Vad har man en Dummy till?

Det är väl dem man använder till att träna vattenapporterande hundar med.
Man slänger ut dem i vattnet o. hunden får apportera in dem till föraren.
 
hoho, jag hade rätt!
satt och funderade på om det inte var
så men jag vågade inte skriva något.

duktig sara! :banana:
 
men dom som man inte har i vattnet?
Vissa är ju tunga och sjunker :crazy:

Är det typ som en apporterings sak?
 
En dummy används när man övar apport med sin vovve. Jag och Cajsa (hunden) använder den när vi är i skogen och tränar. Hon får även söka efter den ibland. Man måste inte använda en dummy för att apportera, Cajsa gillar att hämta sina leksaker eller mina vantar, eller vad man nu kommer på, också! Däremot tror jag inte dom är avsedda för att användas i vattnet, då sjunker dom nog rätt snabbt... Till det finns det ju speciella vattenleksaker, eller vanliga pinnar...

/Elisabeth
 
Det finns dummies både avsedda för landapportering och vattenapportering. De fyllda med sand är väl inte direkt att rekomendera till vattenapportering, sjunker VÄLDIGT fort! :D

Man använder de för att träna sin hund i apporteringsarbete, dvs leta rätt på och ta med sig föremålet till föraren. Vid riktig jakt är det ju främst fåglar och kaniner/harar som apporteras och man kan väl säga att dummiesarna är substitutet för dem.
/Digge
 
Jag har ju inte vattenapporterande hundar(inte fågelhundar överhuvudtaget ;) )
Har en bekant som tränar eng.springer spaniel i just vattenapportering och hon brukar använda dummysar då.
 
De som är på bilden sjunker inte, har aldrig sett med sand i men det betyder ju inte att de inte finns! Man använder dummyn istället för fågel då det är lite opraktiskt att alltid ha riktig fågel så fort man ska öva apportering med en apporterande hund som retriever eller spaniel. Man använder även dummiesar till stående fågelhundar när man övar själva apporteringsbiten.

Javan
 
Vill man se en hel uppsjö av dummiesar kan man titta på: www.teba.se under dummies & apportkastare och sedan under dummies. Mycket rolig sida! :)
Där finns sånna fyllda med sand, grannulat, kork, vadd etc.
Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska köpa... :p Som tur är fick jag med en dummie med valpen och den klarar vi ju oss med ett par månader tills vi ska börja med dubbelmarkeringar och sånt...
/Digge
 
De med sand är ju "hare". Man brukar bara lägga ut 1-2 sånna apporter per fält och inget som man kastar (Även om den första haren min hund fick hämta faktiskt fick sig en flygtur! :D)

De med fjäderhållare känn slite onödig. "Issotejp" funkar utmärkt. Mina har suttit på 3 år vid det här laget...

De med granulat är ju de vanliga och de går bra att kasta i vatten också, den lättare modellen...

De med kork är läskigt lätta. Usch. De gillar jag inte alls och jag kämmer ingen som gillar de heller...

Själv skulle jag önska dummisar utan det där jäkla snöret. för har man en hund som vill greppa id et så måste man tejpa bort det och det är bökigt tycker jag...
 
Den jag har hemma nu är också fylld med sand (dock bara 300 g), men den vet jag inte var hon har köpt. Vet att de brukar sälja sånna på SSRK:s utställningar...

Kan du inte klippa bort snöret då? Den jag har hemma nu var det lätt att knyta upp snöret på, så det har jag tagit bort, annars släpade han den bara...inte bra...

Tror inte jag behöver någon med fjäderhållare, kan träna på riktiga fåglar i stället. I alla fall skata, kråka och kaja...de finns det gott om på taknockarna... :angel:

Vad är Issotejp? Hur tejpar du när du sätter fast dem? Vill lära mig ALLT!
/ Digge
 
Isoleringstejp. Sån svart. Först skall man se till att noga skära bort köttet som är där vart vingen fäster i fågelns kropp. När det är gjort så är det bara att tejpa på de på dummin. Börja med ena vingen och dra runt med tejp nått varv, sen likadant med den andra på andra sidan.
 

Liknande trådar

Hundträning Vilken väst /anser ni vara bäst? Finns det någon som funkar för fler områden? Avser att använda vid apportering, rally, lydnad, ute i...
2
Svar
29
· Visningar
1 883
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Sonic76
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 022
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp