privatträning för att slippa det krånglet. Såg att Barbro finns nära dig - henne har jag hört mycket gott om... Lycka till!
 
Sv: Vad har jag missat??

Erbjud dig att vara groom/hästskötare till andra tävlingsekipage. Gå med dem i hindren och lyssna hur de väljer vägar och varför. Ha TR till hand så du kan läsa lite där också. Sen så är det bara till att prova. Ibland får man lära av sina misstag och man kan inte mer än bli utesluten ;)
 
Sv: Vad har jag missat??

När jag tävlade maraton och precision första gången så hade jag aldrig tränat innan. I lätt klass är de momenten väldigt okomplicerade, särskilt med nya TR, så jag tog det för vad det var, en träning och introduktion, och anmälde mig till en tävling och det gick jättebra! :) Så man behöver inte ha tränat massor innan, särskilt inte om man inte har några ambitioner att vinna sin första tävling. (Och vem har det?)

Allt du behöver veta om grenarna står i TR. Läs igenom alla paragrafer och ställ upp en precisionsbana hemma med koner, hinkar, fotbollar eller vad du nu kan hitta som du kan köra emellan. I början handlar det ju bara om att få till styrningen och kunna vända bra.

Och ligg på hos de som inte svarar! De som har sagt att det ska bli träning, ring dem igen och fråga och påminn om att du finns.
 
Sv: Vad har jag missat??

Men så tråkigt att du inte hittat någon i närheten som kan guida dig! Du får ligga på mera hos de aktiva i klubben och kolla om de inte kan ta sig an dig och hjälpa dig igång. Får du ingen hjälp på klubben så kan du prova att kontakta distriktsgrenledaren.

Men man behöver inte kunna så mycket för att anmäla sig till tävling. Jag tyckte att det verkade väldigt komplicerat innan, men när man väl kom iväg så var det inte så farligt. så jag tror nog att du törs anmäla dig utan träning :laugh:

Precisionen är ju ungefär som en hopptävling. Man får banskiss och går banan innan man kör. Banan är samma för alla ekipage i klassen, men avståndet mellan konerna ändras beroende på vagnens bredd. i LB är det bara som clear round och i LA är det idealtid. Groomen ska sitta still och hålla tyst precis som i dressyren.

Maraton är lite mer att hålla reda på. Av någon anledning verkar det inte vara så vanligt att man tränar på maraton, vilket jag tycker är jättekonstigt. Det är ju ganska mycket som är annorlunda mot dressyrbanan, när det lutar, är olika underlag osv. Men det verkar vara accepterat att "träna på tävlingen" och tar man det lugnt så ska det ju inte vara något problem.

Längs sträckan (mellan hindren) ska man hålla ett visst tempo (står i TR bilaga 7), så det kan vara bra att mäta upp en sträcka hemma och testa så man vet på ett ungefär. Man får ha med sig klocka på vagnen och det sitter skyltar varje km längs banan så att man kan titta hur man ligger till.

Inne i hindren så ska man ta portarna A-D/E i rätt ordning. Röd skylt till höger och vit till vänster, precis som i hoppning. Man får inte köra igenom port B på väg till port A utan alla måste tas i rätt ordning. Men efter att man kört igenom A-porten så är den "öppen", då kan man passera där. Något att tänka på är att man inte behöver köra vinkelrätt in genom portarna (är lätt att man tänker så först eftersom det är så man kör precisionskörningsportarna). Det är ofta långt mellan "höger och vänster skylt" på en port. Man ska försöka att välja en väg som gör att man kan köra mjuka fina vägar genom hela hindret och det innebär ofta att man kör snett in mellan skyltarna.

Med sig på vagnen har man en klocka och så kan man tejpa fast ett "körschema" där man har skrivit upp vad det ska stå på klockan vid de olika km-skyltarna och vilken ordning hindren kommer i. Tex:

1 km: 6min 40sek
hinder 1 - träden vid ridbanan
2 km: 13min 20sek
hinder 2 - traktorhindret
hinder 3 - vattenhindret
3 km: 20min
MÅL: min 22min 10 sek, max 25 min 10 sek

Groomen får hjälpa till med tidtagning, vägbeskrivning osv och man får prata med varann hur mycket man vill.

Man får banskissen ganska långt i förväg och kan lägga en hel del tid på att gå i maratonhindren och fundera på vilken väg man ska välja. Man brukar kunna fråga konkurrenterna också och få bra hjälp av dem om man är osäker (i alla fall här uppe, vet inte hur hjälpsamma folk är söderut)
 
Sv: Vad har jag missat??

OJ! TACK! Vilka bra svar jag har fått här!!!!
Har inte fått något meddelande om att någon skrivit i min tråd, -konstigt, men gick in o kikade ändå, och har fått så utförliga svar!

Jag körde i söndags, en träningstävling i precition, hette bollrace, där man fick starta och köra 18 hinder (passerade start/stopp efter hinder 12 innan man körde in i nr 13) Jag tror det var träning inför 2 faser?? Om jag förstått saken rätt, så ska man i precition köra utan att välta bollar/konor fort, och om man fixat det första rundan, fortsätta direkt på "fas 2" som kan bestå av utvalda delar av banan igen, som man direkt fortsätter på??
Kan detta vara rätt? Eller går man av banan och kör fas 2 sedan?

I söndags fick man iaf testa på det hela, och även om jag hade lånad vagn och den inte passade så bra och skakeln tom lossnade (! från skakelöglan alltså!) så gick hästen som en klocka! Det var mer matte som behöver träna i att svänga rätt och snabbt och kanske tom galoppera på lite (svårt med stor häst på 165... det blir så tajt!!! Måste öva LITEN och rund galopp!) Annars kan jag LUGNT säga att den här lilla träningsstunden verkligen gav MERSMAK! Just att bara åka o köra dressyr.. är inte alls lika kul!!!

Hursomhelst ska jag iaf lösa kusklicens för den här klubben, och köra en precition och en dressyr LA i augusti. hoppas det blir av nu oxå då! Maraton har jag inte hittat någon som har på den nivån i närheten ännu.. .men som det låter på er här ovan, så skulle det kunna var ok att helt enkelt bara STARTA och testa!!!

LA har jag förstått inte är så lång i maraton... är det galopp i den? När ni skriver vattenhinder,, vad är det för vatten? (tänker vart jag ska hitta lämplig träningsplats....)
är det KUPERAT eller går det på hyffsat uppkörda vägar, eller snackar vi stubbar och stenar?

Måste man ha maratonvagn eller kan man köra med en maratongigg? Har en tidaholmsgigg modell med maratonsteg därbak, schysst fjädring och lite ställbart här o där.. men ej bromsad.

Återigen STORT TACK för era svar!!! :bow:
 
Sv: Vad har jag missat??

Nu får du kortversionen, eftersom hela inlägget försvann...

Var det i Vartofta du tävlade? För isåfall var jag där och tittade (och tog kort...) :D

I alla fall, det finns olika bedömningar i precision, från TR:

Precisionskörning körs enligt följande bedömningsprinciper/ekipagens placeringar
efter precisionskörningen:
2.1 Bedömning A: 0; innebär att tävlande med lika antal felpoäng åtskiljs genom
tiden. Är även tiden lika förklaras ekipagen lika placerade.
2.2 Bedömning A; innebär att ekipage med lika antal fel och är inom maxtiden förklaras
likaplacerade.
2.3 Bedömning A med idealtid; innebär att ekipage ska köra så nära idealtiden som
möjligt. +/- 4 sek är tillåtet sedan erhåller man 1 straff för varje påbörjad 4
sekunders period.
2.4 Ekipage med lägst sammanlagda straff från rivna bollar och tid vinner. Idealtiden
är maxtiden minus 10%, avrundas uppåt till närmaste hel sekund.
Bedömning A 2 faser; innebär att ekipage som får noll fel fas 1 och inom tiden,
fortsätter på fas 2 direkt utan ny startsignal. Om ekipaget inte är felfritt blåser
domaren och ekipaget avbryter då sin körning. Fas 1 består av 1 – 16 hinder
(vid SM får man ha 18 portar i FAS I) och fas två 8 – 10 hinder. Fas 2 kan
innehålla både nya och gamla hinder. Hindrena i fas 2 får vara 5 cm smalare än
ursprungliga måttet i klassen. Ekipage med lägst antal fel i både fas 1 och 2 och
snabbaste tiden i fas 2 är vinnaren. Max 24 portar får förekomma med denna
bedömning. Undantag SM som får ha 26.

Så ni körde nog bed A med 2 faser, fast alla fick köra båda faserna även om de hade fel i första.

Ang. galopp i maraton, från TR:

Ny bedömning för lokal lätt B och lokal lätt A.
LB Bedömning A: ekipaget ska klara sträcktider inom min och maxtid.
Hinderområdena ska köras med rätt väg genom portarna men utan tidtagning.
Maxtid i hinder är 5 min.
Galopp ej tillåtet. Alla felfria erhåller rosett.
LA galopp ej tillåtet. Tidtagning i hinder
Så ingen galopp, alltså...

Nej, jag tycker inte att du måste ha en maratonvagn, om jag fattade rätt så har du något som liknar den här:
1306226956_resized.jpg

Och den tävlade jag med i lagserien, det gick jättebra. (ja, om vi hade gått efter rätt idealtid vill säga, men det hör ju inte hit:angel:)
Den hade ingen broms, men jag hade baksele på ponnyn, kör man efter vad man har så är det inga problem.
 
Sv: Vad har jag missat??

JA!!! Det var det! :bump:Har du månne någon bild jag kan få???:angel: Hade nr 9. Och ja, jag hade den lånade vagnen, orkade inte skjutsa dit min gigg, för då hade jag behövt köra med två bilar och släp-den får åka med nästa gång!
Den var förmodligen lite felinställd, hade säkert kunna länga skaklarna lite, men det såg jag inte förrän efteråt,,, vi satte oss långt fram så det skulle tynga i öglorna och inte hoppa ur.. men det gjorde det ändå i två svängar, -dock inte på banan som tur var!

Ja, det skulle vara A2 som du beskriver, men det var ju "bara träningstävling", så jag tror de anpassade så det blev bra träning för alla som jag förstod det...! Jag var jätteglad att bara få vara INNE PÅ och I banan och köra 2 varv, för träningen skull, ... för MIN tränings skull! SÅÅÅ trixit att få till det på rätt sätt i de där byggda hindren- första gången kom jag HELT FEL och andra gången hade jag exakt tänkt ut hur jag skulle köra-men fick då inte runt vagnen så snävt! SURT!:d Fick man lägga en VOLT och ödsla tid på det, men såklart TRÄNING va det juh.. !:p
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 849
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp